Goede avond,
ik was over het doel van de pantograaf op Nederlandse DDM stuurstandsrijtuigen benieuwd. Is dit voor onafhankelijke energievoorziening aan de trein?
Vele dank en vriendelijke groeten!
Vraag betreffende Nederlandse DDM stuurstandsrijtuigen
Re: Vraag betreffende Nederlandse DDM stuurstandsrijtuigen
Ik heb eigenlijk nog nooit een DDM1 stam gezien met de panto tegen de wasdraad... Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het nut!
Re: Vraag betreffende Nederlandse DDM stuurstandsrijtuigen
Ze dienden naar ik meen voor de stroomvoorziening in het geval een DDM1 stam zonder loc in de stelplaats staat. Ooit was het immers de bedoelingen om de locs die overdag DDM1 stammen trekken 's nachts voor iets anders te gebruiken.sncf-sncb schreef:Ik heb eigenlijk nog nooit een DDM1 stam gezien met de panto tegen de wasdraad... Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het nut!
Re: Vraag betreffende Nederlandse DDM stuurstandsrijtuigen
De stroomafnemers op de oude DDM rijtuigen, waren er inderdaad voor om de gehele stam van stroom te kunnen voorzien, als er geen lok was.
stamt nog af van vroeger toen NS nog een groot bedrijf was.
De 1600 lok werd in de spits gebruikt voor trek-duw kracht voor de dubbeldekkers, en buiten de spits ging de lok de goederendienst in.
Als de stroomafnemer van het stuurrijtuig op staat, kan en mag er niet mee gereden worden.
de DD-AR stuurstanden hebben wel plek op het dak voor een stroomafnemer, maar deze zit er niet op.
Dit is omdat de een DD-AR stam, altijd vast met een 1700 of een mDDM wagen rijdt.
De reden dat de uitsparing daar nog wel op zit, is eigenlijk simpel, de fabrikant had de lasmallen nog zo liggen.
stamt nog af van vroeger toen NS nog een groot bedrijf was.
De 1600 lok werd in de spits gebruikt voor trek-duw kracht voor de dubbeldekkers, en buiten de spits ging de lok de goederendienst in.
Als de stroomafnemer van het stuurrijtuig op staat, kan en mag er niet mee gereden worden.
de DD-AR stuurstanden hebben wel plek op het dak voor een stroomafnemer, maar deze zit er niet op.
Dit is omdat de een DD-AR stam, altijd vast met een 1700 of een mDDM wagen rijdt.
De reden dat de uitsparing daar nog wel op zit, is eigenlijk simpel, de fabrikant had de lasmallen nog zo liggen.
Re: Vraag betreffende Nederlandse DDM stuurstandsrijtuigen
Ook nu wordt de stroomafnemer van de DDM stammen nog gebruikt, kijk maar eens in de werkplaats in Amsterdam, daar staat ook regelmatig een stuurrijtuig wat in onderhoud is ook andere rijtuigen van spanning en lucht te voorzien!edje schreef:De stroomafnemers op de oude DDM rijtuigen, waren er inderdaad voor om de gehele stam van stroom te kunnen voorzien, als er geen lok was.
stamt nog af van vroeger toen NS nog een groot bedrijf was.
De 1600 lok werd in de spits gebruikt voor trek-duw kracht voor de dubbeldekkers, en buiten de spits ging de lok de goederendienst in.
Als de stroomafnemer van het stuurrijtuig op staat, kan en mag er niet mee gereden worden.
de DD-AR stuurstanden hebben wel plek op het dak voor een stroomafnemer, maar deze zit er niet op.
Dit is omdat de een DD-AR stam, altijd vast met een 1700 of een mDDM wagen rijdt.
De reden dat de uitsparing daar nog wel op zit, is eigenlijk simpel, de fabrikant had de lasmallen nog zo liggen.
Edje is namelijk vergeten te melden dat de ddm stuurrijtuigen ook een compressor bezitten!