De vergane glorie: spoorlijn 20

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Tux

De vergane glorie: spoorlijn 20

Bericht door Tux »

Zojuist een stukje van spoorlijn 20 van dichtbij bekeken, meerbepaald het tracé tussen Lanaken en Eigenbilzen. Het stuk tussen Eigenbilzen en Y. Beverst is voor heel binnenkort.
Voor de geïnteresseerden; er staat een reportage op mijn website: http://www.spoorbus.be/?link=nieuws&cat ... bericht=30 of www.spoorbus.be

Mvg,
Bart
Hobbes

Re: De vergane glorie: spoorlijn 20

Bericht door Hobbes »

Mooie reportage, heel interessant om te lezen en te bekijken.
Meer van dat ! :wink:
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Prachtige reportage!
Ik wacht ongeduldig op het vervolg.
Als jullie de rest gaan verkennen moet je eens in Maasmechelen gaan kijken.
Daar zou in het bos een Saxbystelsel en een driestandensein staan weg te roesten.
De trein.
Alleen voor durvers.
OMC

Bericht door OMC »

Een reportage die naar meer vraagt! Ik wacht het vervolg met ongeduld af ...
Het lijkt erop alsof in de blokpost B10 van Lanaken ooit een brand gewoed heeft?
Tim

Bericht door Tim »

Aan vertakking Bevest staat inderdaad nog een sein in de bosjes, vroeger moet daar trouwens nog een wissel gelegen hebben tussen de hoofdsporen want de tegenspoorseinen zijn nog steeds uitgerust met keper en lichtcijfer :P
Presario

Bericht door Presario »

Zeer mooi! Is eens iets anders als anders! Enig idee wat de toekomst is van die spoorlijn?
Steven

Bericht door Steven »

mooie foto's, knap gedaan.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Prachtig gewoon.
Alleen jammer hoe zo'n mooi stukje geschiedenis zomaar verloren kan gaan !
Neem nu als voorbeeld die brug ... daar zit zakken geld in.

Jammer zoiets zomaar verloren kan gaan.

(misschien kan er een vzw opgericht worden voor lijn 20. :P Je weet nooit hé.)

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
KB

Bericht door KB »

OMC schreef:Een reportage die naar meer vraagt! Ik wacht het vervolg met ongeduld af ...
Het lijkt erop alsof in de blokpost B10 van Lanaken ooit een brand gewoed heeft?
Het voormalige station van Lanaken is enkele jaren geleden uitgebrand.
L'union fait la force.
Tux

Bericht door Tux »

Bedankt voor de reacties!
OMC schreef:Een reportage die naar meer vraagt! Ik wacht het vervolg met ongeduld af ...
Ja inderdaad het hele stationsgebouw is uitgebrand in 2006 dus ook de naastliggende blokpost. Helaas!
Presario schreef:Zeer mooi! Is eens iets anders als anders! Enig idee wat de toekomst is van die spoorlijn?
In het kader van het Spartacusplan Limburg zal deze lijn heropend worden tegen 2012. De Lijn zal deze uitbaten met een lightrail (Hasselt - Diepenbeek - Bilzen - Lanaken - Maastricht) en ook goederenverkeer zou terug mogelijk moeten worden. Het tracé tussen Lanaken en Maastricht zou bijna terug rijvaardig moeten zijn voor goederenverkeer.
Momenteel ligt dat plan stil omdat alle bestaande overwegen tussen Hasselt en Bilzen moeten verdwijnen voor de extra lightrailsporen die naast de bestaande lijn 34 komen.

@2302; als ik een loc had zou ik wel VZW willen spelen, maarja :P

Mvg,
Bart
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Tux schreef:@2302; als ik een loc had zou ik wel VZW willen spelen, maarja.
haha, ik ook ! :P

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Tux schreef:In het kader van het Spartacusplan Limburg zal deze lijn heropend worden tegen 2012. De Lijn zal deze uitbaten met een lightrail (Hasselt - Diepenbeek - Bilzen - Lanaken - Maastricht) en ook goederenverkeer zou terug mogelijk moeten worden. Het tracé tussen Lanaken en Maastricht zou bijna terug rijvaardig moeten zijn voor goederenverkeer.
Momenteel ligt dat plan stil omdat alle bestaande overwegen tussen Hasselt en Bilzen moeten verdwijnen voor de extra lightrailsporen die naast de bestaande lijn 34 komen.
Ik dacht dat de Spartacus-lightrail tussen Hasselt en Diepenbeek niet naast lijn 34 zou lopen maar een nieuw traject zou volgen. Dan moet enkel het baanvak Diepenbeek - Y Beverst aangepast worden.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Bibke

Bericht door Bibke »

Inderdaad, ze gaat van het station in Hasselt naar de Universiteit van Hasselt (in Diepenbeek) en van daaruit naar de spoorlijn (langszij).

Tracé:
In Hasselt zal deze sneltram het volgende tracé volgen: station, via de grote Breemstraat (oversteek Koningin Astridlaan) naar de Mouterijstraat, Stokerijstraat, kanaalkom (halte), Thonissenlaan, Martelarenlaan (fig. 4), Kolonel Dusartplein (halte), Koning Boudewijnlaan, Universiteitslaan (halte Grenslandhallen) naar de campus Universiteit Hasselt (Diepenbeek) en zo verder naar Maastricht.

Bron:
http://www.hasselt.be/nl/85/content/692/lightrail.html
Laatst gewijzigd door Bibke op 23 apr 2009, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

HLE 2302 schreef:
Tux schreef:@2302; als ik een loc had zou ik wel VZW willen spelen, maarja.
haha, ik ook ! :P

greetz 2302
vraag er ook eentje voor u verjaardag :mrgreen:
Afbeelding
Tux

Bericht door Tux »

Paul schreef:
Tux schreef:In het kader van het Spartacusplan Limburg zal deze lijn heropend worden tegen 2012. De Lijn zal deze uitbaten met een lightrail (Hasselt - Diepenbeek - Bilzen - Lanaken - Maastricht) en ook goederenverkeer zou terug mogelijk moeten worden. Het tracé tussen Lanaken en Maastricht zou bijna terug rijvaardig moeten zijn voor goederenverkeer.
Ik dacht dat de Spartacus-lightrail tussen Hasselt en Diepenbeek niet naast lijn 34 zou lopen maar een nieuw traject zou volgen. Dan moet enkel het baanvak Diepenbeek - Y Beverst aangepast worden.

Paul
Ja klopt inderdaad.
@bibke, bedankt voor de rechtzetting :)
Plaats reactie