Nieuwe nummering.
Nieuwe nummering.
Hallo,
Blijkbaar is de NMBS, na enkele goederenwagens, nu ook begonnen met locomotieven van de nieuwe UIC-nummers te voorzien. Vandaag zag ik in Gent-Zeehaven 3 77'ers staan met een nieuwe nummer op de tank gekleefd. En volgens mij was de eigenaarscode een (B).
Groeten,
Joris De Mol
Blijkbaar is de NMBS, na enkele goederenwagens, nu ook begonnen met locomotieven van de nieuwe UIC-nummers te voorzien. Vandaag zag ik in Gent-Zeehaven 3 77'ers staan met een nieuwe nummer op de tank gekleefd. En volgens mij was de eigenaarscode een (B).
Groeten,
Joris De Mol
Re: Nieuwe nummering.
Neen, algemene EU-regelgeving: naast rijtuigen en goederenwagens moeten vanaf 2008 ook alle tractievoertuigen worden voorzien van een 12-cijferig UIC-nummer.
In Nederland is bijvoorbeeld nieuw materieel uit 2008 (VIRM-4, SLT en diverse private locs) al voorzien van deze nummers, terwijl men nog steeds niet is begonnen met het aanpakken van het oudere materieel.
In Nederland is bijvoorbeeld nieuw materieel uit 2008 (VIRM-4, SLT en diverse private locs) al voorzien van deze nummers, terwijl men nog steeds niet is begonnen met het aanpakken van het oudere materieel.
-
12 nummers? Echt praktisch vind ik dat toch niet. Zit er enige logica in, of is het gewoon 'at random'?
In UIC nummers zit normaal toch een structuur en/of logica, althans voor de nummers van rijtuigen.
Op deze pagina's vind je wat meer uitleg over de UIC-codes:
http://wapedia.mobi/nl/Rijtuigcodes_van_de_UIC#1.
http://de.wikipedia.org/wiki/UIC-Kennze ... bfahrzeuge
http://wapedia.mobi/nl/Rijtuigcodes_van_de_UIC#1.
http://de.wikipedia.org/wiki/UIC-Kennze ... bfahrzeuge
Ah ja, de eerste 2 cijfers zijn van het Overgangsstelsel, de 2 volgende van het Eigenaarsnet, de 4 daaropvolgende zijn het rijtuigtype, de 3 volgende een volgnummer en het laatste een controlecijfer. Daar zit inderdaad een goede logica achter (iets wat naar mijn ervaring van 1 maand bij de NMBS niet vanzelfsprekend is...)Dietrich schreef:In UIC nummers zit normaal toch een structuur en/of logica, althans voor de nummers van rijtuigen.

Die cijfers komen dan ook niet van NMBS, maar van UIC.
Net omdat de logica van de nationale nummering in heel Europa zelden logisch is
Net omdat de logica van de nationale nummering in heel Europa zelden logisch is

uiteindelijk verandert er niet zoveel hoor, 1801= 91 88 0018 001-3
1338 wordt 91 88 0013 038-3
2746 = 91 88 0027 046-0
de nmbs-nummering blijft gewoon behouden
1338 wordt 91 88 0013 038-3
2746 = 91 88 0027 046-0
de nmbs-nummering blijft gewoon behouden

Hallo,
De [P] wordt bij deze nummering niet meer op het materieel geplaatst, dat klopt toch?
Aangezien bvb 88 niet meer staat voor NMBS, maar voor België, en dat anagevuld wordt met B-(B).
Groeten,
Joris De Mol
De [P] wordt bij deze nummering niet meer op het materieel geplaatst, dat klopt toch?
Aangezien bvb 88 niet meer staat voor NMBS, maar voor België, en dat anagevuld wordt met B-(B).
Groeten,
Joris De Mol
op de 1802 staat het in ieder geval nog op, de hernummerde 77'ers heb ik nog niet gezien, misschien is het daar andersJoris schreef:Hallo,
Groeten,
Joris De Mol

hier heb je een lijst van de rijtuigen, zelf in elkaar geflanst tijd geleden 

- Bijlagen
-
- Rijtuignummers.xls
- (111.5 KiB) 163 keer gedownload

Ter aanvulling: M6 BDx is 50 88 80-72 001-0?? (hoeveel stuurrijtuigen zijn er nu al ?)
Hallo,
Dat symbool was vroeger om aan te uiden dat die loc/wagen van een privebedrijf was, en niet van het bedrijf waar het bij was ingeschreven.
Als nu alles zo een [P] moet dragen zie ik daar eigenlijk het nut niet zo erg meer van in....
Groeten,
Joris De Mol
Bizar een [P] op de 1802???Shrek schreef:op de 1802 staat het in ieder geval nog op, de hernummerde 77'ers heb ik nog niet gezien, misschien is het daar andersJoris schreef:Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
Dat symbool was vroeger om aan te uiden dat die loc/wagen van een privebedrijf was, en niet van het bedrijf waar het bij was ingeschreven.
Als nu alles zo een [P] moet dragen zie ik daar eigenlijk het nut niet zo erg meer van in....
Groeten,
Joris De Mol
ik bedoelde B- Op de 1860 stond er eerst een -B achter, die is weggelaten op de 1802Joris schreef: Bizar een [P] op de 1802???
Groeten,
Joris De Mol