Brugse stations
Brugse stations
Hoi,
Kan hier iemand zeggen waar de stations Brugge-Zeehaven, Brugge-Dok, Brugge-Dijk en Brugge-Vorming precies liggen of lagen?
En nog iets over de halte Sint-Michiels: de eerste halte Sint-Michiels lag langs de voormalige spoorlijn 66 ter hoogte van het kruispunt van de huidige K. Albert I-laan (die vroegere spoorlijn dus) en de K. Astridlaan. Toen spoorlijn 66 rond 1939 werd verlegd, kwam de halte Sint-Michiels op een andere plaats te liggen, gezien ze pas werd gesloten in 1955. Weet iemand waar precies?
Kan hier iemand zeggen waar de stations Brugge-Zeehaven, Brugge-Dok, Brugge-Dijk en Brugge-Vorming precies liggen of lagen?
En nog iets over de halte Sint-Michiels: de eerste halte Sint-Michiels lag langs de voormalige spoorlijn 66 ter hoogte van het kruispunt van de huidige K. Albert I-laan (die vroegere spoorlijn dus) en de K. Astridlaan. Toen spoorlijn 66 rond 1939 werd verlegd, kwam de halte Sint-Michiels op een andere plaats te liggen, gezien ze pas werd gesloten in 1955. Weet iemand waar precies?
Re: Brugse stations
Brugge-Vorming ligt als ik me niet vergis net voor het station Brugge, vanop de perrons heb je (mits een goede lens) zeer goed zicht op de bundel.
Brugge-Zeehaven ligt op lijn 201, dat is een vertakking tussen Brugge-St.-Pieters en de vertakking van lijn 51 (richting Oostende) en lijn 51/1 (splitst op in lijn 51A naar Zeebrugge en lijn 51B richting Knokke). Dat lijntje is dacht ik opgebroken ...
Brugge-Zeehaven ligt op lijn 201, dat is een vertakking tussen Brugge-St.-Pieters en de vertakking van lijn 51 (richting Oostende) en lijn 51/1 (splitst op in lijn 51A naar Zeebrugge en lijn 51B richting Knokke). Dat lijntje is dacht ik opgebroken ...
Brugge-Dijk ligt op lijn 51 Brugge-Blankenberge, tussen Brugge-Sint-Pieters en de vertakking Brugge-Blauwe-Toren, waar lijn 51A naar Zeebrugge aftakt van lijn 51.
In Brugge-Dijk had je een bundeltje met een drietal sporen, en daar takte industrielijn 201 af naar Brugge-Zeehaven. Maar die industrielijn is als ik me niet vergis buiten dienst gesteld en opgebroken.
Paul
In Brugge-Dijk had je een bundeltje met een drietal sporen, en daar takte industrielijn 201 af naar Brugge-Zeehaven. Maar die industrielijn is als ik me niet vergis buiten dienst gesteld en opgebroken.
Paul
Is jaartje geleden opgebroken.Paul schreef:Brugge-Dijk ligt op lijn 51 Brugge-Blankenberge, tussen Brugge-Sint-Pieters en de vertakking Brugge-Blauwe-Toren, waar lijn 51A naar Zeebrugge aftakt van lijn 51.
Paul
Heb er 6j geleden nog zelf gereden. (met HLD77 met paar wagens voor schroothandelaar , was laatste klant op de lijn)
Ah, ik was het niet zeker, maar dan had ik het toch juist. Daar lagen vroeger inderdaad een aantal sporen, een stuk of 7 dacht ik zelfs, waarvan er nu nog 1 uitwijkspoor overblijft, als ik het goed heb.Paul schreef:Brugge-Dijk ligt op lijn 51 Brugge-Blankenberge, tussen Brugge-Sint-Pieters en de vertakking Brugge-Blauwe-Toren, waar lijn 51A naar Zeebrugge aftakt van lijn 51.
Paul
Dan vraag ik me enkel nog af wat met Brugge-Dok precies bedoeld wordt en waar de verplaatste halte Sint-Michiels tussen 1939 en 1955 lag...
Brugge - Zeehaven: Gesloten, lag in het industriegebied 'Brugge Haven'ZoT schreef:Hoi,
Brugge - Dok: Als de halte (De Lijn) Brugge Dok op de zelfde locatie ligt als het station toen, lag dit ook langsheen L 201.
Brugge - Dijk: Rangeerdomeintje dat aangelegd was aan de splitsting L51 - L201. Op deze plaats ligt momenteel nog een uitwijkspoortje.
Brugge - Vorming: Achter station Brugge ri. binnenland.
Kort samengevat

Merci!
Als ooit iemand kan achterhalen waar het tweede stationnetje van Sint-Michiels lag, let me know
Als ooit iemand kan achterhalen waar het tweede stationnetje van Sint-Michiels lag, let me know

-
Volgens de geschiedenisboek over de lijn 66 die ik heb, staat dat er nooit een tweede station van St michiels geweest !
de boek titel " DE DROOGENBROODROUTE 1847-1997" verschijnt bij de 150 jaar bestaan van de lijn 66.
Het is wel een station van Loppem geweest ! Misschien bedoel jij een station van Loppem ?
de boek titel " DE DROOGENBROODROUTE 1847-1997" verschijnt bij de 150 jaar bestaan van de lijn 66.
Het is wel een station van Loppem geweest ! Misschien bedoel jij een station van Loppem ?

