Nou, het was me weer een leuk dagje gisteren

Minstens zo vroeg op als op een doordeweekse werkdag, maar daardoor was ik wel om 9:35 al in Maastricht. Onderweg trof ik bij Sittard trouwens één van de schoonste Railion-locs van allemaal aan

In Maastricht kwam de groep min of meer samen en hadden we de Maastricht-Brussel-Expres van 10:09 naar Visé, waar onze excursietrein klaarstond. Deze loc trok de trein naar Visé.

De excursietrein reed vanuit Visé via het cargo-tracé (brug over de Maas) naar Tongeren om daar kop te maken. In Glons werd een extra fotostop ingelast. Hier staat de trein, met motorwagen 4506 voorop, aan het enige in gebruik zijnde perronnetje van Glons.

Daarna werd het gewone reizigersnet gekozen tot Liège-Guillemins, waarna door het depot van Kinkempois langs nog een ander goederentraject Flémalle-Haute bereikt werd. In Flémalle-Haute zien we de andere motorwagen, nummer 4333. Onderweg werd trouwens een groot aantal keren kopgemaakt, waarbij de trein telkens een ander treinnummer kreeg.

Via Namen werd Ciney bereikt, waar het hoogtepunt van de dag kon beginnen: Le Chemin de Fer du Bocq, een museumlijntje waarop we min of meer vrij spel hadden. Hier het andreaskruis bij de overweg bij het gehucht Gemenne. In de verte staat de trein in de uitgraving te wachten voor een parade.

En de parade zelf:
Filmpje
En zo krijgen we met z'n allen geen genoeg van de trein die een paar keer over de overweg heen en weer rijdt

Gelukkig reed er ook nog ander spul op het spoor daar. Zo was men in Spontin druk bezig om deze Unimog uit ons rijpad te rangeren.

De trein reed nog een stukje door voor de foto, maar iedereen bleef aan de andere kant staan

Dus vrijwel niemand heeft dit toch wel aardige plaatje gemaakt

Nog steeds in Spontin: deze bovenleidingmontagewagen die bij de CFB als locomotief in gebruik is. Zo kan het ook

Op de terugweg werd in Dorinne-Durnal de hele kudde naar de brug gedirigeerd, want dat was het te gebruiken fotopunt. Befehl ist... nou ja, ook niet meer dan een suggestie natuurlijk. Ik heb maar even een groepsfoto gemaakt.

Nadat bij Ciney de hoofdlijn weer opgepakt was, reden we nog een eind verder zuidwaarts tot aan Marloie, waar bij een stop van ruim 10 minuten ("Wel op het perron blijven!!") de brandstoffen gemanaged werden.

De reis werd vervolgd over de fraaie Ourthelijn, en tegen 18:00 werd het depot van Kinkempois bereikt, waar we gelukkig nog even tijd hadden om het museum te bezoeken. Dat museum was namelijk het enige bierpunt van de dag, waar dan ook gretig gebruik van gemaakt werd door een ieder

Buiten stond een groot aantal locs opgesteld, maar ik betwijfel of ze dat speciaal voor ons gedaan hebben

Anyway, het was een leuke maar lange dag, en wat er nog overblijft is de oogst:

Enjoy!