Meetrijtuig

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
tomdg

Meetrijtuig

Bericht door tomdg »

Deze morgen zag ik het meetrijtuig stoppen vroeg mij af wat meten ze daar zoal mee?
Werken daar veel mensen op en wat voor soort werk is dat zoal of gaat alles automatisch :lol: ?

Thnx
Tom

btw: was ook iemand foto's aan het nemen die persoon toevallig niet op dit forum?
Shrek

Re: Meetrijtuig

Bericht door Shrek »

je zou al eens kunnen beginnen met een precieze locatie en tijdstip te geven, want hier zit wel meer volk op dat deze morgen ergens een fotootje gemaakt heeft :mrgreen:
Adler

Bericht door Adler »

tomdg schreef:Deze morgen zag ik het meetrijtuig stoppen vroeg mij af wat meten ze daar zoal mee?
De voornaamste taken van een meetrijtuig zijn het regelmatig nakijken van de staat van de sporen en van de bovenleiding.
Dat gebeurt met speciale meettoestellen maar er zijn uiteraard technici aan boord om de toestellen te bedienen.
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Welk meetrijtuig was het?
Want er zijn er toch meerdere:
EM130, b-telecom
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Er bestaan verschillende meetrijtuigen zowel op gebied van autonomie als van het te meten technisch spoorwegonderdeel.
Autonome meetrijtuigen van SPENO zoals de 775 die het profiel v/d rail gaat controleren. en dit voor en na een slijpcampagne.
Er is de autonome SPENO US 6-1 die met ultrasone tests aan 90km/h scheuren/barsten in de rail gaat détekteren om eventueel te laten vervangen.
Er zijn meetwagons die gesleept worden om de topografie van het spoor na te kijken,slinger helling enz(rijtuigen met 3de bogie onder het rijtuig
Meetwagens die spoorstroomkringen en de isolaties van de rail gaan nakijken.Interferenties met terugstroomkringen,TVM enz
meetrijtuigen om de aerodynamische reakties te meten door naastliggende treinbewegingen aan hoge snelheid.
Autonome voertuigen om de bovenleiding te verifieren.Hoge snelheid => vonken,lage snelheid =>de staat van de kabel zelf
Alsook meetrijtuigen om de locomotieven te regelen,onderzoeken,af te stellen en reakties te testen in dynamische toestand.
meetrijtuigen om de radiogolven voor telecommunicatie te testen en meten.
De meeste rijtuigen hebben ook een verblijfgedeelte voor het personneel zoals keuken en slaapplaatsen. En zijn zéér duur om ze te huren.
een meetruituig voor de spoorstroomkringen =150.000€ voor een campagne over 500km spoor. speno Us 70.000€.
tomdg

Bericht door tomdg »

Shrek schreef:je zou al eens kunnen beginnen met een precieze locatie en tijdstip te geven, want hier zit wel meer volk op dat deze morgen ergens een fotootje gemaakt heeft :mrgreen:
het was in Dendermonde om 10:40 heb niet gelet op een nummer ofzo er stond wel iets op van B-Telecom en werdt getrokken door een loc van reeks 13
msts.be

Bericht door msts.be »

Dan is het het meetrijtuig 00800, het B-Telecom rijtuig zoals wij kennen.. Die doet regelmatige testcampagnes en moet minstens 1 keer per jaar over alle geëlektrificeerde lijnen komen. Deze rijdt ook om de 2 weken over de L1 & L2 als ik mij niet vergis (op L1 samen in combinatie met de IRIS320/MGV)..
Shrek

Bericht door Shrek »

msts.be schreef:Dan is het het meetrijtuig 00800, het B-Telecom rijtuig zoals wij kennen.. Die doet regelmatige testcampagnes en moet minstens 1 keer per jaar over alle geëlektrificeerde lijnen komen. Deze rijdt ook om de 2 weken over de L1 & L2 als ik mij niet vergis (op L1 samen in combinatie met de IRIS320/MGV)..
kan een I11 achter een TGV-R stel hangen? dat zou me heel straf lijken, vooral omdat die IRIS320 integraal het hele systeem controleert en dus eigelijk hetzelfde doet als die I11 :roll:
Steven

Bericht door Steven »

in princiepe komt dat rijtuig overal, maar dus niet over L1, dat nemen de fransen voor hun rekening, vroeger met het speciaal daarvoor toegevoegd meetrijtuig in een TGV of Thalys.
msts.be

Bericht door msts.be »

Nee, ik bedoelde dat het samen in pool rijdt met de MGV/IRIS. Een klassiek rijtuig achter of in een TGV hangen gaat immers niet :lol: :wink:
treinbruno

Bericht door treinbruno »

msts.be schreef:Nee, ik bedoelde dat het samen in pool rijdt met de MGV/IRIS. Een klassiek rijtuig achter of in een TGV hangen gaat immers niet :lol: :wink:
tenzij je de achterste motorwagen eraf hakt, of je er een 55 TVM tussen steekt :) :mrgreen:
Afbeelding
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

De L1 wordt gemeten door het TGV-meetstel IRIS 320.

BDJ
msts.be

Bericht door msts.be »

Al iemand opgevallen dat de gelijkstroompanto's van de Iris 320 (aka MGV) vervangen zijn ? Vroeger stond er (zoals nog steeds op de gerenoveerde TGV-R nu) een Faiveley GPU (Grande Plongeur Unit) op, nu hebben ze er een Faiveley AX op gezet (= gelijkstroompanto van de HLE13 en een hele zooi Franse motorstellen)

Zou wel graag de fotobewijs willen tonen, maar die staat op een Frans forum waar registratie nodig is en ik wil de foto niet stelen.. :roll: Dus als iemand ééntje heeft, aarzel niet om hem te posten !
giuseppe

Bericht door giuseppe »

Vanmiddag zat er een meetrijtuig (I11 B-Telecom ofziets) in trein 488 van Maastricht naar Brussel Zuid. Is het normaal dat die gewoon wordt meegesleept naar Maastricht?
trainfreak

Bericht door trainfreak »

giuseppe schreef:Vanmiddag zat er een meetrijtuig (I11 B-Telecom ofziets) in trein 488 van Maastricht naar Brussel Zuid. Is het normaal dat die gewoon wordt meegesleept naar Maastricht?
Ja, dit komt vaker voor.
Het B-telecom rijtuig..
Plaats reactie