laatste tijd merk ik een soort van file op de spoorweg tss dendermonde - gent iemand die weet wat er precies mis is?
vb. IR naar kortrijk van 7:44 stopte deze morgen net voor Schellebelle, Wetteren, Melle, Merelbeke (bedoel dus niet in de stations!). Komt dan met zo een 6-7min vertraging aan in Gent-SP met de vorige dienstregeling vetrok hij om 7:47 en kwam dan nog vroeger toe als nu (schat nu gemiddelde snelheid van 60 km/h )
Tja alle station's die je die je opnoemd (buiten Wetteren) zijn of liggen aan vertakkingen , kans is
dus vrij groot dat er een goederentrein of stoptreintje voor jouw trein is gelaten.
Al vaak genoeg gehad dat ik op L122 stond te wachten om L50 op te rijden omdat er eerst een goederentrein moest passeren. Ik denk dat ze met die regel(?) niet al te veel rekening houden.
Dat hangt er vanaf. Een beetje goederentrein rijdt sneller dan een stoptreintje, hoor. Het is dan ook vaak interessanter zo'n trein te laten bollen, dan wanneer-ie aan de kant moet worden gezet. Want een zware goederentrein trekt natuurlijk niet op zoals een stoptreintje...
Tja het probleem is dat dit ten koste gaat van de stiptheid, niet plezant als je 5 min te laat bent omwille van een goederentrein die op zijn weg een half uur later misschien toch weer stil staat.
Tja. Maar laat die goederentrein wachten op het L-treintje, en die heeft misschien 10 minuten vertraging, waardoor hij verderop op zijn tocht nog veel meer in de weg gaat rijden... Het zou de eerste keer niet zijn dat een goederentrein op tijd is vertrokken, 3 minuten verliest door een trein met vertraging in het begin, en daardoor met een uur vertraging pas aankomt. En die klant heeft ook betaald, natuurlijk...
tja rijpaden zijn rijpaden met een bepaalde marge, een passagierstrein die vertraging heeft zal die naar de toekomst toe ook nog minder goed kunnen inhalen, zeker eens alles ebp zal zijn vanop de seinhuizen en het meeste van de rijpaden voorgeprogrammeerd staat.
Dat hangt ook gewoon af van de lijn : op L124 hebben cargo's altijd voorrang op stoptreinen wegens de forse hellingen. Als die moeten stilvallen achter een stoptrein riskeer je dat ze niet meer weggeraken, zeker bij vochtig weer. Dan is die 5' vertraging voor de stoptrein veel minder erg dan de problemen die een defecte cargo veroorzaakt...
goederen treinen laten ze idd meestal wachten in Merelbeke / schellebelle
wss is het één van die P-treintjes uit/naar Aalst dat dagelijks wat vertraging heeft
wel ambetant dat het dagelijks hetzelfde liedje is
OMC schreef:Goederentrein denk ik niet, want reizigers hebben voorrang op goederen dacht ik. Misschien voorgaande verbindingen die wat stroef lopen?
ja, dat denk ik niet !
mijn trein had 5 minuten vertraging
deuren van mijn trein al gesloten enal, sein blijft toe, wat vliegt er nog voorbij een cargo !
we hebben er tot in deinze achtergezeten en zo nog es een vertraging van 5 minuten bijgekregen, want twas een van de indeling P80
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...