Overwegen
Overwegen
Daarnet stond ik voor de overweg van Heide.
Na aankomst van de trein naar Roosendaal bleven de slagbomen dicht niettegenstaande de trein voorbij de overweg was en op geruime afstand ervan (zeker 100 meter).
Na vertrek van de trein gingen de slagbomen open.
De stationschef, die toevallig op het perron stond, zei dat de slagbomen zouden opengegaan zijn, moest de trein 2 meter verder gestopt zijn.
Hoe werkt dat eigenlijk ? Hoe ver moet het laatste rijtuig voorbij de overweg zijn om de slagbomen te laten open gaan ?
Na aankomst van de trein naar Roosendaal bleven de slagbomen dicht niettegenstaande de trein voorbij de overweg was en op geruime afstand ervan (zeker 100 meter).
Na vertrek van de trein gingen de slagbomen open.
De stationschef, die toevallig op het perron stond, zei dat de slagbomen zouden opengegaan zijn, moest de trein 2 meter verder gestopt zijn.
Hoe werkt dat eigenlijk ? Hoe ver moet het laatste rijtuig voorbij de overweg zijn om de slagbomen te laten open gaan ?
Re: Overwegen
Dat werkt met spoorkringen.Adler schreef:Daarnet stond ik voor de overweg van Heide.
Na aankomst van de trein naar Roosendaal bleven de slagbomen dicht niettegenstaande de trein voorbij de overweg was en op geruime afstand ervan (zeker 100 meter).
Na vertrek van de trein gingen de slagbomen open.
De stationschef, die toevallig op het perron stond, zei dat de slagbomen zouden opengegaan zijn, moest de trein 2 meter verder gestopt zijn.
Hoe werkt dat eigenlijk ? Hoe ver moet het laatste rijtuig voorbij de overweg zijn om de slagbomen te laten open gaan ?
Vroeger werd het spoor stukgezaagd en dan werd er tussen beide sporen een spanning gezet en een relais dat opgetrokken werd en bleef zolang er spanning over stond.
Komt er op die sporen een as, dan sluit die de spanning kort en het relais valt af.
De vulstukken tussen die zaagsnedes hadden nogal wat onderhoud nodig, ze staan onder de "expantiedruk-trek" van de rails en ze kunnen ook door groeiende braam aan de bovenzijde overbrugt worden..
Ondertussen (al een jaar) hebben we hier op lijn 12 iets anders gekregen. een detectie met frekwentiekringen. Er wordt nu niet meer gezaagd, maar de opeenvolgende delen krijgen een spanning met verschillende frequentie. Het relais reageert ook op die frequentie, opeenvolgende secties hebben verschillende frequentie.... werkt ook.
Alleen is het niet op de cm korrekt zoals vroeger, er is geen zaagsnede meer met isolatie.
Ik dacht dat de begrenzing van deze frekwentie detectie enkele tientallen cm kon "fladderen", na gesprek met de specialisten (zondag liepen se bij ons rond

Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Overwegen
De bewuste contacten van welk type ook zie je tussen of naast het spoor liggen (in een doosje he) net voorbij de overweg, een exacte afstand is er niet maar het gaat meestal om een 3 a 4 meter minimum als ik mij niet vergis, er zijn er ook die verder liggen. Ik heb het nog nooit exact hetzelfde geweten bij elke overweg. Vermoedelijk zijn ook deze contacten onderhevig aan de toegelaten snelheid op die plaats.
Re: Overwegen
In dit geval zal het wel enkele tientallen meters geweest zijn.dentheo schreef:Dat werkt met spoorkringen.
Vroeger werd het spoor stukgezaagd en dan werd er tussen beide sporen een spanning gezet en een relais dat opgetrokken werd en bleef zolang er spanning over stond.
Komt er op die sporen een as, dan sluit die de spanning kort en het relais valt af.
