Veilige & onveilige stations
Veilige & onveilige stations
Als studenten Verkeerskunde zouden we een onderzoek willen voeren naar subjectieve/objectieve verkeersonveiligheid van stations.
Hiervoor zijn we op zoek naar 2 stations: één waar het veilig lijkt, maar eigenlijk toch wel een 'onveilige' sfeer hangt (druk busverkeer, veel hoeken en kantjes) en één waar het onveilig lijkt, maar dit eigenlijk objectief gezien nogal veilig is.
En wie kan ik daar eventueel bij Infrabel over contacteren?
Bedankt!
Hiervoor zijn we op zoek naar 2 stations: één waar het veilig lijkt, maar eigenlijk toch wel een 'onveilige' sfeer hangt (druk busverkeer, veel hoeken en kantjes) en één waar het onveilig lijkt, maar dit eigenlijk objectief gezien nogal veilig is.
En wie kan ik daar eventueel bij Infrabel over contacteren?
Bedankt!
Re: Veilige & onveilige stations
Het station Antwerpen-Noorderdokken vind ik persoonlijk in het donker niet echt veilig, vooral de onderdoorgang naar de perrons.
Buiten dat is het wel veilig maar het ligt afgelegen naar het politiekantoor

-
brussel zuid lijkt veilig, maar vooral de omgeving kan soms wel wat onveilig zijn 

alleen brussel-zuid?treinbruno schreef:brussel zuid lijkt veilig, maar vooral de omgeving kan soms wel wat onveilig zijn

En wat dan gezegd van den Dam en den OostRobin schreef:Het station Antwerpen-Noorderdokken vind ik persoonlijk in het donker niet echt veilig, vooral de onderdoorgang naar de perrons.

In Oost zit nog een depot van Infrabel he, den Dam das iets appartOMC schreef:En wat dan gezegd van den Dam en den OostRobin schreef:Het station Antwerpen-Noorderdokken vind ik persoonlijk in het donker niet echt veilig, vooral de onderdoorgang naar de perrons.

maar ik spreek enkel van het station dat vlakbij mij is

Het gaat over verkeer he
.
Leuven vind ik vrij gevaarlijk omdat er veel blinde hoeken zijn waar je als voetganger plots verrast kan worden. In feite is het nog redelijk veilig, maar sommige mensen kijken gewoon niet uit hun doppen...
Een station dat veilig lijkt, maar eigenlijk onveilig is kan ik zo meteen niet bedenken
. Misschien Oostende, omdat daar ook nog eens trams rijden...

Leuven vind ik vrij gevaarlijk omdat er veel blinde hoeken zijn waar je als voetganger plots verrast kan worden. In feite is het nog redelijk veilig, maar sommige mensen kijken gewoon niet uit hun doppen...
Een station dat veilig lijkt, maar eigenlijk onveilig is kan ik zo meteen niet bedenken

Ik vind persoonlijk Brugge met de werken nu zeer onveilig, als je aan de achterkant komt en je kent je weg niet goed dan sta je daar redelijk voor ... ' Aap '. Aangezien er direct een redelijk drukke weg voor je neus ligt en een voetpad heel erg ver te zoeken is.
ik vind leuven ook niet echt veilig aangezien daar ICO en ICE's doorvlammen met 160.Wover schreef:Het gaat over verkeer he.
Een station dat veilig lijkt, maar eigenlijk onveilig is kan ik zo meteen niet bedenken. Misschien Oostende, omdat daar ook nog eens trams rijden...
Wat betreft verkeersonveiligheid krijgt bij mij het station Mechelen 0/10.
Als je uit het station komt sta je plots, zonder dat je het weet, voor een fietspad waar je op het spitsuur heel veel kans hebt om aangereden te worden door een van de tientallen fietsers die soms met een rotvaart door de menigte scheuren die het station verlaat.
Dit fietspad is op geen enkele manier duidelijk aangegeven, noch door borden, noch door een andere kleur van de stenen of iets anders en bevindt zich dus echt dwars over het plein voor de ingang van het station.
Wie plant er nu zo iets?
Als je uit het station komt sta je plots, zonder dat je het weet, voor een fietspad waar je op het spitsuur heel veel kans hebt om aangereden te worden door een van de tientallen fietsers die soms met een rotvaart door de menigte scheuren die het station verlaat.
Dit fietspad is op geen enkele manier duidelijk aangegeven, noch door borden, noch door een andere kleur van de stenen of iets anders en bevindt zich dus echt dwars over het plein voor de ingang van het station.
Wie plant er nu zo iets?
alles stations met een overweg op het einde zoals bv. het station waar ik elke dag opstap, Vichte
zijn gevaarlijk, er komt een trein toe, de overweg blijft gesloten, en juist dan paseerd de directe trein naar poperinge het station, er zijn daar veel mensen die zonder kijken oversteken, dus een secondje te vroeg of te laat = eronder
al zulke stations zijn dus = levensgevaarlijk
greetz 2302
zijn gevaarlijk, er komt een trein toe, de overweg blijft gesloten, en juist dan paseerd de directe trein naar poperinge het station, er zijn daar veel mensen die zonder kijken oversteken, dus een secondje te vroeg of te laat = eronder
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Geel was vroeger ook wel levensgevaarlijk, met een onbewaakte oversteekplaats (meestal toch).
Die heeft men nu verwijderd zodat enkel de overweg nog gebruikt kan worden, en mijn ervaring is dat de meeste mensen daar toch wel voor wachten.
Die heeft men nu verwijderd zodat enkel de overweg nog gebruikt kan worden, en mijn ervaring is dat de meeste mensen daar toch wel voor wachten.
Levensgevaarlijk voor mensen dat niet opletten. Daar kan de spoorweg niet veel aan veranderen. Sommige mensen moeten ze nog eens aanleren dat de sporen oversteken gevaren kan inhouden.HLE 2302 schreef:alles stations met een overweg op het einde zoals bv. het station waar ik elke dag opstap, Vichte
greetz 2302
Zoals in Frankrijk: "Un train peut en cacher un autre"
Normaal kan je bij dergelijke stations toch de sporen niet oversteken zonder eerst buiten te gaan en dan de gesloten slagbomen te negeren.HLE 2302 schreef:alles stations met een overweg op het einde zoals bv. het station waar ik elke dag opstap, Vichte
Zo is het toch in Heide en ik veronderstel dat dit ook elders zo is.
Ik kan me niet voorstellen dat je zomaar over de sporen kan gaan zonder eerst de gesloten slagbomen te passeren.
In Burst kan je het perron van spoor 2 en 3 volgen tot aan de straat alwaar je dan geen slagbomen tegenkomt. Velen staan daar te wachten of steken over nadat de trein zelf is gepasseerd (en deze kunnen dan amper het verkeer op spoor 1 zien).
Maar dat heeft niets met veiligheid te maken, bordjes of niet, velen kan het niet schelen of zijn te nonchalant... algemeen fenomeen in het verkeer.
Maar dat heeft niets met veiligheid te maken, bordjes of niet, velen kan het niet schelen of zijn te nonchalant... algemeen fenomeen in het verkeer.