Loppem had inderdaad lange tijd een station.
Meer info op:
* De lijnpagina van Brail: Klik Hier!
* Wikipedia - Spoorlijn 66
* Wikipedia - Station Loppem
BDJ
Meer info op:
* De lijnpagina van Brail: Klik Hier!
* Wikipedia - Spoorlijn 66
* Wikipedia - Station Loppem
BDJ
Het station van Loppem lag in Loppem zelf. Het werd gesloten in 1955.Locomotief 5175 schreef:Volgens de geschiedenisboek over de lijn 66 die ik heb, staat dat er nooit een tweede station van St michiels geweest !
http://www.beeldbankbrugge.be/component ... d=70889%20
Dit is het eerste station van Sint-Michiels, toen de spoorlijn 66 nog via de huidige Koning Albert I-laan liep. Deze halte lag ergens ter hoogte van waar nu de kruising met de Koningin Astridlaan is. Rond 1939 werd die spoorlijn echter verlegd en gezien (volgens deze bron: http://users.telenet.be/brail/lijn/lijn66.htm) de halte Sint-Michiels ook pas gesloten werd in 1955, moet dat nog een 16-tal jaar op een andere plaats hebben voortbestaan... De hamvraag is: waar?

Inderdaad. De halte Sint-Michiels staat in de spoorboekjes vermeld tot en met het winterspoorboekje 1954-55, daarna niet meer. Maar op het nieuwe traject zal die halte toch niet veel meer geweest zijn dan een perron, zeker geen gebouw. Maar waar juist, dat is inderdaad te vraag.ZoT schreef:http://www.beeldbankbrugge.be/component ... d=70889%20
Dit is het eerste station van Sint-Michiels, toen de spoorlijn 66 nog via de huidige Koning Albert I-laan liep. Deze halte lag ergens ter hoogte van waar nu de kruising met de Koningin Astridlaan is. Rond 1939 werd die spoorlijn echter verlegd en gezien (volgens deze bron: http://users.telenet.be/brail/lijn/lijn66.htm) de halte Sint-Michiels ook pas gesloten werd in 1955, moet dat nog een 16-tal jaar op een andere plaats hebben voortbestaan... De hamvraag is: waar?
Nog over Brugge-Dok: dat zou oorspronkelijk een station geweest zijn op lijn 51 naar Blankenberge. Er staat een tekening van in het boek "Stationsarchitectuur in België" van Hugo De Bot, deel I blz. 125. Zo te zien was het een langgerekt houten gebouw zonder verdieping.
In mijn verzameling spoorboekjes vind ik het volgende voor de lijn Brugge - Blankenberge.
In 1871: Bruges-État - Bruges-Bassin - Dudzeele - Lisseweghe - Blankenberghe
In 1907: Bruges - Bruges (Nord) - Dudzeele - Lisseweghe - Blankenberghe
In 1914: Brugge - Brugge-St-Pieters - Dudzeele - Zuyenkerke - Blankenberghe
Dus vermoedelijk heette het huidige station Brugge-St-Pieters oorspronkelijk Bruges-Bassin = Brugge-Dok, daarna Brugge-Noord en ten slotte Brugge-St-Pieters. Al is het niet zeker dat die alle drie precies op dezelfde plaats lagen...
Het monumentale stationsgebouw Brugge-St-Pieters werd volgens Hugo De Bot gebouwd in 1910, na de aanleg van de haven van Zeebrugge en de rechtstreekse lijn daarheen. Men verwachtte een grote expansie van de stad in die buurt. Maar het station heeft altijd maar de status van 'halte' gehad en het gebouw werd in 1957 alweer gesloopt.
Station Lissewege op lijn 51 kreeg de naam Zuienkerke na de aanleg van lijn 51A naar Zeebrugge, met een nieuw station Lissewege dichter bij de dorpskern.
Paul
-
Ik heb gevonden waar het tweede station van Sint-Michiels ligt ! volgens de boek die ik heb :
De oude stopplaats Sint-Michiels werd bij de omleiding van de treinen over de nieuwe bedding buiten gebruik gesteld. Sommige treinen, in casu een forenzentrein s' morgens en één s'avonds, stopten nog tot 21 Mei 1955 aan een halte die gestiueerd was ter hoogte van het viaduct in de Heidelbergstraat en die de naam Sint-Michiels droeg !!!!. Voila.
De oude stopplaats Sint-Michiels werd bij de omleiding van de treinen over de nieuwe bedding buiten gebruik gesteld. Sommige treinen, in casu een forenzentrein s' morgens en één s'avonds, stopten nog tot 21 Mei 1955 aan een halte die gestiueerd was ter hoogte van het viaduct in de Heidelbergstraat en die de naam Sint-Michiels droeg !!!!. Voila.

Voila, raadsel opgelost.Locomotief 5175 schreef:Ik heb gevonden waar het tweede station van Sint-Michiels ligt ! volgens de boek die ik heb :
Maar er stopten wel meer treinen in Sint-Michiels. Volgens het winterspoorboekje 1954-1955 stopten de meeste treinen er: acht per dag (op zaterdag zelfs negen, op zondag zeven) in de richting Brugge-Kortrijk, elf per dag (tien op zondag) in de richting Kortrijk-Brugge.
Paul
Ik dacht al dat het daar ergens in de buurt moet geweest zijn!
Was het dan ergens in de buurt van 1 of 2: http://www.2shared.com/file/3945525/bbc ... hiels.html ?
Alvast bedankt voor het opzoekingswerk!
En wat is dit eigenlijk juist: http://www.2shared.com/file/3945526/22c ... loos2.html ?
Was het dan ergens in de buurt van 1 of 2: http://www.2shared.com/file/3945525/bbc ... hiels.html ?
Alvast bedankt voor het opzoekingswerk!
En wat is dit eigenlijk juist: http://www.2shared.com/file/3945526/22c ... loos2.html ?