koppelen en ontkoppelen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Kristof

koppelen en ontkoppelen

Bericht door Kristof »

Wie kan mij in het kort uitleggen hoe je moet koppelen en ontkoppelen.

Dank u
Laatst gewijzigd door Kristof op 24 apr 2009, 09:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Baantreinbegeleider!!

Bericht door Steven »

bij het koppelen
zeker altijd eerst zorgen dat het mechanisch gedeelte eerst vastzit, de beugel in de haak leggen dus, nadien ga je zorgen dat de luchtslangen gekoppeld zijn en zet je de kranen open zodat de lucht doorkan.

bij het losmaken
eerst zorgen dat je de slangen los maakt, het treingedeelte dat blijft staan luchtledig maken door die kraan even open te zetten, nadien de mechanische koppeling losmaken door de beugel los te schroeven en de beugel uit de haak te halen. Indien je de haak niet beugel niet zou kunnen losdraaien (omdat hij nog te gespannen staat) aan de bestuurder even vragen om te duwen.

bij een remproef type D moet je achteraan eerst de lucht laten vliegen, je zal een dalende luchtstroom horen, nadien een terug toenemende luchtstroom. Dan kan je de kraan achteraan dichtzetten. dan moet je vaststellen of op de laatste wagen de remmen lossen en dit kan je inderdaad doen door met uw voet tegen de remblok is te stampen. zodoende heb je een grotere zekerheid of hij los is of niet.
RIDCO

Re: Baantreinbegeleider!!

Bericht door RIDCO »

Wie heeft die opleiding dan gegeven ?
Bartjedj

Re: koppelen en ontkoppelen

Bericht door Bartjedj »

Ik heb die uitleg gekregen in het Stoomcentrum. En hij wordt nog regelmatig herhaald :wink:

Steven zal dat wel gehoord hebben in zijn opleiding, lijkt me...

BDJ
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Baantreinbegeleider!!

Bericht door Bordensteker »

Als beschrijving van wat er gebeurt is de tekst correct maar door de bewoording "zorg dat je ..." als handleiding potentieel gevaarlijk. Daarom vul ik toch maar even aan:
bij het losmaken
eerst zorgen dat je de slangen los maakt, het treingedeelte dat blijft staan luchtledig maken door die kraan even open te zetten (slang daarbij goed vasthouden, zie hieronder!), nadien de mechanische koppeling losmaken door de beugel los te schroeven en de beugel uit de haak te halen.
Vergeet vooral niet éérst de eindkranen boven die slangen dicht te zetten om de slangen drukloos te maken*. Na de eerste keer vergeet je het nooit meer ...

* (Door de speciale constructie als driewegkraan zijn de slangen tussen die twee eindkranen drukloos zodra beide kranen dicht gezet zijn.)
bij een remproef type D moet je achteraan eerst de lucht laten vliegen
en ook hier vanwege de reactiekracht op de slang van de wegvliegende lucht: neem de slang achteraan de trein eerst zeer stevig vast (houd hem met één hand tegen je been) en doe pas dán met je andere hand de eindkraan open. Mijn monitor heeft me onbedoeld één keer laten meemaken wat er gebeurt als je dit regeltje vergeet ... hij had haast maar had daar zelf óók niet vaak genoeg op geoefend!
traindriver_nl

Re: Baantreinbegeleider!!

