trein staat 2 uur per dag stil door zelfmoord

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stijn014

trein staat 2 uur per dag stil door zelfmoord

Bericht door Stijn014 »

De trein staat in België per dag twee uur stil door een zelfmoord of een poging tot zelfmoord. Spoorbeheerder Infrabel werk aan een actieplan om het aantal gevallen te verminderen.

Om de twee à drie dagen springt er iemand in ons land voor de trein. Jaarlijks gaat het om 150 à 200 mensen die op die manier zichzelf van het leven willen beroven. Iets meer dan helft van hen slaagt in zijn opzet, bij de overigen mislukt de poging, zo blijkt uit de jongste cijfers.
In 2007, het jongste jaar waarvoor volledige statistieken beschikbaar zijn, pleegden 93 mensen zelfmoord op het spoor. Maar liefst 74 andere pogingen mislukten. De cijfers van de jaren voordien liggen in dezelfde orde van grootte. Topjaar was het jaar 2004. Toen kwamen 106 mensen om het leven toen ze zich voor de trein gooiden, terwijl 82 zelfmoordpogingen mislukten.
De spoorwegen zitten al jaren verveeld met het fenomeen van de zelfmoordpogingen. Voor de NMBS-holding en haar twee werkmaatschappijen betekenen de zelfmoordpogingen niet alleen veel oponthoud en een jaarlijkse kost van naar schatting 300.000 euro, ook zijn er heel wat treinbestuurders die er een langdurig trauma aan over houden.
In 2007 zag de NMBS zich verplicht om 819 treinen af te schaffen. "In totaal kostte het ons 45.000 minuten vertraging. Omgerekend is dat twee uur per dag," zegt Jochem Goovaerts, woordvoerder van de NMBS, in de krant De Zondag.
De cijfers over de eerste zes maanden van 2008 gaan dezelfde richting uit. In totaal werden 437 treinen afgeschaft en werden er 27.000 minuten vertraging genoteerd.
Tot dusver beschouwen de spoorwegen de pogingen tot zelfmoord op haar net min of meer als een fataliteit. "We kunnen moeilijk ons hele net met hekken gaan afzetten," zegt Goovaerts aan De Morgen. "Als er iemand voor kiest om zich voor de trein te gooien, kun je daar weinig aan doen."
Infrabel, dat het spoorwegnet beheert, gaat wel proberen het aantal pogingen tot zelfmoord tot beperken. "We stellen momenteel een lijst op van de hot spots, de meeste risicovolle plaatsen voor zelfmoordpogingen," zegt haar woordvoerder Frédéric Petit.
Tegen het einde van het jaar moet er een actieplan zijn. Er wordt onder meer gedacht aan een betere afscherming van risicovolle plekken en meer toezicht op zulke plekken. Ook de plaatsing van bordjes met het noodnummer van de zelfmoordlijn wordt onderzocht. (JCS)
n In 2007 pleegden 93 mensen zelfmoord op het spoor. In datzelfde jaar mislukten maar liefst 74 andere pogingen.
bron: De Morgen
b-loc
Contacteer:

Re: trein staat 2 uur per dag stil door zelfmoord

Bericht door b-loc »

Voor elke zelfmoord moet je niet altijd een ander topic beginnen.
DD

Bericht door DD »

B-loc, hou uw muil !!!!!
Steven

Bericht door Steven »

DD schreef:B-loc, hou uw muil !!!!!
Een klein beetje beleefdheid mensen of ik ga terug wat meer censuur toepassen. De laatste tijd is er bij een aantal mensen nog weinig sprake van respect in het schrijven van berichten. Ik neem aan dat je soms een andere mening kan hebben maar dat neemt niet weg dat je grof taalgebruik moet gaan hanteren.
b-loc
Contacteer:

Bericht door b-loc »

Steven schreef:
Een klein beetje beleefdheid mensen of ik ga terug wat meer censuur toepassen. De laatste tijd is er bij een aantal mensen nog weinig sprake van respect in het schrijven van berichten. Ik neem aan dat je soms een andere mening kan hebben maar dat neemt niet weg dat je grof taalgebruik moet gaan hanteren.
God vergeef het hem.
Hij weet niet wat hij doet.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef:
Niet zoveel eieren onder leggen Steven!
Berichten als dit moogt ge voor mijn part zondermeer schrappen.
Enne nog eens bedankt voor uw inzet!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
LML

