Vraag betreffende Nederlandse DDM stuurstandsrijtuigen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
HLE 1805

Vraag betreffende Nederlandse DDM stuurstandsrijtuigen

Bericht door HLE 1805 »

Goede avond,

ik was over het doel van de pantograaf op Nederlandse DDM stuurstandsrijtuigen benieuwd. Is dit voor onafhankelijke energievoorziening aan de trein?

Vele dank en vriendelijke groeten!
Accelerat

Re: Vraag betreffende Nederlandse DDM stuurstandsrijtuigen

Bericht door Accelerat »

Ik heb eigenlijk nog nooit een DDM1 stam gezien met de panto tegen de wasdraad... Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het nut!
K V B

Bericht door K V B »

sncf-sncb schreef:Ik heb eigenlijk nog nooit een DDM1 stam gezien met de panto tegen de wasdraad... Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het nut!
Ze dienden naar ik meen voor de stroomvoorziening in het geval een DDM1 stam zonder loc in de stelplaats staat. Ooit was het immers de bedoelingen om de locs die overdag DDM1 stammen trekken 's nachts voor iets anders te gebruiken.
edje

Bericht door edje »

De stroomafnemers op de oude DDM rijtuigen, waren er inderdaad voor om de gehele stam van stroom te kunnen voorzien, als er geen lok was.
stamt nog af van vroeger toen NS nog een groot bedrijf was.
De 1600 lok werd in de spits gebruikt voor trek-duw kracht voor de dubbeldekkers, en buiten de spits ging de lok de goederendienst in.

Als de stroomafnemer van het stuurrijtuig op staat, kan en mag er niet mee gereden worden.

de DD-AR stuurstanden hebben wel plek op het dak voor een stroomafnemer, maar deze zit er niet op.
Dit is omdat de een DD-AR stam, altijd vast met een 1700 of een mDDM wagen rijdt.

De reden dat de uitsparing daar nog wel op zit, is eigenlijk simpel, de fabrikant had de lasmallen nog zo liggen.
traindriver_nl

Bericht door traindriver_nl »

edje schreef:De stroomafnemers op de oude DDM rijtuigen, waren er inderdaad voor om de gehele stam van stroom te kunnen voorzien, als er geen lok was.
stamt nog af van vroeger toen NS nog een groot bedrijf was.
De 1600 lok werd in de spits gebruikt voor trek-duw kracht voor de dubbeldekkers, en buiten de spits ging de lok de goederendienst in.

Als de stroomafnemer van het stuurrijtuig op staat, kan en mag er niet mee gereden worden.

de DD-AR stuurstanden hebben wel plek op het dak voor een stroomafnemer, maar deze zit er niet op.
Dit is omdat de een DD-AR stam, altijd vast met een 1700 of een mDDM wagen rijdt.

De reden dat de uitsparing daar nog wel op zit, is eigenlijk simpel, de fabrikant had de lasmallen nog zo liggen.
Ook nu wordt de stroomafnemer van de DDM stammen nog gebruikt, kijk maar eens in de werkplaats in Amsterdam, daar staat ook regelmatig een stuurrijtuig wat in onderhoud is ook andere rijtuigen van spanning en lucht te voorzien!

Edje is namelijk vergeten te melden dat de ddm stuurrijtuigen ook een compressor bezitten!
Plaats reactie