Pagina 1 van 2
De vergane glorie: spoorlijn 20
Geplaatst: 22 apr 2009, 16:49
door Tux
Zojuist een stukje van spoorlijn 20 van dichtbij bekeken, meerbepaald het tracé tussen Lanaken en Eigenbilzen. Het stuk tussen Eigenbilzen en Y. Beverst is voor heel binnenkort.
Voor de geïnteresseerden; er staat een reportage op mijn website:
http://www.spoorbus.be/?link=nieuws&cat ... bericht=30 of
www.spoorbus.be
Mvg,
Bart
Re: De vergane glorie: spoorlijn 20
Geplaatst: 22 apr 2009, 18:10
door Hobbes
Mooie reportage, heel interessant om te lezen en te bekijken.
Meer van dat !

Re: De vergane glorie: spoorlijn 20
Geplaatst: 22 apr 2009, 18:26
door dekooiker
Prachtige reportage!
Ik wacht ongeduldig op het vervolg.
Als jullie de rest gaan verkennen moet je eens in Maasmechelen gaan kijken.
Daar zou in het bos een Saxbystelsel en een driestandensein staan weg te roesten.
Re: De vergane glorie: spoorlijn 20
Geplaatst: 22 apr 2009, 18:30
door OMC
Een reportage die naar meer vraagt! Ik wacht het vervolg met ongeduld af ...
Het lijkt erop alsof in de blokpost B10 van Lanaken ooit een brand gewoed heeft?
Re: De vergane glorie: spoorlijn 20
Geplaatst: 22 apr 2009, 19:16
door Tim
Aan vertakking Bevest staat inderdaad nog een sein in de bosjes, vroeger moet daar trouwens nog een wissel gelegen hebben tussen de hoofdsporen want de tegenspoorseinen zijn nog steeds uitgerust met keper en lichtcijfer

Re: De vergane glorie: spoorlijn 20
Geplaatst: 22 apr 2009, 19:20
door Presario
Zeer mooi! Is eens iets anders als anders! Enig idee wat de toekomst is van die spoorlijn?
Re: De vergane glorie: spoorlijn 20
Geplaatst: 22 apr 2009, 19:55
door Steven
mooie foto's, knap gedaan.
Re: De vergane glorie: spoorlijn 20
Geplaatst: 22 apr 2009, 20:43
door HLE 2302
Prachtig gewoon.
Alleen jammer hoe zo'n mooi stukje geschiedenis zomaar verloren kan gaan !
Neem nu als voorbeeld die brug ... daar zit zakken geld in.
Jammer zoiets zomaar verloren kan gaan.
(misschien kan er een vzw opgericht worden voor lijn 20.