De vulstukken tussen die zaagsnedes hadden nogal wat onderhoud nodig, ze staan onder de "expantiedruk-trek" van de rails en ze kunnen ook door groeiende braam aan de bovenzijde overbrugt worden..
Ondertussen (al een jaar) hebben we hier op lijn 12 iets anders gekregen. een detectie met frekwentiekringen. Er wordt nu niet meer gezaagd, maar de opeenvolgende delen krijgen een spanning met verschillende frequentie. Het relais reageert ook op die frequentie, opeenvolgende secties hebben verschillende frequentie.... werkt ook.
Alleen is het niet op de cm korrekt zoals vroeger, er is geen zaagsnede meer met isolatie.
Ik dacht dat de begrenzing van deze frekwentie detectie enkele tientallen cm kon "fladderen", na gesprek met de specialisten (zondag liepen se bij ons rond) blijkt dat het soms enkele meter heen en weer schuift...
Op een kilometer of zo voor de overweg liggen langs weerskanten van het spoor 2 grote gele metalen dozen. Is dat daar ook voor ?
Die maken trouwens constant een heel indringende hoge toon die tamelijk ver te horen is.
Re: Overwegen
gele dozen in en naast het spoor zijn normaal vetpotten, wielkranssmeerders genaamd in vakjargon (deze zijn soms ook wit),
andere gele voorwerpen naast de rail zijn warme asbusdedectors.
andere gele voorwerpen naast de rail zijn warme asbusdedectors.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Overwegen
Die gele dozen zijn de frequentiedozen waar Theo het over had.Vroeger zaten daar de spoelen in.Adler schreef:In dit geval zal het wel enkele tientallen meters geweest zijn.dentheo schreef:Dat werkt met spoorkringen.
Vroeger werd het spoor stukgezaagd en dan werd er tussen beide sporen een spanning gezet en een relais dat opgetrokken werd en bleef zolang er spanning over stond.
Komt er op die sporen een as, dan sluit die de spanning kort en het relais valt af.
De vulstukken tussen die zaagsnedes hadden nogal wat onderhoud nodig, ze staan onder de "expantiedruk-trek" van de rails en ze kunnen ook door groeiende braam aan de bovenzijde overbrugt worden..
Ondertussen (al een jaar) hebben we hier op lijn 12 iets anders gekregen. een detectie met frekwentiekringen. Er wordt nu niet meer gezaagd, maar de opeenvolgende delen krijgen een spanning met verschillende frequentie. Het relais reageert ook op die frequentie, opeenvolgende secties hebben verschillende frequentie.... werkt ook.
Alleen is het niet op de cm korrekt zoals vroeger, er is geen zaagsnede meer met isolatie.
Ik dacht dat de begrenzing van deze frekwentie detectie enkele tientallen cm kon "fladderen", na gesprek met de specialisten (zondag liepen se bij ons rond) blijkt dat het soms enkele meter heen en weer schuift...
Op een kilometer of zo voor de overweg liggen langs weerskanten van het spoor 2 grote gele metalen dozen. Is dat daar ook voor ?
Die maken trouwens constant een heel i
ndringende hoge toon die tamelijk ver te horen is.
Die zijn geel/fluo geschilderd net zoals andere elektrische onderdelen en kabels (in en langs het spoor)om goed zichtbaar te zijn als het spoor wordt getampd(ballast) met de tamper. Want het gebeurde nogal dikwijls dat de operator van die machine zodanig oog had voor zijn instrumenten en hydraulische trilarmen,dat bij het lichtjes liftn van de dwarsligger deze gevoelige uitrustingen beschadigde.
Re: Overwegen
Richting Kapellenbos ? Moet ik eens naartoe fietsen.Adler schreef: In dit geval zal het wel enkele tientallen meters geweest zijn.
Op een kilometer of zo voor de overweg liggen langs weerskanten van het spoor 2 grote gele metalen dozen. Is dat daar ook voor ?
Die maken trouwens constant een heel indringende hoge toon die tamelijk ver te horen is.
