Pagina 1 van 3
Kritiek op de NMBS ???
Geplaatst: 20 apr 2006, 21:41
door Concurrent
In Transporama maandblad voor de transport bus/truck , stond er een artikel bij over de ijzeren rijn.En daar stond dan weer iets tussen over de NMBS.
Bij een bezoek aan de chemiereus Bayer in de Antwerpse haven ,kort na de overleg- en lobbyronde in Duitsland,toonde Leterme zich geërgerd over de prestaties van B-Cargo,de goederendivisie van de Belgische spoorwegen.De minister-president zei letterlijk dat de NMBS:"Er niet in slaagt haar goederenvervoer goed te organiseren."Bovendien stelde Leterme dat B-Cargo dringende orde op zaken moet stellen."In België slagen we niet in zaken waarin de rest van Europa wel resultaten boekt."
De reacties van Leterme kwamen voort uit een gesprek met Werner Wenning,algemeen directeur van Bayer.Wenning merkte op dat Bayer probleemloos pet spoor goederen van de ene kant van Europa naar de andere kan laten transporteren , maar dat het traject tussen Duisburg en Antwerpen 5 dagen in beslag neemt.Yves Leterme gaf toe dat hij dezelfde klacht een jaar geleden al te horen kreeg bij BASF,het grootste chemiebedrijf in de Antwerpse haven.Gedelegeerd bestuurder van Bayer België,René De Cleyn, stelde dat het probleem te maken heeft met "de software en niet de hardware".Volgens De Cleyn heeft ieder dok in de Antwerpse haven twee sporen , maar amper 5% van de goederen die in de Antwerpen gelost worden,verlaten de haven per spoor!!!!
Rail4Chem(D) gaat nu ook met eigen treinen naar de havens rijden in België, dus die gaan we in het voorjaar stil aan beginnen te zien!!!
Er zit dus precies redelijk wat mis bij B-cargo!!!
De ijzeren rijn werd eerst tegengehouden door de noorderburen , nu zijn het de duitsers weer...Ik ben eens beniuwd wanneer de ijzeren rijn eindelijk in gebruik kan genomen worden

Re: Kritiek op de NMBS ???
Geplaatst: 20 apr 2006, 22:09
door Mechanik
Concurrent schreef:Ik ben eens beniuwd wanneer de ijzeren rijn eindelijk in gebruik kan genomen worden

véél te laat

Typisch B, niet?
Geplaatst: 20 apr 2006, 22:20
door Jonathan
Met veel wordt hier veel te lang gewacht en als het eindelijk zover is, dan zijn er al andere alternatieven.
Geplaatst: 20 apr 2006, 22:35
door Shrek
de ijzeren rijn lijkt mij nu ook niet zo dringend
als montzen-aachen geëlektrificeerd wordt zal die route een stuk sneller zijn en komt er capaciteit bij. Dat ze eerst maar eens de liefkenshoektunnel en 2de haventoegang bouwen en daarna nog eens kijken of de YR nog nodig is

Geplaatst: 20 apr 2006, 23:02
door Concurrent
Jij woont per toeval in Antwerpen?

Ik denk als B-Cargo er nog lang mee gaat wachten , de prive wel eens met de pluimen kan gaan lopen...maarja wie ben ik

Geplaatst: 20 apr 2006, 23:45
door Steven
die ijzeren rijn is nodig omdat montzen niet de kortste weg is, beperkingen heeft van gewicht per trein, als de ijzeren rijn open is kunnen er dus zwaardere treinen gemaakt worden en kortere afstanden afleggen waar het hem om te doen is voor de meeste bedrijven he, zo kort mogelijk reisweg met zoveel mogelijk lading in 1 trein
Geplaatst: 21 apr 2006, 00:11
door Shrek
Concurrent schreef:Jij woont per toeval in Antwerpen?

