Dag
Gisteren organiseerde ik mijn 96ste dagwandeling voor Hacowa, een klein maar dapper wandelclubje, dat gegroeid is uit het ondertussen ter ziele gegane Halse Onze-Lieve-Vrouwecollege. We volgden GR-Kempen tussen Dessel en Kasterlee, een parcours dat mijn vrouw en ik begin dit jaar volgden, en dat hier dus ook al beschreven is. Dat ik hier vandaag toch nog even op terugkom, heeft alles te maken met de bewogen OV-dag, die ons werd geserveerd.
Tussen Halle en Brussel-Noord viel het allemaal nog best mee: ms 410 was een van de 2 die IR 3706 vormden, en die bracht ons zo goed als stipt ter bestemming (7:54 - 8:13). Terloops nog even opmerken dat ik bij de reservering van de groepsreis uitdrukkelijk een overstap in Brussel-Zuid gevraagd had, omdat dat nu eenmaal alleen maar voordelen heeft. Meestal staat de trein er wat langer stil, en de kans dat de geserveerde plaatsen ondertussen al ingenomen zijn, is stukken kleiner. Maar de Cel Groepsreizen in Gent weet het beter, en trakteert ons dus weer op een overstap in het Noordstation. Ik verdenk hen van verslaving aan de elektronische planner én van een acuut gebrek aan gezond verstand en treinervaring.
in Halle (!) was ons al meegedeeld dat onze gereserveerde plaatsen in IC 2007 in het eerste rijtuig te vinden waren, en dat onze aansluitende trein in Brussel-Noord van perron 11 zou vertrekken. Dat is een service die we nog nooit eerder gekregen hadden. Loc 2728 en rijtuig 62016 zorgden voor een bijna onberispelijke reis, al zorgde een ommetje over lijn 27 tussen Vilvoorde en Mechelen toch voor 3 minuten vertraging. (8:43 - 9:16).
IR 3209 stond dan ook al klaar om ons naar Mol te brengen. (ms 4173 - 9:21 - 10:03). En toen kon de ellende beginnen. Ik kan alleen maar vermoeden dat er een technisch defect was tussen Berchem en Lier, want plots zag ik het station van Hove, en dan wist ik al dat we over lijn 13 (lang geleden dat ik Kontich - Y Lint nog eens bereden had...) reden. Daardoor kwamen we met een 8-tal minuten in Lier aan. Uiteindelijk vertrokken we daar met een 20-tal minuten vertraging, omdat werken tussen Lier en Herentals verkeer op enkelspoor noodzaakten, en we eerst een andere trein moesten laten binnenkomen.
De kans dat we onze aansluitende bus naar Turnhout (lijn 470) nog haalden, was wel erg klein geworden. De aansluitingstijd was dan wel 11 minuten groot maar onze vertraging was met 21 minuten nog veel groter. Bijna een uur wachten dus, en het werd de bus van 11:14 in plaats van die van 10:14. Gelukkig wordt tegenwoordig op veel lijnen in Vlaanderen een uurdienst gereden. Bus 1198-58 van B&C zorgde voor ons vervoer naar de halte met de originele naam Dessel Kromme Elleboogstraat.
Gelukkig hadden mijn medewandelaars er zin in, en door de middagpauze in Sas 6 in te korten, konden we in Kasterlee de voorziene bus nemen. Buffertijden zijn ook bij de planning van wandelingen nuttig. Bus 490 (16:20 - 16:30 - ab3691) bracht ons naar Geel, en naar een me nog onbekend biercafé voor het station, waar we dankbaar gebruik van maakten om de 34 minuten overstaptijd te doen vergeten.
IR 3237 werd ook al met 5 minuten vertraging aangekondigd (17:04 - 17:39 - mw 4180) wegens vertraging van het treingedeelte uit Hasselt. Die vertraging groeide nog naar 8 minuten, wat waarschijnlijk het verbreken van de aansluiting in Berchem betekende. Ik sprak er de TBG over aan, maar die kwam niet eens meer terug om ons op de hoogte te stellen. Ik had hem gevraagd of we eventueel konden doorrijden naar Antwerpen-Centraal om daar de Benelux te nemen. Hij beweerde dat we dat niet mochten omdat we als groep gereserveerde plaatsen hadden in een andere trein (2039), maar ja, als men die laat rijden zonder op aansluiting te wachten, maken die gereserveerde plaatsen niet veel meer uit. Gelukkig kon ik toen mijn toverdoos, in casu mijn papieren spoorboekje, bovenhalen, en de Benelux zou het worden, zij het met een overstap. En wel als volgt: met IR 3288 ging het van Berchem (18:00) naar Mechelen (18:15) met ms 399.Die trein reed gelukkig op tijd, en er was plaats genoeg. In Mechelen bleek de Benelux (9252) ons echt op de hielen te zitten, en de overstap verliep vlot. Loc 186 121 - dit is de allereerste keer, voor mij dan toch - trok zijn beneluxrijtuigen zonder problemen; wij zaten in 50 84 8270 978, een stilterijtuig, al blijkt dat een echte slag in het water; er wordt rustig ge-gsm't, gepraat, en ook onze wandelaars laten zich niet onbetuigd.
Deze keer stappen we wel over in Brussel-Noord, Cel Groepsreizen op of af, want ook nu willen ze ons in het "verkeerde" Brusselse station doen overstappen. IR 3739 (ms 311, het stel van Aalter) rijdt ongeveer stipt door de NZV, maar toch bereiken we Halle alweer met 9 minuten vertraging. Even lijkt het erop alsof er een tragere trein voor ons zit (eerste remming nog voor Vorst-Zuid, dan weer optrekken enz.), maar als ik achteraf de trein opzoek in Railtime, blijkt dat hij in Braine-le-Comte al 22 minuten vertraging heeft. Ik heb de neiging om voor een slecht functionerend stel te gaan, dat hadden we vandaag nog niet gehad.
In Brussel-Noord had ik mijn clubgenoten nog gesuggereerd om eens een opstelletje te schrijven met als laatste zin: "En zo waren we toch nog op tijd terug," maar ik had er wel aan toegevoegd dat we nog niet in Halle waren. En ja hoor, het mocht vandaag niet zijn. Voor de 18 sporadische treingebruikers die met me mee waren, was dit niet meteen een publicitaire stuntdag van de NMBS. En ik denk er nog even bij: wat zou ik toch zijn zonder papieren spoorboekje, want zonder zou ik de noodverbinding niet echt hebben kunnen uitdokteren...
10 mei 2009
Re: 10 mei 2009
10 mei was de bovenleiding naar beneden in lier, dat kan je extra vertraging verantwoorden