Bezoekje België

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
vismj

Bezoekje België

Bericht door vismj »

Hallo mede treinenthousiasten. Vandaag begeef ik me voor het eerst op een Belgisch forum. De rede hiervoor is het volgende: Zelf kom ik uit Nederland en ben afgelopen vrijdag (3 april) voor het eerst er op uit getrokken om in België foto's te komen maken. Hiervoor had ik spoorlijn 24 uitgezocht en heb me begeven op verschillende lokaties tussen Gemmenich en Remersdaal. Hier heb ik prachtige foto's kunnen maken (http://mj-vis.fotopic.net/c1677193.html), echter viel mij op dat mijn beeld van de Belgische spoorwegen behoorlijk gedateerd is. Zelf had ik gehoopt een gevarieerd aanbod aan materieel te zien rondrijden, maar heb alleen Reeks 28 van de NMBS en class 66 van CrossRail gezien.

Daarom heb ik een aantal vragen en wil die graag hier stellen (dicht bij de bron), voordat ik zelf het hele internet ga afzoeken.
- Ik had gehoopt nog wat oude diesels reeks 5x tegen te komen. Die heb ik wel een hele rij gezien op Montzen naast een heleboel (waarschijnlijk) afgedankte rijtuigen. Worden de 5x-ers nog wel ingezet? Of zijn deze ondertussen allen vervangen door reeks 77?
- Het viel me op dat naast CrossRail geen andere particuliere vervoerders actief waren. Is daar in België geen interesse naar of worden deze treinen door NMBS in opdracht van deze particuliere vervoerders gereden?
- Klopt het dat de stroomsluis tussen België en Duitsland zich bevindt op het viaduct van Moresnet? Ik zag daar namelijk een 28-er halverwege het viaduct zijn pantografen neer laten.

Jullie zien het, net 1 dag actief in België en een heleboel vragen. Misschien weten jullie nutige internetsite ...
- waar een actuele stand van zaken wordt bijgehouden met betrekking tot het rijdend materieel, en waar deze wordt ingezet in België?
- waar ik (cargo)dienstregelingen kan vinden?

Ik wil jullie bij deze alvast bedanken voor jullie medewerking.
LML

Re: Bezoekje België

Bericht door LML »

Dat is juist het spijtige wat nu aan de hand is in België, en zeker op L24:
Sinds de inzet van de Traxx'en (Eloc reeks 28) is de variatie aan NMBS-Dlocs fameus verminderd (en binnenkort waarschijnlijk helemaal gedaan) :(
Dus, hier en daar nog een brullende Class 66 (die sound, mensen... prachtig) en voor de rest zoemende 28'ers...

Maar om te antwoorden op uw vragen:
* De Dlocs type 55 rijden hun laatste km...
* Crossrail (vroeger DLC) rijdt o.a. in België, ja, maar ook SNCF Fret. Van andere privé-maatschappijen ben ik nier direct op de hoogte...
* Idd, de stroomsluis 3kv= en 15kv~ bevindt zich op de brug van Moresnet...
Laatst gewijzigd door LML op 05 apr 2009, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Steven

Bericht door Steven »

verder heb je in belgie ook nog ECR die in samenwerking aan het rijden is met B-cargo van de NMBS
Verder heb je ook nog Veolia (die het vroegere R4C heeft overgenomen).
Trainsport bestaat ook (werken samen met de Ruhrtalbahn)
Je hebt enerzijds SNCF fret (met de gekende 36000 en de groene fret diesels)
maar je hebt ook SNCF fret benelux die met class 66 aan het rondrijden is op Belgische bodem.
Op de L24 zal je vooral de traxx (B-cargo) en crossrail (Class 66) zien rijden en af en toe nog een trainsport (class 66, G2000), heel zelden nog een 77 (van B-cargo natuurlijk).
Gerard

Bericht door Gerard »

Hallo vismj,

De oude diesels reeks 51 rijden al enkele jaren in heel België geen diensten meer. Er stonden voorheen 2 lange rijen van deze reeks opgesteld in Montzen, inmiddels is dat al flink teruggelopen tot 1 rij en deze wachten daar op wat komen gaat..

Over de reeks 55 gesproken,
Deze zijn sinds de nieuwe dienstregeling (half december 2008) en de komst van de Traxx nog maar zelden op Lijn 24 aan te treffen. Ze worden nog sporadisch voor een goederentrein geplaatst, dat is dus echt mazzel hebben. Uit de geruchten die ik heb gehoord is het vanaf juni dit jaar helemaal afgelopen met de reeks 55 voor goederentreinen.
Enkele worden aan Congo verkocht, ook een groepje lijkt de reeks 52/53 van TUC Rail te gaan vervangen en wat er met de rest gebeurd is voor mij een raadsel.

Sinds de nieuwe dienstregeling zijn ook de reeksen 225 en 241 van de DB niet meer in België toegelaten.

Wat mijn eigen ervaringen zelf zijn, is dat de reeks 77 ook vrijwel niet op Lijn 24 voorbij komt. Het is tegenwoordig vrijwel alleen Traxxen, en nog eens Traxxen... gelukkig zorgen de Class 66's nog voor het nodige dieselgeweld.

Gelukkig behoudt deze Lijn 24 enigzins zijn charme dankzij het prachtige gebied waarin zij is gelegen :wink:
vismj

Bericht door vismj »

Aanvullende vraag: De loods aan de noord-zijde van het terrein bij Montzen (http://mj-vis.fotopic.net/p57322067.html). Is dat een werkplaats geweest? Helemaal verlaten is het nog niet. Vrijdag stond er in de loods een enkele wagon en een dienstvoertuig.
Gerard

Bericht door Gerard »

Volgens mij is dit inderdaad een soort werkplaats / locloods geweest.
Deze is zover ik weet ook al enkele jaren buiten gebruik.
Het motorstel dat erin staat lijkt 1 uit de serie 4600 die er staat weg te roesten
AlexSL

Bericht door AlexSL »

Het is inderdaad spijtig dat de diesels op lijn 24 verleden tijd zijn. Ik heb hier nog heel wat mooi fotomateriaal kunnen schieten nadat ik de lijn enkele jaren geleden heb 'ontdekt'.
Vooral de dieseldreun aan de Duitse zijde van de tunnel zal voor altijd in mijn geheugen gegrift staan. Dat elektrische gedoe is niet mijn ding.
De Loods op Montzen heb ook ik eens bezocht. De loods is volgens mij een oude douaneloods. Sinds het één worden van Europa is de loods buiten gebruik geraakt.
Wat de exacte werkzaamheden in de loods zijn geweest is mij niet geheel duidelijk. Wel is er een oude smederij in te vinden en ook stond er toentertijd nog een weegschaal.
Ook meen ik mij ter herinneren dat ik er vertrekken heb gezien voor vee.
Wie meer informatie heeft, be my guest!

Alex
Trammist

Bericht door Trammist »

@AlexSL: Montzen was inderdaad een douanepost, werkplaats én rangeerstation.
Plaats reactie