Pagina 1 van 1

Deutsche Bahn dagelijks naar China in 2008

Geplaatst: 07 mei 2006, 20:47
door Jean


Deutsche Bahn dagelijks naar China in 2008

BERLIJN Vanaf 2008 spoort een goederentrein dagelijks van Duitsland naar het verre China.

Een ritje duurt zo’n negen dagen en gaat dwars door Siberië. De Russen hebben Duitsland alvast hun medewerking beloofd.

«Doordat de afstand tot in China al in negen dagen overbrugd is, zijn we twee weken sneller in Shanghai dan een boot», zegt Hartmut Mehdorn van Deutsche Bahn. Bovendien kan een trein veel meer vracht laden dan een vliegtuig.


bron : http://www.metrotime.be/archive_212162_ ... _3941.html

Geplaatst: 07 mei 2006, 21:10
door BN-koekje
Zou dit wel rendabel zijn?
Een lang spoornet en massa's (dure) diesel voor een lading uit China... :?

Geplaatst: 07 mei 2006, 22:02
door groentje
Een aanzienlijk deel van de lijn is geëlektrificeerd, hoor.

Geplaatst: 08 mei 2006, 08:12
door Shrek
groentje schreef:Een aanzienlijk deel van de lijn is geëlektrificeerd, hoor.
het russische gedeelte is helemaal geëlektrificeerd dacht ik, over het chinese stuk weet ik niks :roll:
nuja, een vliegtuig verbruikt toch veel meer brandstof per vervoerde ton dus het blijft een verbetering :wink:

Geplaatst: 08 mei 2006, 11:29
door prahsharp
best wel n leuk initiatief. maar wel alles aan de grens overladen op russisch breedspoor. En in china terug op normaalspoor???

Geplaatst: 08 mei 2006, 12:11
door sable
Talgo-type wielen gebruiken, hé. :wink:

Geplaatst: 08 mei 2006, 20:23
door Jonathan
Zouden ze die spoorlijn nu volledig openstellen voor goederenverkeer, zou de Antwerpse haven aan belang verliezen.

Geplaatst: 08 mei 2006, 20:36
door BN-koekje
Shrek schreef:
groentje schreef:Een aanzienlijk deel van de lijn is geëlektrificeerd, hoor.
het russische gedeelte is helemaal geëlektrificeerd dacht ik, over het chinese stuk weet ik niks :roll:
nuja, een vliegtuig verbruikt toch veel meer brandstof per vervoerde ton dus het blijft een verbetering :wink:
Tegenover het vliegtuig is het inderdaad een verbetering, maar tegenover een schip heb ik mijn twijfels.

Voordeel tegenover schip: snelheid.
Nadeel: transporthoeveelheid.

Vooral de transporthoeveelheid is van belang in de huidige economie (hoe meer producten => transportkosten meer gespreid => goedkoper => beter voor consument/producten)

Geplaatst: 08 mei 2006, 20:39
door Shrek
Jonathan schreef:Zouden ze die spoorlijn nu volledig openstellen voor goederenverkeer, zou de Antwerpse haven aan belang verliezen.
ik denk dat het hier om heel verschillende soorten goederen gaat :roll: een schip kan nog steeds veel meer en veel goedkoper vervoeren. De meeste chinese goederen zijn gewoon te goedkoop om een treinreis te kunnen bekostigen. Die 9 dagen zullen volgens mij vooral zijn om met vrachtvliegtuigen te kunnen concurreren om duurdere spullen te vervoeren :P

Geplaatst: 09 mei 2006, 12:39
door RhB
Auto's misschien. Wanneer deze op het schip staan, zijn ze nog steeds in stock van de fabrikant. :roll: