BERLIJN Vanaf 2008 spoort een goederentrein dagelijks van Duitsland naar het verre China.
Een ritje duurt zo’n negen dagen en gaat dwars door Siberië. De Russen hebben Duitsland alvast hun medewerking beloofd.
«Doordat de afstand tot in China al in negen dagen overbrugd is, zijn we twee weken sneller in Shanghai dan een boot», zegt Hartmut Mehdorn van Deutsche Bahn. Bovendien kan een trein veel meer vracht laden dan een vliegtuig.
groentje schreef:Een aanzienlijk deel van de lijn is geëlektrificeerd, hoor.
het russische gedeelte is helemaal geëlektrificeerd dacht ik, over het chinese stuk weet ik niks
nuja, een vliegtuig verbruikt toch veel meer brandstof per vervoerde ton dus het blijft een verbetering
groentje schreef:Een aanzienlijk deel van de lijn is geëlektrificeerd, hoor.
het russische gedeelte is helemaal geëlektrificeerd dacht ik, over het chinese stuk weet ik niks
nuja, een vliegtuig verbruikt toch veel meer brandstof per vervoerde ton dus het blijft een verbetering
Tegenover het vliegtuig is het inderdaad een verbetering, maar tegenover een schip heb ik mijn twijfels.
Vooral de transporthoeveelheid is van belang in de huidige economie (hoe meer producten => transportkosten meer gespreid => goedkoper => beter voor consument/producten)
Jonathan schreef:Zouden ze die spoorlijn nu volledig openstellen voor goederenverkeer, zou de Antwerpse haven aan belang verliezen.
ik denk dat het hier om heel verschillende soorten goederen gaat een schip kan nog steeds veel meer en veel goedkoper vervoeren. De meeste chinese goederen zijn gewoon te goedkoop om een treinreis te kunnen bekostigen. Die 9 dagen zullen volgens mij vooral zijn om met vrachtvliegtuigen te kunnen concurreren om duurdere spullen te vervoeren