koppelen en ontkoppelen
koppelen en ontkoppelen
Wie kan mij in het kort uitleggen hoe je moet koppelen en ontkoppelen.
Dank u
Dank u
Laatst gewijzigd door Kristof op 24 apr 2009, 09:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Baantreinbegeleider!!
bij het koppelen
zeker altijd eerst zorgen dat het mechanisch gedeelte eerst vastzit, de beugel in de haak leggen dus, nadien ga je zorgen dat de luchtslangen gekoppeld zijn en zet je de kranen open zodat de lucht doorkan.
bij het losmaken
eerst zorgen dat je de slangen los maakt, het treingedeelte dat blijft staan luchtledig maken door die kraan even open te zetten, nadien de mechanische koppeling losmaken door de beugel los te schroeven en de beugel uit de haak te halen. Indien je de haak niet beugel niet zou kunnen losdraaien (omdat hij nog te gespannen staat) aan de bestuurder even vragen om te duwen.
bij een remproef type D moet je achteraan eerst de lucht laten vliegen, je zal een dalende luchtstroom horen, nadien een terug toenemende luchtstroom. Dan kan je de kraan achteraan dichtzetten. dan moet je vaststellen of op de laatste wagen de remmen lossen en dit kan je inderdaad doen door met uw voet tegen de remblok is te stampen. zodoende heb je een grotere zekerheid of hij los is of niet.
zeker altijd eerst zorgen dat het mechanisch gedeelte eerst vastzit, de beugel in de haak leggen dus, nadien ga je zorgen dat de luchtslangen gekoppeld zijn en zet je de kranen open zodat de lucht doorkan.
bij het losmaken
eerst zorgen dat je de slangen los maakt, het treingedeelte dat blijft staan luchtledig maken door die kraan even open te zetten, nadien de mechanische koppeling losmaken door de beugel los te schroeven en de beugel uit de haak te halen. Indien je de haak niet beugel niet zou kunnen losdraaien (omdat hij nog te gespannen staat) aan de bestuurder even vragen om te duwen.
bij een remproef type D moet je achteraan eerst de lucht laten vliegen, je zal een dalende luchtstroom horen, nadien een terug toenemende luchtstroom. Dan kan je de kraan achteraan dichtzetten. dan moet je vaststellen of op de laatste wagen de remmen lossen en dit kan je inderdaad doen door met uw voet tegen de remblok is te stampen. zodoende heb je een grotere zekerheid of hij los is of niet.
Re: koppelen en ontkoppelen
Ik heb die uitleg gekregen in het Stoomcentrum. En hij wordt nog regelmatig herhaald
Steven zal dat wel gehoord hebben in zijn opleiding, lijkt me...
BDJ

Steven zal dat wel gehoord hebben in zijn opleiding, lijkt me...
BDJ
-
Als beschrijving van wat er gebeurt is de tekst correct maar door de bewoording "zorg dat je ..." als handleiding potentieel gevaarlijk. Daarom vul ik toch maar even aan:
* (Door de speciale constructie als driewegkraan zijn de slangen tussen die twee eindkranen drukloos zodra beide kranen dicht gezet zijn.)
Vergeet vooral niet éérst de eindkranen boven die slangen dicht te zetten om de slangen drukloos te maken*. Na de eerste keer vergeet je het nooit meer ...bij het losmaken
eerst zorgen dat je de slangen los maakt, het treingedeelte dat blijft staan luchtledig maken door die kraan even open te zetten (slang daarbij goed vasthouden, zie hieronder!), nadien de mechanische koppeling losmaken door de beugel los te schroeven en de beugel uit de haak te halen.
* (Door de speciale constructie als driewegkraan zijn de slangen tussen die twee eindkranen drukloos zodra beide kranen dicht gezet zijn.)
en ook hier vanwege de reactiekracht op de slang van de wegvliegende lucht: neem de slang achteraan de trein eerst zeer stevig vast (houd hem met één hand tegen je been) en doe pas dán met je andere hand de eindkraan open. Mijn monitor heeft me onbedoeld één keer laten meemaken wat er gebeurt als je dit regeltje vergeet ... hij had haast maar had daar zelf óók niet vaak genoeg op geoefend!bij een remproef type D moet je achteraan eerst de lucht laten vliegen
Klopt helemaal, echter in de praktijk gebeurd het meestal in een andere volgorde....Steven schreef:bij het koppelen
bij het losmaken
Dat wil zeggen, als je zeker weet dat al het materieel geremd staat, dan eerst de slangen, daarna de koppeling en als laatste de eventuele hoogspannings kabels....
De reden dat je eerst de koppeling zelf moet vast maken komt uit de tijd dat er nog veel materieel was met een LU remsysteem in plaats van het moderne 3 drukken systeem wat nu in het materieel zit.
Een 2 drukken systeem lost namelijk als er lucht bij komt, en die kans loop je als je de doorgaande treinleiding van de aan te koppelen lok niet op 0 hebt staan, daardoor kan het materieel weg gaan rollen..
Naar veiligheid toe blijft het in alle gevallen beste keuze om eerst de mechanische koppeling te plaatsen. Als je eerst de lucht gaat aansluiten en de bestuurder heeft de loc enkel met de rechtstreekse rem vastgezet krijgen de wagens onmiddellijk de lucht binnen om de rem te lossen (5bar) met alle mogelijke gevaren van dien.
