Bij een bezoek aan de chemiereus Bayer in de Antwerpse haven ,kort na de overleg- en lobbyronde in Duitsland,toonde Leterme zich geërgerd over de prestaties van B-Cargo,de goederendivisie van de Belgische spoorwegen.De minister-president zei letterlijk dat de NMBS:"Er niet in slaagt haar goederenvervoer goed te organiseren."Bovendien stelde Leterme dat B-Cargo dringende orde op zaken moet stellen."In België slagen we niet in zaken waarin de rest van Europa wel resultaten boekt."
De reacties van Leterme kwamen voort uit een gesprek met Werner Wenning,algemeen directeur van Bayer.Wenning merkte op dat Bayer probleemloos pet spoor goederen van de ene kant van Europa naar de andere kan laten transporteren , maar dat het traject tussen Duisburg en Antwerpen 5 dagen in beslag neemt.Yves Leterme gaf toe dat hij dezelfde klacht een jaar geleden al te horen kreeg bij BASF,het grootste chemiebedrijf in de Antwerpse haven.Gedelegeerd bestuurder van Bayer België,René De Cleyn, stelde dat het probleem te maken heeft met "de software en niet de hardware".Volgens De Cleyn heeft ieder dok in de Antwerpse haven twee sporen , maar amper 5% van de goederen die in de Antwerpen gelost worden,verlaten de haven per spoor!!!!
Rail4Chem(D) gaat nu ook met eigen treinen naar de havens rijden in België, dus die gaan we in het voorjaar stil aan beginnen te zien!!!
Er zit dus precies redelijk wat mis bij B-cargo!!!
De ijzeren rijn werd eerst tegengehouden door de noorderburen , nu zijn het de duitsers weer...Ik ben eens beniuwd wanneer de ijzeren rijn eindelijk in gebruik kan genomen worden