Je weet nooit hé.)
greetz 2302
Re: De vergane glorie: spoorlijn 20
Geplaatst: 22 apr 2009, 21:19
door KB
OMC schreef:Een reportage die naar meer vraagt! Ik wacht het vervolg met ongeduld af ...
Het lijkt erop alsof in de blokpost B10 van Lanaken ooit een brand gewoed heeft?
Het voormalige station van Lanaken is enkele jaren geleden uitgebrand.
Re: De vergane glorie: spoorlijn 20
Geplaatst: 22 apr 2009, 21:23
door Tux
Bedankt voor de reacties!
OMC schreef:Een reportage die naar meer vraagt! Ik wacht het vervolg met ongeduld af ...
Het lijkt erop alsof in de blokpost B10 van Lanaken ooit een brand gewoed heeft?
Ja inderdaad het hele stationsgebouw is uitgebrand in 2006 dus ook de naastliggende blokpost. Helaas!
Presario schreef:Zeer mooi! Is eens iets anders als anders! Enig idee wat de toekomst is van die spoorlijn?
In het kader van het Spartacusplan Limburg zal deze lijn heropend worden tegen 2012. De Lijn zal deze uitbaten met een lightrail (Hasselt - Diepenbeek - Bilzen - Lanaken - Maastricht) en ook goederenverkeer zou terug mogelijk moeten worden. Het tracé tussen Lanaken en Maastricht zou bijna terug rijvaardig moeten zijn voor goederenverkeer.
Momenteel ligt dat plan stil omdat alle bestaande overwegen tussen Hasselt en Bilzen moeten verdwijnen voor de extra lightrailsporen die naast de bestaande lijn 34 komen.
@2302; als ik een loc had zou ik wel VZW willen spelen, maarja
Mvg,
Bart
Re: De vergane glorie: spoorlijn 20
Geplaatst: 22 apr 2009, 22:25
door HLE 2302
Tux schreef:@2302; als ik een loc had zou ik wel VZW willen spelen, maarja.
haha, ik ook !
greetz 2302
Re: De vergane glorie: spoorlijn 20
Geplaatst: 23 apr 2009, 15:15
door Paul
Tux schreef:In het kader van het Spartacusplan Limburg zal deze lijn heropend worden tegen 2012. De Lijn zal deze uitbaten met een lightrail (Hasselt - Diepenbeek - Bilzen - Lanaken - Maastricht) en ook goederenverkeer zou terug mogelijk moeten worden. Het tracé tussen Lanaken en Maastricht zou bijna terug rijvaardig moeten zijn voor goederenverkeer.
Momenteel ligt dat plan stil omdat alle bestaande overwegen tussen Hasselt en Bilzen moeten verdwijnen voor de extra lightrailsporen die naast de bestaande lijn 34 komen.
Ik dacht dat de Spartacus-lightrail tussen Hasselt en Diepenbeek niet naast lijn 34 zou lopen maar een nieuw traject zou volgen. Dan moet enkel het baanvak Diepenbeek - Y Beverst aangepast worden.
Paul
Re: De vergane glorie: spoorlijn 20
Geplaatst: 23 apr 2009, 17:07
door Bibke
Inderdaad, ze gaat van het station in Hasselt naar de Universiteit van Hasselt (in Diepenbeek) en van daaruit naar de spoorlijn (langszij).
Tracé:
In Hasselt zal deze sneltram het volgende tracé volgen: station, via de grote Breemstraat (oversteek Koningin Astridlaan) naar de Mouterijstraat, Stokerijstraat, kanaalkom (halte), Thonissenlaan, Martelarenlaan (fig. 4), Kolonel Dusartplein (halte), Koning Boudewijnlaan, Universiteitslaan (halte Grenslandhallen) naar de campus Universiteit Hasselt (Diepenbeek) en zo verder naar Maastricht.
Bron:
http://www.hasselt.be/nl/85/content/692/lightrail.html
Re: De vergane glorie: spoorlijn 20
Geplaatst: 23 apr 2009, 17:16
door treinbruno
HLE 2302 schreef:Tux schreef:@2302; als ik een loc had zou ik wel VZW willen spelen, maarja.
haha, ik ook !
greetz 2302
vraag er ook eentje voor u verjaardag

Re: De vergane glorie: spoorlijn 20
Geplaatst: 23 apr 2009, 17:57
door Tux
Paul schreef:Tux schreef:In het kader van het Spartacusplan Limburg zal deze lijn heropend worden tegen 2012. De Lijn zal deze uitbaten met een lightrail (Hasselt - Diepenbeek - Bilzen - Lanaken - Maastricht) en ook goederenverkeer zou terug mogelijk moeten worden. Het tracé tussen Lanaken en Maastricht zou bijna terug rijvaardig moeten zijn voor goederenverkeer.
Momenteel ligt dat plan stil omdat alle bestaande overwegen tussen Hasselt en Bilzen moeten verdwijnen voor de extra lightrailsporen die naast de bestaande lijn 34 komen.
Ik dacht dat de Spartacus-lightrail tussen Hasselt en Diepenbeek niet naast lijn 34 zou lopen maar een nieuw traject zou volgen. Dan moet enkel het baanvak Diepenbeek - Y Beverst aangepast worden.
Paul
Ja klopt inderdaad.
@bibke, bedankt voor de rechtzetting