Bericht door traindriver_nl »

Steven schreef:bij het koppelen
zeker altijd eerst zorgen dat het mechanisch gedeelte eerst vastzit, de beugel in de haak leggen dus, nadien ga je zorgen dat de luchtslangen gekoppeld zijn en zet je de kranen open zodat de lucht doorkan.

bij het losmaken
eerst zorgen dat je de slangen los maakt, het treingedeelte dat blijft staan luchtledig maken door die kraan even open te zetten, nadien de mechanische koppeling losmaken door de beugel los te schroeven en de beugel uit de haak te halen. Indien je de haak niet beugel niet zou kunnen losdraaien (omdat hij nog te gespannen staat) aan de bestuurder even vragen om te duwen.

bij een remproef type D moet je achteraan eerst de lucht laten vliegen, je zal een dalende luchtstroom horen, nadien een terug toenemende luchtstroom. Dan kan je de kraan achteraan dichtzetten. dan moet je vaststellen of op de laatste wagen de remmen lossen en dit kan je inderdaad doen door met uw voet tegen de remblok is te stampen. zodoende heb je een grotere zekerheid of hij los is of niet.
Klopt helemaal, echter in de praktijk gebeurd het meestal in een andere volgorde....
Dat wil zeggen, als je zeker weet dat al het materieel geremd staat, dan eerst de slangen, daarna de koppeling en als laatste de eventuele hoogspannings kabels....

De reden dat je eerst de koppeling zelf moet vast maken komt uit de tijd dat er nog veel materieel was met een LU remsysteem in plaats van het moderne 3 drukken systeem wat nu in het materieel zit.
Een 2 drukken systeem lost namelijk als er lucht bij komt, en die kans loop je als je de doorgaande treinleiding van de aan te koppelen lok niet op 0 hebt staan, daardoor kan het materieel weg gaan rollen..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: koppelen en ontkoppelen

Bericht door Steven »

Naar veiligheid toe blijft het in alle gevallen beste keuze om eerst de mechanische koppeling te plaatsen. Als je eerst de lucht gaat aansluiten en de bestuurder heeft de loc enkel met de rechtstreekse rem vastgezet krijgen de wagens onmiddellijk de lucht binnen om de rem te lossen (5bar) met alle mogelijke gevaren van dien.
traindriver_nl

Re: koppelen en ontkoppelen

Bericht door traindriver_nl »

Klopt helemaal,
Daarom doe ik het als machinist ook enkel op die manier als ik zelf mijn lok geremd heb gezet, ds de treinleiding 0 bar

Greetz
Kristof

Re: koppelen en ontkoppelen

Bericht door Kristof »

Nja, ik wil niet eens meer dat werk doen. Veel te gevaarlijk. Je moet maar 1 keer iets uit gewoonte doen en het kan mislopen omdat je de veiligheid negeert.
Ik heb gehoord dat er een paar jaar geleden een ervaren personeelslid bij het koppelen verpletterd is geweest. Ze hebben zijn vrouw nog laten komen en ze hebben nog afscheid kunnen nemen. De loco reed weg en hij stierf onmiddelijk.
Dat is het mij allemaal niet waart. Ook zijn er nog genoeg andere gevaren!
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: koppelen en ontkoppelen

Bericht door nighttrain »

Kristof schreef:Nja, ik wil niet eens meer dat werk doen. Veel te gevaarlijk. Je moet maar 1 keer iets uit gewoonte doen en het kan mislopen omdat je de veiligheid negeert.
Ik heb gehoord dat er een paar jaar geleden een ervaren personeelslid bij het koppelen verpletterd is geweest. Ze hebben zijn vrouw nog laten komen en ze hebben nog afscheid kunnen nemen. De loco reed weg en hij stierf onmiddelijk.
Dat is het mij allemaal niet waart. Ook zijn er nog genoeg andere gevaren!

