Pagina 1 van 1

Nieuwe nummering.

Geplaatst: 17 mar 2009, 00:09
door Joris
Hallo,
Blijkbaar is de NMBS, na enkele goederenwagens, nu ook begonnen met locomotieven van de nieuwe UIC-nummers te voorzien. Vandaag zag ik in Gent-Zeehaven 3 77'ers staan met een nieuwe nummer op de tank gekleefd. En volgens mij was de eigenaarscode een (B).
Groeten,
Joris De Mol

Re: Nieuwe nummering.

Geplaatst: 17 mar 2009, 17:12
door poyaud
Nieuwe regel om in het buitenland te kunnen/mogen rijden ??

Re: Nieuwe nummering.

Geplaatst: 18 mar 2009, 18:53
door Bastiaan
Neen, algemene EU-regelgeving: naast rijtuigen en goederenwagens moeten vanaf 2008 ook alle tractievoertuigen worden voorzien van een 12-cijferig UIC-nummer.
In Nederland is bijvoorbeeld nieuw materieel uit 2008 (VIRM-4, SLT en diverse private locs) al voorzien van deze nummers, terwijl men nog steeds niet is begonnen met het aanpakken van het oudere materieel.

Re: Nieuwe nummering.

Geplaatst: 23 mar 2009, 13:49
door Hogersluys
12 nummers? Echt praktisch vind ik dat toch niet. Zit er enige logica in, of is het gewoon 'at random'?

Re: Nieuwe nummering.

Geplaatst: 23 mar 2009, 14:48
door Dietrich
In UIC nummers zit normaal toch een structuur en/of logica, althans voor de nummers van rijtuigen.

Re: Nieuwe nummering.

Geplaatst: 23 mar 2009, 15:44
door Adler

Re: Nieuwe nummering.

Geplaatst: 23 mar 2009, 17:31
door Stuka
Dietrich schreef:In UIC nummers zit normaal toch een structuur en/of logica, althans voor de nummers van rijtuigen.
Ah ja, de eerste 2 cijfers zijn van het Overgangsstelsel, de 2 volgende van het Eigenaarsnet, de 4 daaropvolgende zijn het rijtuigtype, de 3 volgende een volgnummer en het laatste een controlecijfer. Daar zit inderdaad een goede logica achter (iets wat naar mijn ervaring van 1 maand bij de NMBS niet vanzelfsprekend is...) :D

Re: Nieuwe nummering.

Geplaatst: 23 mar 2009, 18:23
door Bartjedj
Die cijfers komen dan ook niet van NMBS, maar van UIC.
Net omdat de logica van de nationale nummering in heel Europa zelden logisch is :wink:

Re: Nieuwe nummering.

Geplaatst: 23 mar 2009, 19:28
door Shrek
uiteindelijk verandert er niet zoveel hoor, 1801= 91 88 0018 001-3
1338 wordt 91 88 0013 038-3
2746 = 91 88 0027 046-0
de nmbs-nummering blijft gewoon behouden :wink:

Re: Nieuwe nummering.

Geplaatst: 23 mar 2009, 20:55
door Joris
Hallo,
De [P] wordt bij deze nummering niet meer op het materieel geplaatst, dat klopt toch?
Aangezien bvb 88 niet meer staat voor NMBS, maar voor België, en dat anagevuld wordt met B-(B).
Groeten,
Joris De Mol

Re: Nieuwe nummering.

Geplaatst: 23 mar 2009, 21:04
door Shrek
Joris schreef:Hallo,
De [P] wordt bij deze nummering niet meer op het materieel geplaatst, dat klopt toch?
Aangezien bvb 88 niet meer staat voor NMBS, maar voor België, en dat anagevuld wordt met B-(B).
Groeten,
Joris De Mol
op de 1802 staat het in ieder geval nog op, de hernummerde 77'ers heb ik nog niet gezien, misschien is het daar anders :)

Re: Nieuwe nummering.

Geplaatst: 23 mar 2009, 21:17
door Robin
hier heb je een lijst van de rijtuigen, zelf in elkaar geflanst tijd geleden :mrgreen:

Re: Nieuwe nummering.

Geplaatst: 23 mar 2009, 22:38
door msts.be
Ter aanvulling: M6 BDx is 50 88 80-72 001-0?? (hoeveel stuurrijtuigen zijn er nu al ?)

Re: Nieuwe nummering.

Geplaatst: 23 mar 2009, 22:55
door Joris
Hallo,
Shrek schreef:
Joris schreef:Hallo,
De [P] wordt bij deze nummering niet meer op het materieel geplaatst, dat klopt toch?
Aangezien bvb 88 niet meer staat voor NMBS, maar voor België, en dat anagevuld wordt met B-(B).
Groeten,
Joris De Mol
op de 1802 staat het in ieder geval nog op, de hernummerde 77'ers heb ik nog niet gezien, misschien is het daar anders :)
Bizar een [P] op de 1802???
Dat symbool was vroeger om aan te uiden dat die loc/wagen van een privebedrijf was, en niet van het bedrijf waar het bij was ingeschreven.
Als nu alles zo een [P] moet dragen zie ik daar eigenlijk het nut niet zo erg meer van in....
Groeten,
Joris De Mol

Re: Nieuwe nummering.

Geplaatst: 23 mar 2009, 23:48
door Shrek
Joris schreef: Bizar een [P] op de 1802???
Dat symbool was vroeger om aan te uiden dat die loc/wagen van een privebedrijf was, en niet van het bedrijf waar het bij was ingeschreven.
Als nu alles zo een [P] moet dragen zie ik daar eigenlijk het nut niet zo erg meer van in....
Groeten,
Joris De Mol
ik bedoelde B- Op de 1860 stond er eerst een -B achter, die is weggelaten op de 1802 :) een P staat er natuurlijk niet op :P