Bericht door LML »

jan_olieslagers schreef:
Steven schreef:
Niet zoveel eieren onder leggen Steven!
Berichten als dit moogt ge voor mijn part zondermeer schrappen.
Enne nog eens bedankt voor uw inzet!
Ik volg de Jan daar ook 100% in mee :wink:. Zo'n berichten horen hier niet thuis en moeten simpelweg verwijderd worden. Ik geef eerlijk toe: soms ben ik op dit forum ook niet al te braaf geweest :(, maar zo'n woordenschat zoals hierboven zal ik nooit gebruiken. Dus als 't aan mij ligt (maar ja, wie ben ik?): zo'n berichten onmiddellijk verwijderen. Het kan/wordt zelfs toegepast op nog grotere forums als deze. Dus waarom hier niet?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Presario

Bericht door Presario »

Ben ook volledig eens met Jan! Vooral het laatste zinnetje ;)! Zulke berichten moeten inderdaad onmiddellijk verwijderd (kunnen) worden... Misschien kan DD een verklaring geven van zijn uitspraak?
Bibke

Bericht door Bibke »

Ja, tenminste mogen we een verklaring van DD verwachten voor die botte uitspraak tesamen met excuses.
Zelf wou ik in eerste instantie niet reageren.
Ik zou zelfs verder gaan door personen met zulke aanvallen te verwijderen.
Ongehoord! En dan nog op zulk een oude post.
Is dat de huidige mentaliteit bij het NMBS personeel.
Ik dacht van niet. Ik kom toch veel sympathiek spoorpersoneel tegen.

En inderdaad Steven, bedankt voor je inzet.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Bibke schreef:Ik zou zelfs verder gaan door personen met zulke aanvallen te verwijderen.
Dat gaat mij dan weer te ver. Iedereen mag al eens een slecht moment hebben. Maar inderdaad een woord van uitleg en/of excuus ware wel gepast.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
DD

Bericht door DD »

Ik kan gewoon niet tegen dat terechtwijzende vingertje van "je moet een ander topic beginnen"
En wie zegt er dat ik geen sympathiek spoorwegpersoneel ben?
Er zijn er hier anderen die al dan niet spoorwegpersoneel zijn, maar die de bal bij sommige topics compleet mis slaan en dan ook nog denken alle wijsheid in pacht te hebben!
Ook merk ik op dat de moderators sneller zijn in het opmerken van mijn uitspraken dan in het verwijderen van spam!
Censuur, censuur!
Nils

Bericht door Nils »

DD schreef:Ik kan gewoon niet tegen dat terechtwijzende vingertje van "je moet een ander topic beginnen"
Er zijn er hier anderen die al dan niet spoorwegpersoneel zijn, maar die de bal bij sommige topics compleet mis slaan en dan ook nog denken alle wijsheid in pacht te hebben!
Ook merk ik op dat de moderators sneller zijn in het opmerken van mijn uitspraken dan in het verwijderen van spam!
Censuur, censuur!
Het gaat hier niet om wie of wat je bent.
Het gaat louter en alleen om de manier waarop je iets zegt.
"Hou uw muil" getuigt nu eenmaal niet van een gezond respect voor uw medeforummers.
Er zijn andere manieren om iets duidelijk te maken.
Dat Steven zo snel ingegrepen heeft, en spam soms iets langer blijft staan,
zou wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat Steven ook anders dingen te doen heeft
buiten het forum, zo zijn er werk, hobby's...
Als je pech hebt is hij juist online, en anders blijft het iets langer staan.
Een beetje censuur kan soms ook geen kwaad,
zo leert iedereen weer even nadenken voor hij iets post,
en stoppen de mensen hier misschien eens met persoonlijke aanvallen op anderen...
Presario

Bericht door Presario »

DD schreef:Ik kan gewoon niet tegen dat terechtwijzende vingertje van "je moet een ander topic beginnen"
Censuur, censuur!
Ik kan volledig begrijpen dat je niet akkoord met bepaalde dingen, maar dat kan je dan ook op een andere manier zeggen...
Je opmerking over censuur vind ik wel een beetje te kort door de bocht!
Teach2

Bericht door Teach2 »

Ik kan gewoon niet tegen dat terechtwijzende vingertje van "je moet een ander topic beginnen"
Negeer het dan, of reageer op een fatsoenlijke manier.

Trouwens, is dat nu ECHT een reden om een topic van VIER MAANDEN GELEDEN terug uit de gracht te sleuren?
Censuur, censuur!
Je weet zelf wel goed genoeg dat dat een absoluut ridicule opmerking is denk ik...

Ik vind dat je trouwens nog erg goed wegkomt: op veel andere fora zou je opmerking onmiddellijk verwijderd worden, en je account mogelijk een ban krijgen.
Gesloten