Hier tussen Kalmthout en Essen liggen praktisch GEEN gele dozen, ofwel moet de schilder nog komen.
Kleine aansluitpunten hebben wel streepje roze fluo op de zijkant. Ik heb hier naast zo'n frequentiekring gestaan en hoor niets fluiten.
Ik heb iets begrepen van vier frequenties ...22, 47 , .. iets in de 60, maar die kun je niet horen of moet diepe brom zijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Overwegen
Het schilderen is geen standaard procedure,maar kan enkel preventief enkele dagen voordat een bepaalde zone moet onderstopt worden met de machine.En dit na een signalement van een kleine verzakking.Als de correctie kan gebeuren met mobile onerstoppers zal dit natuurlijk niet geschilderd worden uit prevventie.dentheo schreef:Richting Kapellenbos ? Moet ik eens naartoe fietsen.Adler schreef: In dit geval zal het wel enkele tientallen meters geweest zijn.
Op een kilometer of zo voor de overweg liggen langs weerskanten van het spoor 2 grote gele metalen dozen. Is dat daar ook voor ?
Die maken trouwens constant een heel indringende hoge toon die tamelijk ver te horen is.
Hier tussen Kalmthout en Essen liggen praktisch GEEN gele dozen, ofwel moet de schilder nog komen.
Kleine aansluitpunten hebben wel streepje roze fluo op de zijkant. Ik heb hier naast zo'n frequentiekring gestaan en hoor niets fluiten.
Ik heb iets begrepen van vier frequenties ...22, 47 , .. iets in de 60, maar die kun je niet horen of moet diepe brom zijn.
Re: Overwegen
Ja richting Kapellenbos, ter hoogte van de Eikenlaan ongeveer.dentheo schreef: Richting Kapellenbos ? Moet ik eens naartoe fietsen.
Hier tussen Kalmthout en Essen liggen praktisch GEEN gele dozen, ofwel moet de schilder nog komen.
Kleine aansluitpunten hebben wel streepje roze fluo op de zijkant. Ik heb hier naast zo'n frequentiekring gestaan en hoor niets fluiten.
Ik heb iets begrepen van vier frequenties ...22, 47 , .. iets in de 60, maar die kun je niet horen of moet diepe brom zijn.
Die fluittoon kan ook uit die cabine komen die er naast staat, dat weet ik niet.
Re: Overwegen
Je hebt de korte SK en de lange SK de lange SK ligt op ongeveer een km van de overweg afhankelijk van de geldende snelheid als hij aangereden wordt zal de overweg sluiten zodanig dat hij gesloten is op het ogenblik dat de trein aan de overweg is. De korte SK ligt ongeveer 50m
voorbij de overweg van zodra deze is vrijgemaakt zal de overweg terug open gaan.
Rijrichting VNS ---------> <--------- Rijrichting CVT
LSK_______________________KSK__OW__KSK______________________LSK
LSK_______________________KSK__OW__KSK______________________LSK
Rijrichting CVT ---------> <--------- Rijrichting VNS
VNS normaalspoor, CVT tegenspoor
voorbij de overweg van zodra deze is vrijgemaakt zal de overweg terug open gaan.
Rijrichting VNS ---------> <--------- Rijrichting CVT
LSK_______________________KSK__OW__KSK______________________LSK
LSK_______________________KSK__OW__KSK______________________LSK
Rijrichting CVT ---------> <--------- Rijrichting VNS
VNS normaalspoor, CVT tegenspoor
Laatst gewijzigd door markske op 28 sep 2008, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Overwegen
Verder is er nog een reden van opsplitsing van de twee SK's. Als de LSK defect is, zal de trein de OW kunnen aanrijden. Hiervoor rijdt hij met lage snelheid tot net voor de OW, tot zijn eerste as ik de KSK staat. Daar stopt hij. De OW zal alsnog dicht gaan, maar dus wel als de trein eigenlijk al aan de straat staat.
BDJ
BDJ