Diezelfde man is al 100X overleden sinds 1960. Zelfde verhaal ,zelfde onzin.
Als je tussen de buffers geraakt zullen de laaste woorden altijd hetzelfde zijn geweest, zonder rouwende toekomstige weduwe en kinderen.
Kristof

Re: koppelen en ontkoppelen

Bericht door Kristof »

nighttrain schreef:
Kristof schreef:Nja, ik wil niet eens meer dat werk doen. Veel te gevaarlijk. Je moet maar 1 keer iets uit gewoonte doen en het kan mislopen omdat je de veiligheid negeert.
Ik heb gehoord dat er een paar jaar geleden een ervaren personeelslid bij het koppelen verpletterd is geweest. Ze hebben zijn vrouw nog laten komen en ze hebben nog afscheid kunnen nemen. De loco reed weg en hij stierf onmiddelijk.
Dat is het mij allemaal niet waart. Ook zijn er nog genoeg andere gevaren!
Diezelfde man is al 100X overleden sinds 1960. Zelfde verhaal ,zelfde onzin.
Als je tussen de buffers geraakt zullen de laaste woorden altijd hetzelfde zijn geweest, zonder rouwende toekomstige weduwe en kinderen.
Nja, dat gebeurde wel een jaar of 2 voor ik begon aan de spoorweg. De ploegbaas kent die zijn vrouw en andere collega's hebben hem ook gekend. Dit geval is geen fabeltje hoor.

En het lijkt mij ook gevaarlijk. Je moet maar uit pure gewoonte er tussen kruipen terwijl de loco er nog niet tegen staat en je kan prijs hebben. 35 jaar ervaring kan zulke toestanden te weegbrengen.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: koppelen en ontkoppelen

Bericht door groentje »

Met 35 jaar ervaring zou ik eerder denken dat het een natuurlijke reflex is om onder de buffers te kruipen, ipv ertussen, zelfs als je ertussen kan.
Het valt nog af en toe eens voor, maar wie zich houdt aan de veiligheidsvoorschriften loopt relatief weinig risico. In elk geval niet meer dan een heftruckchauffeur, of een wever, ach, zelfs een ICT-er kan geëlektrocuteerd worden, als hij niet oplet.
Wat mij een fabeltje lijkt, is dat zijn vrouw er nog bijgeroepen wordt, en dat hij nog lang genoeg leeft om er enige zoete woordjes tegen te fluisteren. Ik betwijfel sterk dat dat je prioriteit is, op zo'n moment.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: koppelen en ontkoppelen

Bericht door Steven »

Zolang je tussen die buffers zit waren bepaalde bloedvaten dichtgeduwd. Het was door de buffers uit elkaar te trekken dat hij veelvuldige inwendige extra bloedingen gekregen heeft waaraan hij gestorven is.
Kristof

Re: koppelen en ontkoppelen

Bericht door Kristof »

Steven schreef:Zolang je tussen die buffers zit waren bepaalde bloedvaten dichtgeduwd. Het was door de buffers uit elkaar te trekken dat hij veelvuldige inwendige extra bloedingen gekregen heeft waaraan hij gestorven is.

Inderdaad. Eenmaal die buffers uit elkaar zijn kreeg die persoon massale hevige bloedingen en is dat direct afgelopen. Er is niets meer die dat samenhoud.

Die persoon zijn vrouw was op dat ogenblik zwanger. En hij had ook kinderen.

Mij zien ze daar nooit meer tussen die buffers. Ze mogen mij 2500€ per maand betalen ik kom er voor geen vinger aan!
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: koppelen en ontkoppelen

Bericht door Bordensteker »

Steven schreef:Naar veiligheid toe blijft het in alle gevallen beste keuze om eerst de mechanische koppeling te plaatsen. Als je eerst de lucht gaat aansluiten en de bestuurder heeft de loc enkel met de rechtstreekse rem vastgezet krijgen de wagens onmiddellijk de lucht binnen om de rem te lossen (5bar) met alle mogelijke gevaren van dien.
Dus als je - in afwijking van de veiligste methode - toch de luchtslang van de "automatische" rem al vast wil maken vóórdat je de mechanische koppeling plaatst (bijvoorbeeld omdat 's winters de rubber slangen erg stijf zijn en je meer bewegingsvrijheid nodig hebt), dan moet je de kranen daarvan pas open zetten nadat de mechanische koppeling geplaatst is.
Denk ik dus.
Plaats reactie