Engelse spoorwegen
Engelse spoorwegen
Hoe zijn de Britse spoorwegen eigenlijk georganiseerd met die kleine minibedrijfjes?
Hoe en waar krijgen ze welk stuk van de spoorweg?
Hoe en waar krijgen ze welk stuk van de spoorweg?
Re: Engelse spoorwegen
melle schreef:Hoe zijn de Britse spoorwegen eigenlijk georganiseerd met die kleine minibedrijfjes?
Hoe en waar krijgen ze welk stuk van de spoorweg?
?? Minibedrijfjes ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Engelse spoorwegen
Virgin, BR, ...dentheo schreef:melle schreef:Hoe zijn de Britse spoorwegen eigenlijk georganiseerd met die kleine minibedrijfjes?
Hoe en waar krijgen ze welk stuk van de spoorweg?
?? Minibedrijfjes ???
Re: Engelse spoorwegen
Je bedoelt waarschijnlijk aanbesteding?Patrick schreef:Kijk hier even. Lijnen worden toegekend volgens een "insteking".
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Engelse spoorwegen
Dat is hetzelfde,insteking is een Oost en westvlaams gezegde voor aanbesteding.rvdborgt schreef:Je bedoelt waarschijnlijk aanbesteding?Patrick schreef:Kijk hier even. Lijnen worden toegekend volgens een "insteking".
Groetjes,
Rian
Vroeger moest men iets insteken. Dus uw voorstel van de volgens uw geschatte"waarde" in een enveloppe.
Dat ging meestal over concessies,of tijdelijke uitbatingen. Perfekt te vergelijken met het systeem wat een exploitant wil betalen om de uitbating van een spoorlijn of buslijn zoals in de UK hoofdstad Londen.
Re: Engelse spoorwegen
Deze Oost-Vlaming begreep je toch niet, hoor, maar goed, ik vergeef je. Ik zal wel niet de enige zijn die jargon gebruikt 

Re: Engelse spoorwegen
North Eastern Express heeft 6900 personeelsleden, SWT 3-4000.... mini ??melle schreef:Virgin, BR, ...dentheo schreef:melle schreef:Hoe zijn de Britse spoorwegen eigenlijk georganiseerd met die kleine minibedrijfjes?
Hoe en waar krijgen ze welk stuk van de spoorweg?
?? Minibedrijfjes ???
Virgin ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Engelse spoorwegen
Ach ja, alles is mini in vergelijking met het vroegere BR, natuurlijk.
De huidige concessies zijn een stukje groter ook dan die bij de eerste ronde.
In feite gaat het er zo aan toe: de bevoegde overheid schrijft een aanbesteding uit, waarin bepaalde voorwaarden staan over het te leveren product. Dat kan een minimumdienst zijn, een minimumprestatie qua stiptheid, eisen qua materieel en service... De geïnteresseerden mogen een bod doen voor hoeveel ze dat denken te kunnen leveren, en eventueel nog wat beter. Deze aanbiedingen worden gewikt en gewogen, en de goedkoopste die aan alle voorwaarden voldoet, wint de aanbesteding en mag in zijn gebied treintjes rijden.
De huidige concessies zijn een stukje groter ook dan die bij de eerste ronde.
In feite gaat het er zo aan toe: de bevoegde overheid schrijft een aanbesteding uit, waarin bepaalde voorwaarden staan over het te leveren product. Dat kan een minimumdienst zijn, een minimumprestatie qua stiptheid, eisen qua materieel en service... De geïnteresseerden mogen een bod doen voor hoeveel ze dat denken te kunnen leveren, en eventueel nog wat beter. Deze aanbiedingen worden gewikt en gewogen, en de goedkoopste die aan alle voorwaarden voldoet, wint de aanbesteding en mag in zijn gebied treintjes rijden.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Engelse spoorwegen
En hoe zit het met de infrastructuur? Naar ik gehoord is dat opnieuw een bevoegdheid van de overheid?
Re: Engelse spoorwegen
Het is in handen van Network Rail. Officieel een privébedrijf, is Network Rail quasi directe verantwoording verschuldigd aan de overheid via het Office of Rail Regulation, en wordt geen dividend uitbetaald, maar blijft alle inkomsten binnen het bedrijf.
