Pagina 1 van 2

Staking B-cargo

Geplaatst: 01 apr 2009, 23:24
door dentheo
Ik heb er hier nog niets van gelezen.
Staken omdat ze het te druk hebben terwijl boel heel stilletjes is...

Gerucht: 500 man naar Reizigers..... knap toch is voordeel openbare dienst en officieel werken ze toch allemaal voor holding, als interim kantoor.

Steven tevreden ? Dat neemt de druk van de ketel bij reizigers-machinisten...

Re: Staking B-cargo

Geplaatst: 02 apr 2009, 07:54
door Steven
Treinbestuurders van Cargotreinen vallen niet onder B-cargo maar onder de directie van techniek en productie. Dus treinbestuurders cargo zijn niet de stakers. Zoveel volk werkt er niet voor B- Cargo hoor. Het gaat dus om de andere beroepen die wel rechtstreeks onder B cargo vallen. B-Cargo moet zijn treinbestuurders dus gaan halen bij de directie Techniek en Productie waar dat ik zelf voor de reizigerstreinen ook onder val. Rangeerbestuurders, rangeers, onderchefs cargo, .... vallen er wel onder zover ik al die beroepen van cargo ken.

Re: Staking B-cargo

Geplaatst: 02 apr 2009, 09:57
door dentheo
Steven schreef:Treinbestuurders van Cargotreinen vallen niet onder B-cargo maar onder de directie van techniek en productie. Dus treinbestuurders cargo zijn niet de stakers. Zoveel volk werkt er niet voor B- Cargo hoor. Het gaat dus om de andere beroepen die wel rechtstreeks onder B cargo vallen. B-Cargo moet zijn treinbestuurders dus gaan halen bij de directie Techniek en Productie waar dat ik zelf voor de reizigerstreinen ook onder val. Rangeerbestuurders, rangeers, onderchefs cargo, .... vallen er wel onder zover ik al die beroepen van cargo ken.
Maar B-cargo heeft toch totaal GEEN personeel iedereen werkt toch voor DE holding ?

En het gerucht van 500 man die terug naar de holding gaan en daarna naar reizigers klopt dat ???

Re: Staking B-cargo

Geplaatst: 02 apr 2009, 17:44
door Robin
er rijden ook bestuurders rangeringen rond in de haven en sommige vallen zelfs onder Infrabel ;)
alles is mogelijk.

Re: Staking B-cargo

Geplaatst: 02 apr 2009, 18:04
door dentheo
Robin schreef:er rijden ook bestuurders rangeringen rond in de haven en sommige vallen zelfs onder Infrabel ;)
alles is mogelijk.
Met wie hebben onze spoormannen eigenlijk een arbeidskontrakt ?
Met de holding dacht ik, maar NIET met reizigers, Cargo, Infrabel...

Re: Staking B-cargo

Geplaatst: 02 apr 2009, 18:19
door Robin
Op mijn loonbrief staat er Holding, zelf van ik onder NMBS :roll:

Re: Staking B-cargo

Geplaatst: 02 apr 2009, 18:22
door Adler
dentheo schreef:
Robin schreef:er rijden ook bestuurders rangeringen rond in de haven en sommige vallen zelfs onder Infrabel ;)
alles is mogelijk.
Met wie hebben onze spoormannen eigenlijk een arbeidskontrakt ?
Met de holding dacht ik, maar NIET met reizigers, Cargo, Infrabel...
Artikel 4 van de beheersovereenkomst met NMBS-Holding is heel duidelijk: 1 van de opdrachten van de Holding is:

de terbeschikkingstelling van personeel aan de twee andere vennootschappen van de NMBS-groep,
waarbij de NMBS-Holding de enige werkgever blijft,
als waarborg voor de eenheid van het statuut en de sociale dialoog;


Dat betekent dus dat iedereen van de NMBS-groep werknemer is van NMBS-Holding.

