Bezoekje België
Geplaatst: 05 apr 2009, 10:37
Hallo mede treinenthousiasten. Vandaag begeef ik me voor het eerst op een Belgisch forum. De rede hiervoor is het volgende: Zelf kom ik uit Nederland en ben afgelopen vrijdag (3 april) voor het eerst er op uit getrokken om in België foto's te komen maken. Hiervoor had ik spoorlijn 24 uitgezocht en heb me begeven op verschillende lokaties tussen Gemmenich en Remersdaal. Hier heb ik prachtige foto's kunnen maken (http://mj-vis.fotopic.net/c1677193.html), echter viel mij op dat mijn beeld van de Belgische spoorwegen behoorlijk gedateerd is. Zelf had ik gehoopt een gevarieerd aanbod aan materieel te zien rondrijden, maar heb alleen Reeks 28 van de NMBS en class 66 van CrossRail gezien.
Daarom heb ik een aantal vragen en wil die graag hier stellen (dicht bij de bron), voordat ik zelf het hele internet ga afzoeken.
- Ik had gehoopt nog wat oude diesels reeks 5x tegen te komen. Die heb ik wel een hele rij gezien op Montzen naast een heleboel (waarschijnlijk) afgedankte rijtuigen. Worden de 5x-ers nog wel ingezet? Of zijn deze ondertussen allen vervangen door reeks 77?
- Het viel me op dat naast CrossRail geen andere particuliere vervoerders actief waren. Is daar in België geen interesse naar of worden deze treinen door NMBS in opdracht van deze particuliere vervoerders gereden?
- Klopt het dat de stroomsluis tussen België en Duitsland zich bevindt op het viaduct van Moresnet? Ik zag daar namelijk een 28-er halverwege het viaduct zijn pantografen neer laten.
Jullie zien het, net 1 dag actief in België en een heleboel vragen. Misschien weten jullie nutige internetsite ...
- waar een actuele stand van zaken wordt bijgehouden met betrekking tot het rijdend materieel, en waar deze wordt ingezet in België?
- waar ik (cargo)dienstregelingen kan vinden?
Ik wil jullie bij deze alvast bedanken voor jullie medewerking.
Daarom heb ik een aantal vragen en wil die graag hier stellen (dicht bij de bron), voordat ik zelf het hele internet ga afzoeken.
- Ik had gehoopt nog wat oude diesels reeks 5x tegen te komen. Die heb ik wel een hele rij gezien op Montzen naast een heleboel (waarschijnlijk) afgedankte rijtuigen. Worden de 5x-ers nog wel ingezet? Of zijn deze ondertussen allen vervangen door reeks 77?
- Het viel me op dat naast CrossRail geen andere particuliere vervoerders actief waren. Is daar in België geen interesse naar of worden deze treinen door NMBS in opdracht van deze particuliere vervoerders gereden?
- Klopt het dat de stroomsluis tussen België en Duitsland zich bevindt op het viaduct van Moresnet? Ik zag daar namelijk een 28-er halverwege het viaduct zijn pantografen neer laten.
Jullie zien het, net 1 dag actief in België en een heleboel vragen. Misschien weten jullie nutige internetsite ...
- waar een actuele stand van zaken wordt bijgehouden met betrekking tot het rijdend materieel, en waar deze wordt ingezet in België?
- waar ik (cargo)dienstregelingen kan vinden?
Ik wil jullie bij deze alvast bedanken voor jullie medewerking.