cijfertjes 2008

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
overweg13

cijfertjes 2008

Bericht door overweg13 »

Dag,

Hier zijn ze : mijn cijfers van 2008.

De stiptheid:

- ik nam in 2008 261 treinen; daarvan reden er 91.6 % stipt of met een vertraging van 5 minuten of minder; 3.9 % deponeerden me met meer dan 10 minuten vertraging. Mijn jaarrecord werd met 35' gevestigd op 12/8 en op 10/5. Op 10 mei werd de 5480 in Franchimont opgehouden door een defecte trein en moesten we overstappen in een bus. Uiteindelijk bereikten we Spa-Géronstère 35' later dan voorzien. Op 12/8 was het de 1507 die ons 35' later dan voorzien in Diest bracht. Ik kan alleen maar vermoeden dat er problemen geweest waren met de koppeling in Brugge van de 2 M6-stellen. Deze resultaten zijn slechter dan die van 2007; het aantal vertragingen groter dan 10 minuten is zelfs verdubbeld. Toch even waarschuwen: ik heb ook maar de helft van mijn normale aantal treinen genomen, en wat mij verontrust, is dat dit me niet eens spijt. Ik heb het moeilijker en moeilijker met mijn medereizigers en echt genieten is er nog maar zelden bij: gsm's, luide oortjes annex i-pods, luide praters (nog altijd geregeld NMBS-personeel, de vervaging van de grenzen tussn eerste en tweede klasse...

- ik nam ook 575 bussen (en enkele trams); daarvan bereikten er 88.5 % de meet met vijf minuten vertraging of minder of zelfs helemaal stipt, en 2.6 % reden meer dan 10 minuten vertraging bij elkaar. Ook nu zijn de cijfers duidelijk beter dan in 2007 (die ook al beter waren dan die van 2006): een bepaalde rit die ik frequent neem, heeft nu zo'n 10' meer reistijd (op een 6-tal km) en dat verfraait de situatie uiteraard.

De prijs:

- met de trein legde ik 11936 km af, voor 1986.60 EURO, zijnde 0.17 EURO per km;
- De Lijn ontving 144.28 EURO van ons voor 3750 km, zijnde 0.04 EURO per km;
- de TEC kreeg 127.60 EURO voor 675 km, goed voor 0.19 EURO/km;
- de MIVB-trams en -bussen gebruikte ik minder: 46 km, 7.35 EURO, zijnde 0.16 EURO/km.

Daarbij moet worden opgemerkt dat:
- de kilometers bij De Lijn voor het grootste deel alleen afgelegd worden, en dat mijn Omnipas door de vriendelijke Minister van Onderwijs volledig wordt terugbetaald;
- we de bussen van de TEC meestal met 2 nemen, en dan betalen met een Carte Inter;
- de treinkilometers ongeveer evenredig verdeeld zijn alleen/met twee, we zo goed als altijd in eerste klas reizen, en daarvoor gebruik maken van een halveprijskaart (088), een voor elk.

Het materiaal:

De rijtuigen scoren de volgende percentages afgelegde kilometers:
M4: 7.4 %
M5: 0.7 %
M6: 6.5 %
I11: 23.3 %
I6/I10: 1.1 %
internationale rijtuigen niet-NMBS: 4.0 %

Voor de elektrische stellen ziet de verdeling er als volgt uit:
ms 86: 1.8 %
ms 130: 3.3 %
ms 140: 6.8 %
vierledig stel: 6.6 %
ms 80: 21.4 %
ms 96: 14.5 %

mw 41: 2.6 % - zo weet je meteen ook dat 97.4 % van mijn ritten elektrisch waren.

Mijn gesleepte treinen werden getrokken door de volgende locs:
11: 1.4 %
13 of 30: 23.8 %
15: 0.6 %
20: 2.6 %
21: 7.4 %
27: 7.8 %

Vergelijking met vorig jaar valt wat moeilijk, omdat ik nu eenmaal dit jaar geen systematische verkenning van het voleldige net heb gedaan. Dat verklaart ook het lage aantal ritten met dieseltractie.
Met vriendelijke groet

overweg13
treinbruno

Re: cijfertjes 2008

Bericht door treinbruno »

ik hou die cijfertjes niet allemaal bij :)
k'heb ongeveer 40000km per trein gereist
vooral met campuskaarten en interrail kaart of internationale kaartjes

het grooste deel in het buitenland
noordelijkste punt: bjornfjell, narvik: noorwegen
zuidelijkste punt: roma(31 december :lol:) en madrid
oostelijkste punt: stockholm, zweden
westelijkste punt: brest, frankrijk

aantal echte nachttreinen genomen: 12

in deze landen geweest (per trein): noorwegen, zweden, denemarken, duitsland, nederland, belgie, frankrijk, luxemburg, spanje, italie, oostenrijk, zwitserland.
en ook nog in andorra geweest door bij l'hospitalet 1meter de grens over te wandelen
en op 31 december ook nog in vaticaanstad geweest :mrgreen:

in belgie en luxemburg eindelijk het volledige spoorwegnet afgelegd
in nederland bijna alles, alleen de lijntjes:
zandvoort-haarlem, rotterdam-hoek van holland, leiden-alphen aan de rijn en dordrecht-tiel-arnhem moet ik nog doen...
Afbeelding
tomdg

Re: cijfertjes 2008

Bericht door tomdg »

weet je soms nog hoeveel het ongeveer kost om naar zweden te reizen met de trein?
Plaats reactie