Re: Staking B-cargo

Geplaatst: 02 apr 2009, 18:46
door Stuka
Ikzelf werk bij B-Cargo en ik heb toch nog niks gehoord van een staking...

Re: Staking B-cargo

Geplaatst: 02 apr 2009, 18:49
door rail s
op 27 maart gemeld in het nieuwstopic en in "de Lloyd"

Re: Staking B-cargo

Geplaatst: 02 apr 2009, 19:01
door Steven
Enkel de statutairen vallen onder de holding, maar er zijn ook nog contractuelen, externen, ... die kan B-cargo wel zelf aanwerven. Zo heeft men zelfs een tijdje treinbegeleiders en techniekers aangeworven als contractuelen. Die vallen dus niet onder dat fameuze statuut, hebben zelfs die voordelen niet en zo meer. B Cargo is een entiteit binnen de NMBS net zoals Techniek en productie dat is. Het is zo dat alle treinbestuurders onder techniek en productie (TP) vallen, rangeerbestuurders vallen voornamelijk onder B cargo, treinbegeleiders vallen onder Reizigers Nationaal (RN). Be cargo heeft dus niets te zeggen over het beheer van de treinbestuurders zelf die ze moet gaan vragen bij TP.

Re: Staking B-cargo

Geplaatst: 02 apr 2009, 19:03
door dentheo
Stuka schreef:Ikzelf werk bij B-Cargo en ik heb toch nog niks gehoord van een staking...
Je werkt dus bij de Holding maar je bent voortverhuurd aan B-cargo...
En sommigen zullen in de toekomst dus aan NMBS-reizigers verhuurd worden...

Re: Staking B-cargo

Geplaatst: 03 apr 2009, 00:58
door Steven
reizigers op zich heeft geen enkele treinbestuurder maar wel treinbegeleidingspersoneel, het besturingspersoneel valt onder de directie techniek en productie zoals ik al eerder schreef. Het ziet er niet naar uit dat dit snel zal veranderen, techniek en productie is de samenvoeging van de vroegere directie treinen en directie materieel.

Re: Staking B-cargo

Geplaatst: 03 apr 2009, 07:25
door Adler
Steven schreef:Enkel de statutairen vallen onder de holding...
Dat is niet wat er in artikel 106 staat van de beheersovereenkomst met NMBS-Holding:

In haar hoedanigheid van enige werkgever van het voltallige personeel van de NMBS groep, ongeacht hun toewijziging en hun statuut,
en als waarborger van de eenheid van het personeelsstatuut en de sociale dialoog,
ziet de NMBS-Holding toe op de eenvormigheid van de regels inzake personeelsbeheer bij de drie vennootschappen van de NMBS-groep.

Re: Staking B-cargo

Geplaatst: 03 apr 2009, 08:50
door Steven
Contractuelen zijn geen stautairen en hebben dus geen statuut, het zit hem soms in de vrij letterlijke betekenis van een woord, idem met externen. Trouwens zover ik weet moeten de contractuelen in geval ze vakbondssteun willen bij de algemene afdelingen zijn van acv (dus niet transcom) en acod. Het is niet altijd eenvoudig om in dit bus uw weg te vinden.

Re: Staking B-cargo

Geplaatst: 03 apr 2009, 09:11
door Adler
Steven schreef:Contractuelen zijn geen stautairen en hebben dus geen statuut, het zit hem soms in de vrij letterlijke betekenis van een woord, idem met externen. Trouwens zover ik weet moeten de contractuelen in geval ze vakbondssteun willen bij de algemene afdelingen zijn van acv (dus niet transcom) en acod. Het is niet altijd eenvoudig om in dit bus uw weg te vinden.
Dat is niet hetgeen ik versta onder de term "ongeacht hun statuut" en "voltallig personeel".

Wat betreft de vakbond staat op de website van ACOD Spoor:
"Elke statutaire, tijdelijke en contractuele werknemer van de NMBS en haar filialen kan lid worden van ACOD Spoor"