Oude wagon Oostende
Oude wagon Oostende
Ik heb vandaag deze foto genomen van een oude wagon op de site van RSI in Oostende.
Weet iemand voor wat die dienst zou gedaan hebben?
Een oude postwagon of een wagon voor bagage?
Weet iemand voor wat die dienst zou gedaan hebben?
Een oude postwagon of een wagon voor bagage?
- Bijlagen
-
- DSC01040.JPG (38.68 KiB) 8741 keer bekeken
Re: Oude wagon Oostende
En wat zou dat dan wel zijn? Die waren toch altijd in combinatie met een eerste- of tweedeklasseafdeling? Lijkt me eerder een oude internationale bagagewagen te zijn, maar zeker ben ik niet.Dietrich schreef:Is een K1-bagagewagen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Dietrich schreef:Is een K1-bagagewagen.

Ja ik heb dat al gezien... Stoomcentrum Maldegem heeft trouwens een bagagewagen K1 te koop, al geef ik toe dat er uiterlijke verschillen (en gelijkenissen) zijn: http://www.stoomcentrum.be/JPG/RijtuigenNS/BAG.jpg. Ik zie daar alleszins geen eerste- of tweedeklasafdeling aan.
Wie weet wat het is wees vrij het antwoord te geven.
Wie weet wat het is wees vrij het antwoord te geven.
Dag
Ik heb ondertussen de tijd gehad om een en ander op te zoeken: het betreft bijna zeker een Pakwagen - Ds (18 m - want er bestonden er ook van 15 m en 14 m), met als laatste B-nummers 17001 --> 17013 (UIC 51 88 95 40 901 tot 913). Ze werden gebouwd tussen 1933 en 1938 en buitendienstgesteld begin jaren 1980.
Ik heb ondertussen de tijd gehad om een en ander op te zoeken: het betreft bijna zeker een Pakwagen - Ds (18 m - want er bestonden er ook van 15 m en 14 m), met als laatste B-nummers 17001 --> 17013 (UIC 51 88 95 40 901 tot 913). Ze werden gebouwd tussen 1933 en 1938 en buitendienstgesteld begin jaren 1980.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Daar lijkt het inderdaad op, Vic, maar dan is het toch een bijzonder exemplaar of een waaraan 'geknoeid' werd: er schijnen in de zijwand drie deuren (geweest) te zijn in plaats van twee, en de verhoogde uitkijk bevindt zich niet aan het uiteinde van de wagon.overweg13 schreef:Ik heb ondertussen de tijd gehad om een en ander op te zoeken: het betreft bijna zeker een Pakwagen - Ds (18 m - want er bestonden er ook van 15 m en 14 m), met als laatste B-nummers 17001 --> 17013 (UIC 51 88 95 40 901 tot 913). Ze werden gebouwd tussen 1933 en 1938 en buitendienstgesteld begin jaren 1980.
Vriendelijke groet,
Paul
Dus is de omschrijving op de site van SCM fout... daar staat K1 D (dus K1-bagagewagen), wat dus niet zou bestaan hebben...? 
http://stoomcentrum.be/NL/Normaalspoor/ ... n.html#RIC

Die omschrijving is inderdaad niet correct. De officiële aanduiding is PW Ds. Ze waren trouwens bedoeld voor de internationale dienst. Maar ze werden wel in dezelfde jaren als de K1-rijtuigen gebouwd.Dietrich schreef:Dus is de omschrijving op de site van SCM fout... daar staat K1 D (dus K1-bagagewagen), wat dus niet zou bestaan hebben...?
Paul
Hallo,
Dit is Bagagewagen 1280 van de CIWL (niet van de NMBS!). Type en bouwjaar weet ik niet.
Dit was een oud bagagerijtuig van de Orient Express.
Hij heeft daarna nog dienst gedaan als dienstlokaal in Brussel-Zuid, en is nu dacht ik van de VSOE.
Die bagagewagen die we in Maldegem staan hebben is normaalgezien beter bekand onder de naam RIC Bagagewagen.
Groeten,
Joris De Mol
Dit is Bagagewagen 1280 van de CIWL (niet van de NMBS!). Type en bouwjaar weet ik niet.
Hij heeft daarna nog dienst gedaan als dienstlokaal in Brussel-Zuid, en is nu dacht ik van de VSOE.
Die bagagewagen die we in Maldegem staan hebben is normaalgezien beter bekand onder de naam RIC Bagagewagen.
Groeten,
Joris De Mol
Dankjewel, Joris, dat is zonder enige twijfel de juiste uitleg voor de wagon die in Oostende staat en die, als ik de foto waarmee dit topic begonnen is nog eens goed bekijk, waarschijnlijk heel wat langer is dan 18 m.Joris schreef:Hallo,
Die bagagewagen die we in Maldegem staan hebben is normaalgezien beter bekend onder de naam RIC Bagagewagen.
Groeten,
Joris De Mol
De bagagewagen in Maldegem is denk ik een "korte RIC-bagagewagen" van 15 m lengte, bij de hernummering in 1956-57 werden die als "Pakwagen Ds" geklasseerd. Op de website van Maldegem wordt die bagagewagen aangeduid als K1 D 11.107 RIC. Ik vermoed dat het nummer eigenlijk 17.107 moet zijn. Er werden in 1938 tien "korte RIC-bagagewagens" van 15 m lengte gebouwd door de Compagnie Centrale de Construction (Haine St-Pierre), genummerd 14154 tot 14163. In 1956 bleven er daar nog acht van over, en die werden hernummerd als Ds 17101 tot 17108.
(bron: W. Pypen, 50 jaar reizigersvervoer. De metalen rijtuigen van de NMBS 1930-1985, blz. 268-269).
Paul
Inderdaad, bedankt voor de opheldering. Zo zie je dat je zelfs in België niet te eenzijdig NMBS mag denken voor de periode tussen 1926 en pakweg vandaag. Mijn eerste reflex in dergelijk geval is meteen aan de NMBS te denken, en dan ben je uiteraard blind voor de andere mogelijkheden.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
is dit niet het rijtuig dat jaren in brussel zuid heeft gestaan?
ex PW ex DRG 60 88 99-20 012 (57403)
rutotrains
rutotrains
Je bedoelt een pakwagen van de Deutsche Reichsbahn?rutotrains schreef:is dit niet het rijtuig dat jaren in brussel zuid heeft gestaan?
Kan je daar iets meer over vertellen want ik vind het nummer nergens in mijn documentatie terug.
Paul