Medische keuring

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Sub20

Medische keuring

Bericht door Sub20 »

Hallo,

Gisteren heb ik de medische proeven afgelegd voor cargo-bestuurder, alles was in orde behalve kleurenblind.
Nu is mijn vraag welke kleuren er dan allemaal voorkomen bij de nmbs. In het dagelijkse verkeer heb ik hier totaal geen last van, ben in ieder geval nog nooit door het rode licht gereden. :)

Ik ben ondertussen ook eens voor andere functies aan het kijken geweest, maar zelfs voor treinbegeleider is er maar een beperkte afwijking toegestaan.

Ik heb mij ook laten vertellen dat je voor die test met die bolletjes waar je cijfers in moet zien, dat je daarvoor kunt oefenen.
P-touch

Re: Medische keuring

Bericht door P-touch »

Ik kan mij niet voorstellen dat je voor die test kan oefenen, je ziet kleuren of je ziet ze niet... Volgens mij gebruiken ze bij de spoorwegen vooral rood, groen en geel. Maar als je het mij vraagt staan die ook altijd op dezelfde plaatsen bij de seinen, dus als je nu een lampje ziet branden dan blijft het toch gelijk welke kleur dat is, het is gewoon de positie die je moet weten waar te nemen. Tenzij ik het natuurlijk volledig verkeerd voor heb.

ben vandaag naar de infosessie van onderstationschef geweest, de job spreekt mij ENORM aan omdat het een beetje is wat ik eigenlijk in de luchtvaart wilde doen, namelijk luchtverkeersleiding. Op het eerste zicht leunt deze job daar enorm bij aan, behalve dat het dan voor treinen is ipv vliegtuigen. Het enige wat mij weer gaat nekken is ook de kleurenblindheid of kleurstoornis, maar dat ben ik ondertussen al gewend.
Adler

Bericht door Adler »

P-touch schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat je voor die test kan oefenen, je ziet kleuren of je ziet ze niet...
P-touch, ik weet niet of het helpt, maar die kleurentest kan je hier eens doen:

http://www.toledo-bend.com/colorblind/Ishihara.asp
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Het verwonderd mij altijd hoe het toch komt dat mensen op een zeer late lefftijd (18 à 20 jaar) enkel geconfronteerd worden met deze problemen.
Afschaffing legerdienst? gebrek medisch toezicht op school.
U heb geen kleurenstoornis maar kleurenzienstoornis.
Kleurenzienstoornissen kunnen onderverdeeld worden in de aangeboren of verworven (op latere leeftijd ontstane) kleurenzienstoornissen.
De aangeboren vorm is vanaf de geboorte aanwezig en is vrijwel altijd een "rood-groen" stoornis. De verworven vorm ontstaat later door bijvoorbeeld een oogzenuw- of netvlies-aandoening en is vaker een "blauw-geel" stoornis.Medicatie kan soms helpen,ga eens een oogarts opzoeken.
Daarom zijn de ogen zo belangrijk en bijna altijd gaat er iets mis zonder dat U er weet van hebt.
Glaucoom : u voelt het niet maar kan zeer gevaarlijk zijn.
Kleurenzienstoornis: U ziet kleuren ,U denkt dat ze goed zijn maar zijn het in werkelijkheid niet.
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

P-touch schreef:Volgens mij gebruiken ze bij de spoorwegen vooral rood, groen en geel. Maar als je het mij vraagt staan die ook altijd op dezelfde plaatsen bij de seinen, dus als je nu een lampje ziet branden dan blijft het toch gelijk welke kleur dat is, het is gewoon de positie die je moet weten waar te nemen. Tenzij ik het natuurlijk volledig verkeerd voor heb.
Nee hoor, klopt, maar dat waarnemen van de positie van de brandende lamp is moeilijk op grotere afstand en meestal onmogelijk in het donker.
Lichtseinen met één lamp en een draaibare kleurenschijf ervoor zijn er overigens wel geweest (in NL in elk geval), maar ik vermoed dat die nu allemaal vervangen zijn.
De oude mechanische armseinen werkten in het donker trouwens ook volgens dat principe.
En ook mobiele seinen (vlaggen, lampen, platen) moeten het zuiver van de kleurwaarneming hebben - zowel overdag als 's nachts.
Nicky'

Bericht door Nicky' »

Okee... en na dit kort intermezzo...

Hoe diep gaan ze zo de dag van vandaag uw medisch onderzoeken?

Zijn het zo klassieke dingen gelijk een bloed en urinetest, leestest, gehoortest of toch nog meer?
Plaats reactie