Deutsche Bahn dagelijks naar China in 2008

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Jean

Deutsche Bahn dagelijks naar China in 2008

Bericht door Jean »



Deutsche Bahn dagelijks naar China in 2008

BERLIJN Vanaf 2008 spoort een goederentrein dagelijks van Duitsland naar het verre China.

Een ritje duurt zo’n negen dagen en gaat dwars door Siberië. De Russen hebben Duitsland alvast hun medewerking beloofd.

«Doordat de afstand tot in China al in negen dagen overbrugd is, zijn we twee weken sneller in Shanghai dan een boot», zegt Hartmut Mehdorn van Deutsche Bahn. Bovendien kan een trein veel meer vracht laden dan een vliegtuig.


bron : http://www.metrotime.be/archive_212162_ ... _3941.html
BN-koekje

Bericht door BN-koekje »

Zou dit wel rendabel zijn?
Een lang spoornet en massa's (dure) diesel voor een lading uit China... :?
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Een aanzienlijk deel van de lijn is geëlektrificeerd, hoor.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Een aanzienlijk deel van de lijn is geëlektrificeerd, hoor.
het russische gedeelte is helemaal geëlektrificeerd dacht ik, over het chinese stuk weet ik niks :roll:
nuja, een vliegtuig verbruikt toch veel meer brandstof per vervoerde ton dus het blijft een verbetering :wink:
prahsharp

Bericht door prahsharp »

best wel n leuk initiatief. maar wel alles aan de grens overladen op russisch breedspoor. En in china terug op normaalspoor???
sable

Bericht door sable »

Talgo-type wielen gebruiken, hé. :wink:
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Zouden ze die spoorlijn nu volledig openstellen voor goederenverkeer, zou de Antwerpse haven aan belang verliezen.
BN-koekje

Bericht door BN-koekje »

Shrek schreef:
groentje schreef:Een aanzienlijk deel van de lijn is geëlektrificeerd, hoor.
het russische gedeelte is helemaal geëlektrificeerd dacht ik, over het chinese stuk weet ik niks :roll:
nuja, een vliegtuig verbruikt toch veel meer brandstof per vervoerde ton dus het blijft een verbetering :wink:
Tegenover het vliegtuig is het inderdaad een verbetering, maar tegenover een schip heb ik mijn twijfels.

Voordeel tegenover schip: snelheid.
Nadeel: transporthoeveelheid.

Vooral de transporthoeveelheid is van belang in de huidige economie (hoe meer producten => transportkosten meer gespreid => goedkoper => beter voor consument/producten)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Jonathan schreef:Zouden ze die spoorlijn nu volledig openstellen voor goederenverkeer, zou de Antwerpse haven aan belang verliezen.
ik denk dat het hier om heel verschillende soorten goederen gaat :roll: een schip kan nog steeds veel meer en veel goedkoper vervoeren. De meeste chinese goederen zijn gewoon te goedkoop om een treinreis te kunnen bekostigen. Die 9 dagen zullen volgens mij vooral zijn om met vrachtvliegtuigen te kunnen concurreren om duurdere spullen te vervoeren :P
RhB

Bericht door RhB »

Auto's misschien. Wanneer deze op het schip staan, zijn ze nog steeds in stock van de fabrikant. :roll:
Plaats reactie