Dicht bij het spoor staan

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
jan_olieslagers

Dicht bij het spoor staan

Bericht door jan_olieslagers »

De discussie over spotters die vlak bij het spoor gaan staan om te fotograferen schoot me vanavond te binnen: ik wachtte na kantoor op mijn trein in station Merode. Stonden daar twee tieners samen zeer geconcentreerd naar een GSM te kijken (of een MP3-speler of wat dan ook) vlak bij het spoor maar dan echt vlak erbij: de ene zijn schoen stond millimeters van de rand van het perron. Ik heb niet echt verstand van die zaken en heb dus maar mijn mond gehouden, maar vond dit toch "bangelijk". Toegegeven, bijna alle treinen die daar komen stoppen er ook zodat er slechts uitzonderlijk grote snelheid is; en doordat het in een tunnel is hoort men de trein ook duidelijk aankomen. Op de koop toe wordt er omgeroepen telkens er een trein gaat aankomen.

Toch dacht ik dat een treinbestuurder zo'n zicht ook maar angstwekkend moet vinden - of zie ik dat verkeerd?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
HLE 2302

Re: Dicht bij het spoor staan

Bericht door HLE 2302 »

jan_olieslagers schreef:De discussie over spotters die vlak bij het spoor gaan staan om te fotograferen schoot me vanavond te binnen: ik wachtte na kantoor op mijn trein in station Merode. Stonden daar twee tieners samen zeer geconcentreerd naar een GSM te kijken (of een MP3-speler of wat dan ook) vlak bij het spoor maar dan echt vlak erbij: de ene zijn schoen stond millimeters van de rand van het perron. Ik heb niet echt verstand van die zaken en heb dus maar mijn mond gehouden, maar vond dit toch "bangelijk". Toegegeven, bijna alle treinen die daar komen stoppen er ook zodat er slechts uitzonderlijk grote snelheid is; en doordat het in een tunnel is hoort men de trein ook duidelijk aankomen. Op de koop toe wordt er omgeroepen telkens er een trein gaat aankomen.

Toch dacht ik dat een treinbestuurder zo'n zicht ook maar angstwekkend moet vinden - of zie ik dat verkeerd?
in welk station was dat ?
en, er kan altijd iets mis gaan hoor, als je naar mp3 luistert ... de trein is daar plots, heel rap, en voor je het doorhebt is het te laat
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
rail s

Bericht door rail s »

HLE 2302 schreef:
jan_olieslagers schreef:De discussie over spotters die vlak bij het spoor gaan staan om te fotograferen schoot me vanavond te binnen: ik wachtte na kantoor op mijn trein in station Merode. Stonden daar twee tieners samen zeer geconcentreerd naar een GSM te kijken (of een MP3-speler of wat dan ook) vlak bij het spoor maar dan echt vlak erbij: de ene zijn schoen stond millimeters van de rand van het perron. Ik heb niet echt verstand van die zaken en heb dus maar mijn mond gehouden, maar vond dit toch "bangelijk". Toegegeven, bijna alle treinen die daar komen stoppen er ook zodat er slechts uitzonderlijk grote snelheid is; en doordat het in een tunnel is hoort men de trein ook duidelijk aankomen. Op de koop toe wordt er omgeroepen telkens er een trein gaat aankomen.

in welk station was dat ?
en, er kan altijd iets mis gaan hoor, als je naar mp3 luistert ... de trein is daar plots, heel rap, en voor je het doorhebt is het te laat
jan_olieslagers schreef:(...)ik wachtte na kantoor op mijn trein in station Merode. (...)
treinbruno

Bericht door treinbruno »

in cambron casteau heb ik nog gezien dat er gewoon mensen op de rand van het perron en met hun voeten op de sporen op de trein wachten :?
maar daar merkte je wel dat er een trein kwam omdat de overweg ernaast ligt :)
Afbeelding
melle

Bericht door melle »

Ja, de een niet de ander wel he, dat hangt van je karakter...
dentheo

Bericht door dentheo »

treinbruno schreef:in cambron casteau heb ik nog gezien dat er gewoon mensen op de rand van het perron en met hun voeten op de sporen op de trein wachten :?
Daar krijg ik als passagier wel de kriebels van ... zo rap ben je dan niet altijd weg.

