spooroverweg in "alarm"

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
dantjebram72

spooroverweg in "alarm"

Bericht door dantjebram72 »

hoi
Ik reed een tijdje geleden met de trein ven mol :arrow: Antwerpen Berchem.
Maar 5 minuten voor aankomst bleef de trein een kwartier stilstaan.
Van de treinbegeleider kreeg ik te horen dat de spooroverweg in Mortsel in "Alarm" was .
Kan iemand mij eens vertellen wat dat eigenlijk is :?:
Alvast bedankt :wink:
Stuka

Re: spooroverweg in "alarm"

Bericht door Stuka »

HEt kan zijn dat er een slagboom niet meer naar beneden gaat, of dat er een rood licht stuk is, allemaal redenen genoeg om een overweg in alarm te zetten. Maar ik dacht dat de bestuurder deze dan mag overschrijden in SF05? Of ben ik mis?
dantjebram72

Bericht door dantjebram72 »

Nee,hij bleef staan en toen we de overweg voorbijreden was er een heeel lange rij auto's .
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Euhm meestal gaan ze in alarm als ze langer dan een bepaalde tijd dicht zijn, dacht dat dit na 10 minuten al was. Dan gaat hij niet meer vanzelf in rust en roept men nogal vaak agenten op om mensen over de overweg te begeleiden. De treinen naderen dan inderdaad aan sterk verminderde snelheid.
groentje

Bericht door groentje »

@Dietrich: Een ogenblikje geen aangekondigde trein is ook al voldoende, hoor. Daarom wordt soms wel eens een trein 5 minuten opgehouden in het vorige station, om de overweg tot rust te laten komen.
Een OW in alarm is inderdaad te overschrijden met SF05, oftewel stoppen, fluiten en aan 5 km/h oversteken. Natuurlijk, op een drukke plaats als Mortsel kan het goed zijn dat er verschillende treinen zijn die dat moeten doen, en dan staat een volgende trein al eens in de file. Voor een gesloten sein, dat eventueel ook mag voorbijgestoken worden aan max 40 km/h indien het een niet-beheerd sein is, of na toelating van de seinpost als het een bediend sein is.
Trammist

Bericht door Trammist »

De OW aan station Mortsel is behoorlijk druk bij mijn weten...
groentje

Bericht door groentje »

Ik bedoelde vooral de lijn, maar je hebt natuurlijk ook gelijk. Vandaar die file automobilisten, natuurlijk.
Steven

Bericht door Steven »

effe samenvatten
een OW kan in alarm staan om volgende reden:
- te lang gesloten geweest (meer dan tien minuten)
- mechanisch schade (slagboom of signalisatie defect)

procedure voor de bestuurder:
bij een beheerd sein zal de bestuurder contact gehad hebben met de blokpost die via de telefoon (of eventueel van hand tot hand) de nodige formaliteiten zal vervullen met de bestuurder, de bestuurder zal nadien de overweg overschrijden aan max 5 km/u en moet fluiten (claxoneren)

bij een niet beheerd sein zal de bestuurder via een kastje (waarin de nodige info aanwezig is) aan het sein zich laten informeren over de plaats van de overweg(en).
De bestuurder mag het sein voorbijrijden en zal rit op zicht uitvoeren (overdag max 40 km/u en bij nacht en mist max 20 km/u), dit tot aan de voet van het volgende sein. Alle overwegen die aangeduid stonden die te worden overschreden aan max 5 km/u en te fluiten.

Als er een aantal overwegen kort achter elkaar liggen kan dit een ware domino worden.

de uitleg in onze boeken is nog iets vollediger want je kans als bestuurder dan ook nog zelf vaststellen dat de overweg nog deels of volledig open staat en dat moeten we dan als een hinder in het spoor beschouwen, maar dat zou er voor zorgen dat ik hier alles ga uitleggen, dat zou me iets te ver brengen in mijn uitleg en ga ik niet doen dus.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Het is niet omdat de "overweg in alarm gaat" dat de fout of oorzaak bij "de overweg" zelf moet gezocht worden.
Zo kan bv. een railbreuk,problemen met de gelijk wat in de spoorstroomkring ligt(spoelen,relais,verbindingen enz) de oorzaak zijn van "het alarm".
"de overweg" is maar een physisch sluitstuk van een hele reeks dominos.
Adler

Bericht door Adler »

Wat gebeurt er eigenlijk bij een algemene stroomstoring, zoals de laatste tijd al verschillende keren is voorgekomen ?
Als alle stroom uitvalt, kan de overweg dan nog in alarm komen ?
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:Wat gebeurt er eigenlijk bij een algemene stroomstoring, zoals de laatste tijd al verschillende keren is voorgekomen ?
Als alle stroom uitvalt, kan de overweg dan nog in alarm komen ?
Door de zwaartekracht van de slagbomen,gaan deze sluiten bij gebrek aan stroom.
Bijkomende info: Net zoals bij wissels kunnen ook overwegen(de electromotoren) op afstand worden gecontroleerd op gebied van slijtage of andere "te grote" mechanische weerstanden. Die dus een technieker zullen verplichten de installatie ter plaatse te controleren en op te volgen.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

In Roborst (Zwalm) aan de Herpelstraat heb ik een slagboom kuren weten hebben. Het ding waggelde constant, als de overweg in rust was was er blijkbaar iets dat de slagboom telkens 10 cm liet zakken en terug stijgen, dit de ganse dag door. Of het ook zo was toen hij gesloten was weet ik niet. Ik weet enkel dat mijn familie die daar destijds woonde meermaals de NMBS (Infrabel bestond nog niet) heeft moeten contacteren vooraleer men het kwam herstellen.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Als je op deze link een beetje naar beneden scrollt, kan je de HLT 1 tot 6 downloaden.
Hierin staan vele procedures voor de machinist uitgelegd.

BDJ
2012
Contacteer:

Bericht door 2012 »

Bartjedj schreef:Als je op deze link een beetje naar beneden scrollt, kan je de HLT 1 tot 6 downloaden.
Hierin staan vele procedures voor de machinist uitgelegd.

BDJ

Heb da es diagonaal bekeken en der staan nog dingen in van vorige eeuw zunne, zeker ni gebruiken om als hedendaagse samenvatting te gebruiken.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Nee inderdaad. Maar het geeft wel een idee :wink:
Maar een nieuwe versie is op internet niet makkelijk te vinden.

BDJ
Plaats reactie