Klopt helemaal,
Daarom doe ik het als machinist ook enkel op die manier als ik zelf mijn lok geremd heb gezet, ds de treinleiding 0 bar
Greetz
Daarom doe ik het als machinist ook enkel op die manier als ik zelf mijn lok geremd heb gezet, ds de treinleiding 0 bar
Greetz
Nja, ik wil niet eens meer dat werk doen. Veel te gevaarlijk. Je moet maar 1 keer iets uit gewoonte doen en het kan mislopen omdat je de veiligheid negeert.
Ik heb gehoord dat er een paar jaar geleden een ervaren personeelslid bij het koppelen verpletterd is geweest. Ze hebben zijn vrouw nog laten komen en ze hebben nog afscheid kunnen nemen. De loco reed weg en hij stierf onmiddelijk.
Dat is het mij allemaal niet waart. Ook zijn er nog genoeg andere gevaren!
Ik heb gehoord dat er een paar jaar geleden een ervaren personeelslid bij het koppelen verpletterd is geweest. Ze hebben zijn vrouw nog laten komen en ze hebben nog afscheid kunnen nemen. De loco reed weg en hij stierf onmiddelijk.
-
Kristof schreef:Nja, ik wil niet eens meer dat werk doen. Veel te gevaarlijk. Je moet maar 1 keer iets uit gewoonte doen en het kan mislopen omdat je de veiligheid negeert.
Diezelfde man is al 100X overleden sinds 1960. Zelfde verhaal ,zelfde onzin.
Als je tussen de buffers geraakt zullen de laaste woorden altijd hetzelfde zijn geweest, zonder rouwende toekomstige weduwe en kinderen.
Nja, dat gebeurde wel een jaar of 2 voor ik begon aan de spoorweg. De ploegbaas kent die zijn vrouw en andere collega's hebben hem ook gekend. Dit geval is geen fabeltje hoor.nighttrain schreef:Diezelfde man is al 100X overleden sinds 1960. Zelfde verhaal ,zelfde onzin.Kristof schreef:Nja, ik wil niet eens meer dat werk doen. Veel te gevaarlijk. Je moet maar 1 keer iets uit gewoonte doen en het kan mislopen omdat je de veiligheid negeert.
Als je tussen de buffers geraakt zullen de laaste woorden altijd hetzelfde zijn geweest, zonder rouwende toekomstige weduwe en kinderen.
En het lijkt mij ook gevaarlijk. Je moet maar uit pure gewoonte er tussen kruipen terwijl de loco er nog niet tegen staat en je kan prijs hebben. 35 jaar ervaring kan zulke toestanden te weegbrengen.
Met 35 jaar ervaring zou ik eerder denken dat het een natuurlijke reflex is om onder de buffers te kruipen, ipv ertussen, zelfs als je ertussen kan.
Het valt nog af en toe eens voor, maar wie zich houdt aan de veiligheidsvoorschriften loopt relatief weinig risico. In elk geval niet meer dan een heftruckchauffeur, of een wever, ach, zelfs een ICT-er kan geëlektrocuteerd worden, als hij niet oplet.
Wat mij een fabeltje lijkt, is dat zijn vrouw er nog bijgeroepen wordt, en dat hij nog lang genoeg leeft om er enige zoete woordjes tegen te fluisteren. Ik betwijfel sterk dat dat je prioriteit is, op zo'n moment.
Het valt nog af en toe eens voor, maar wie zich houdt aan de veiligheidsvoorschriften loopt relatief weinig risico. In elk geval niet meer dan een heftruckchauffeur, of een wever, ach, zelfs een ICT-er kan geëlektrocuteerd worden, als hij niet oplet.
Wat mij een fabeltje lijkt, is dat zijn vrouw er nog bijgeroepen wordt, en dat hij nog lang genoeg leeft om er enige zoete woordjes tegen te fluisteren. Ik betwijfel sterk dat dat je prioriteit is, op zo'n moment.
Zolang je tussen die buffers zit waren bepaalde bloedvaten dichtgeduwd. Het was door de buffers uit elkaar te trekken dat hij veelvuldige inwendige extra bloedingen gekregen heeft waaraan hij gestorven is.
Steven schreef:Zolang je tussen die buffers zit waren bepaalde bloedvaten dichtgeduwd. Het was door de buffers uit elkaar te trekken dat hij veelvuldige inwendige extra bloedingen gekregen heeft waaraan hij gestorven is.
Inderdaad. Eenmaal die buffers uit elkaar zijn kreeg die persoon massale hevige bloedingen en is dat direct afgelopen. Er is niets meer die dat samenhoud.
Die persoon zijn vrouw was op dat ogenblik zwanger. En hij had ook kinderen.
Mij zien ze daar nooit meer tussen die buffers. Ze mogen mij 2500€ per maand betalen ik kom er voor geen vinger aan!
-
Dus als je - in afwijking van de veiligste methode - toch de luchtslang van de "automatische" rem al vast wil maken vóórdat je de mechanische koppeling plaatst (bijvoorbeeld omdat 's winters de rubber slangen erg stijf zijn en je meer bewegingsvrijheid nodig hebt), dan moet je de kranen daarvan pas open zetten nadat de mechanische koppeling geplaatst is.Steven schreef:Naar veiligheid toe blijft het in alle gevallen beste keuze om eerst de mechanische koppeling te plaatsen. Als je eerst de lucht gaat aansluiten en de bestuurder heeft de loc enkel met de rechtstreekse rem vastgezet krijgen de wagens onmiddellijk de lucht binnen om de rem te lossen (5bar) met alle mogelijke gevaren van dien.
Denk ik dus.