Daarom ook is de status nogal onduidelijk, en wordt Network Rail ook wel als publieke sector bestempeld.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Network_Rail en http://www.networkrail.co.uk/ .
Daarom ook is de status nogal onduidelijk, en wordt Network Rail ook wel als publieke sector bestempeld.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Network_Rail en http://www.networkrail.co.uk/ .
Re: Engelse spoorwegen
Er zijn 29 TOCS (Train Operating Companies)
Arriva Trains Wales
c2c
Chiltern Railways
CrossCountry
East Midlands Trains
Eurostar
First Capital Connect
First Great Western
First Hull Trains
First TransPennine Express
Gatwick Express
Grand Central
Heathrow Connect
Heathrow Express
Island Line
London Midland
London Overground
London Underground
Merseyrail
National Express
East Anglia
National Express East Coast
Northern
RailScotRail
South West Trains
Southeastern
Southern
Stansted Express
Virgin Trains
Wrexham & Shropshire
Heel wat van deze bedrijven horen wel samen (zoals de First Group) en/of behoren tot hetzelfde moederbedrijf.
Deze kaartLaat goed zien wie waar rijdt. Om de x aantal jaar wordt er dus een nieuwe aanbesteding gedaan waarbij vervoerders mogen bieden om de service die door de overheid wordt vastgesteld (de minima althans) te bieden, waarbij het bedrijf die de beste plannen etc. voor die lijn heeft de lijn binnenhaalt.
Meestal biedt men op een bepaalde lijn, maar er zijn ook enkele Free Access Operators die over de sporen van andere TOCs rijden en services aanbieden, maar dan wel andere bestemmingen aanbieden. Vaak gaat het dan om directe treinen naar Londen vanuit lager bevolkte gebieden, die dan een keer of vijf per dag rijden bovenop de lokale treinen daar.
Network Rail beheert het spoor en tickets zijn compatibel, en je kunt dus in 1 reis van meer dan 1 vervoerder gebruik maken. Er zijn ook wel speciale/promotietickets die de TOCs uitgeven die vaak alleen geldig zijn voor een specifieke reis bij een specifieke TOC. (dingen als Londen - Edinburgh voor 12 pond)
Arriva Trains Wales
c2c
Chiltern Railways
CrossCountry
East Midlands Trains
Eurostar
First Capital Connect
First Great Western
First Hull Trains
First TransPennine Express
Gatwick Express
Grand Central
Heathrow Connect
Heathrow Express
Island Line
London Midland
London Overground
London Underground
Merseyrail
National Express
East Anglia
National Express East Coast
Northern
RailScotRail
South West Trains
Southeastern
Southern
Stansted Express
Virgin Trains
Wrexham & Shropshire
Heel wat van deze bedrijven horen wel samen (zoals de First Group) en/of behoren tot hetzelfde moederbedrijf.
Deze kaartLaat goed zien wie waar rijdt. Om de x aantal jaar wordt er dus een nieuwe aanbesteding gedaan waarbij vervoerders mogen bieden om de service die door de overheid wordt vastgesteld (de minima althans) te bieden, waarbij het bedrijf die de beste plannen etc. voor die lijn heeft de lijn binnenhaalt.
Meestal biedt men op een bepaalde lijn, maar er zijn ook enkele Free Access Operators die over de sporen van andere TOCs rijden en services aanbieden, maar dan wel andere bestemmingen aanbieden. Vaak gaat het dan om directe treinen naar Londen vanuit lager bevolkte gebieden, die dan een keer of vijf per dag rijden bovenop de lokale treinen daar.
Network Rail beheert het spoor en tickets zijn compatibel, en je kunt dus in 1 reis van meer dan 1 vervoerder gebruik maken. Er zijn ook wel speciale/promotietickets die de TOCs uitgeven die vaak alleen geldig zijn voor een specifieke reis bij een specifieke TOC. (dingen als Londen - Edinburgh voor 12 pond)
Laatst gewijzigd door sweek op 15 apr 2009, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Engelse spoorwegen
Dan spreekt U enkel over passagiers train operating company ? En vergeet je bv EWS etc
Re: Engelse spoorwegen
Ja, dit is alleen personenvervoer. EWS was de grote goederenvervoerder maar bestaat nu niet meer, is overgenomen door Deutsche Bahn.nighttrain schreef:Dan spreekt U enkel over passagiers train operating company ? En vergeet je bv EWS etc