Ik denk als B-Cargo er nog lang mee gaat wachten , de prive wel eens met de pluimen kan gaan lopen...maarja wie ben ik

B-Cargo heeft niets met de heropening te maken he, dat doet infrabel. Voor infrabel maakt het niet uit of er nu B-Cargo, DLC, R4C of wie dan ook over hun sporen rijdt

en nee ik woon niet in antwerpen, maar ik denk gewoon dat daar de meeste investeringen nodig zijn
Steven schreef:die ijzeren rijn is nodig omdat montzen niet de kortste weg is, beperkingen heeft van gewicht per trein, als de ijzeren rijn open is kunnen er dus zwaardere treinen gemaakt worden en kortere afstanden afleggen waar het hem om te doen is voor de meeste bedrijven he, zo kort mogelijk reisweg met zoveel mogelijk lading in 1 trein
ik denk dat je de goedkoopste reisweg moet zoeken

als je met 4 77's langs de YR gaat of met 1 taurus langs montzen zal het prijskaartje de doorslag wel geven denk ik

Geplaatst: 21 apr 2006, 10:52
door Wover
of met 1 56, als die er binnekort komt (waarschijnlijk zal dat wel rond de opening van de YR zijn, rond 2008-2010 gok ik)
Re: Kritiek op de NMBS ???
Geplaatst: 21 apr 2006, 11:34
door SIMPY.be
Mechanik schreef:Concurrent schreef:Ik ben eens beniuwd wanneer de ijzeren rijn eindelijk in gebruik kan genomen worden

véél te laat

Typisch B, niet?
Het zal wel zo zijn, kijk maar naar hellend vlak van Ronquières en de scheepslift van Strépy-Thieu. Véél te laat klaar, waardoor er miljarden zijn verkwist aan scheepvaart die nu niet meer wordt gebruikt. Waren deze constructies 40jaar eerder geweest, dan gingen ze wél optimaal gebruikt zijn.
Met de YR gaat dit weel typisch Belgisch terug zo zijn!
Geplaatst: 21 apr 2006, 12:28
door groentje
Vorig jaar was er hier een boeiende discussie over de IJzeren Rijn. O.a. Jodokus liet zich toen niet onbetuigd, en ik moet eerlijk zijn, hij heeft me wel overtuigd van het beperkte nu van de IJzeren Rijn. Natuurlijk, als ze er zou liggen, zou ze gerust nuttig kunnen worden gebruikt, maar een volledig geëlektrificeerde Montzenroute is een degelijk alternatief. Verder richting Oost-Europa (als we al kunnen concurreren tegen Hamburg en de Oostzeehavens op dat vlak) maakt een iets zuidelijker route echt niets uit, richting Zuid-Duitsland is de Montzenroute zelfs beter, alleen voor het noorden van het Ruhrgebied is de IJzeren Rijn een beetje beter, maar de Montzenroute is er toch niet zo slecht voor.
Als ze de IJzeren Rijn willen ingebruik nemen, zou ze bijna moeten worden geëlektrificeerd om echt concurrentieel te zijn. En het is maar de vraag, of het de prijs dan echt wel waard is. Vergeet ook niet, dat er behoorlijk wat kosten zullen moeten worden gemaakt in en rond Roermond, en als het aan Weert afhangt, daar eigenlijk ook...
De haven van Antwerpen zit inderdaad met enkele stevige knelpunten, waaronder de 2e haventoegang volgens mij de belangrijkste is. Ik zou ook liever zien, dat ze die eerst aanpakken...
Geplaatst: 21 apr 2006, 12:47
door Joeri
Wenning merkte op dat Bayer probleemloos pet spoor goederen van de ene kant van Europa naar de andere kan laten transporteren , maar dat het traject tussen Duisburg en Antwerpen 5 dagen in beslag neemt.
5 dagen?!

De rit A'pen - montzen duurt normaal 3 of 4 uur...
Ik ben hoe dan ook voorstander van verbetering van de Montzen-as: hogere snelheid op l.24, verbetering Aachen-West, ...
Geplaatst: 21 apr 2006, 13:17
door groentje
Het probleem zal vooral zitten bij de afhandeling in de haven, vrees ik...
Geplaatst: 21 apr 2006, 15:10
door Concurrent
Ja dat het 5 dagen duurt vind ik dan toch ook weer straf

Dan is het zelfs per truck nog sneller daar...
Maar als de grote bazen in Antwerpen Haven het zeggen zal het wel waar zijn....
Geplaatst: 21 apr 2006, 15:35
door Steven
als je de snelheid gaat verhogen op L24 wil dat ook zeggen dat de lasten kleiner moeten worden en bijgevolg ga je dus meer treinen moeten inleggen
Geplaatst: 21 apr 2006, 17:58
door Shrek
Steven schreef:als je de snelheid gaat verhogen op L24 wil dat ook zeggen dat de lasten kleiner moeten worden en bijgevolg ga je dus meer treinen moeten inleggen
waarom zou dat zo moeten zijn???
een sterke 20/13/14 kan met een zware trein toch even goed snel rijden