Lijkt mode te worden bij de jeugd....
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

Ongeacht de snelheid van de trein (ja zelfs aan 20km/u) is een trein dodelijk. Even verduidelijken. Als je daar banaal naar uw MP3 staat te luisteren en je staat ondertussen ook kort tegen de rand van het perron volstaat een 'tik' van een trein om u verkeerdelijk te doen vallen en onder de trein te geraken (vroegere voorvallen zijn er op die manier al geweest).
Om die reden zal je me altijd een waarschuwingstoon horen geven (zoals voorzien) bij het naderen van een perron met mensen op (of er nu moet gestopt worden of niet). Ik zal deze aanvullen met een extra toon als ik vaststel dat mensen zich niet van de boord verwijderen en dit om de reden die ik hierboven al beschreef in mijn voorbeeld.
trainfreak

Bericht door trainfreak »

treinbruno schreef:in cambron casteau heb ik nog gezien dat er gewoon mensen op de rand van het perron en met hun voeten op de sporen op de trein wachten :?
Idem voor Bierges-walibi
Steven

Bericht door Steven »

inderdaad aan de walibi doen ze dat ook, maar daar is de overweg relatief ver gelegen (als de wind verkeerd zit hoor je de bel juist wel of juist niet situaties). Als meermaals daar mijn hoorn overuren laten kloppen. Ook op L162 te Jambes heb ik dit al gezien. komt dus vrij regelmatig voor.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

ik heb vroeger nog gezien dat ze gewoon gingen zitten met hun benen op het spoor !
Steven

Bericht door Steven »

Dat is wat hij bedoeld, de boordsteen gebruiken als bank en zodoende kan je met uw voeten op de sporen gaan steunen als voetenbankje.
OMC

Bericht door OMC »

Zoals hier in de volksmond wel eens gezegd wordt: puur lamzakkerij. En typisch voor de jongere generaties, het lijkt wel alsof ze er een kick uithalen ...
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

OMC schreef:Zoals hier in de volksmond wel eens gezegd wordt: puur lamzakkerij. En typisch voor de jongere generaties, het lijkt wel alsof ze er een kick uithalen ...
het is te zien, vroeger toen ik een jaar of 5 was, nu ongeveer 10 jaar geleden zag ik dat iedere keer als ik in Vichte de trein nam, wat toen niet zo vaak gebeurde, maar sinds het perron verhoogt is zie ik het niet meer, wat ik wel weet is dat mijn vader zo bijna iemand onder de trein heeft zien gaan, het school geen haartje, het perron te vichte was pas verhoogt, maar zoals je weet zijn er aan alle voordelen ook nadelen ...
meneer wou dus stoer zijn en ook zo gaan zitten
met een walkman, ja want mp3 bestond toen nog niet :) in z'n oren, hij hoorde de trein niet aankomen en op een of andere manier hoorde hij de trein en schrok hij zo dat hij viel in het spoor, maar vroeger om terug op de perron boord te geraken was dat niks, nu is dat echt enorm klungelen, hij was nog net op tijd rechtgegrabbelt en zich kunnen smijten, ja letterlijk met z'n buik scheuren over het perron gooien, het school geen haar !
en sindsdien heb ik dat daar niemand meer zien doen ...

greetz 2302
OMC

Bericht door OMC »

Perfect voorbeeld, nu wil ik ook wel even iets rechtzetten: ik sprak in m'n vorige post over "jongere generatie" maar daar bedoel ik ook niet iedere jonge gast mee, da's veralgemening maar er is toch wel een groot deel dat het niet nauw neemt met veiligheid, op ieder gebied dan wel te verstaan.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

OMC schreef:Perfect voorbeeld, nu wil ik ook wel even iets rechtzetten: ik sprak in m'n vorige post over "jongere generatie" maar daar bedoel ik ook niet iedere jonge gast mee, da's veralgemening maar er is toch wel een groot deel dat het niet nauw neemt met veiligheid, op ieder gebied dan wel te verstaan.
ik ben ook een jonge gast, maar ik kan niet ontkennen dat er veel jonge gasten zijn die dit doen, dit tot mijn grote ergernis
Plaats reactie