http://www.bahn.de/p/view/angebot/preis ... lid=488376
ik ga er wel geen gebruik van maken, want voor 150€ meer heb ik een interrail global pass voor een maand, en die is geldig in heel europa

Ik weet niet wat de NMBS of DB je tegenwoordig verkopen als je een kaartje tot de grens wil voor gebruik in de ICE. Ze proberen namelijk een tarifaire scheiding aan te brengen tussen ICE en gewone trein. Voor de gewone trein geldt TCV; voor de ICE het ICE-tarief, waarvoor NMBS en DB beide een licht afwijkende vorm hanteren: DB verkoopt tegenwoordig ICE-tickets naar België waarvan de prijs wordt berekend alsof het een binnenlandse relatie is. De NMBS heeft tegenwoordig weliswaar een connectie met het DB-verkoopsysteem (NVS) om zo ook Europa-Spezial te kunnen verkopen, maar ze hanteren voor ICE nog steeds een EBS-tarief via Luik of Brussel.jotie schreef:En vandaar ook meteen een klein vraagje, omdat het verdomd lang geleden is dat ik nog met grenspunten aan het knoeien ben geweest: vroeger was een TCV / NRT-SCIC kaartje Brussel-Aachen-Süd Gr. geldig op de ICE, in combinatie met aan aansluitende (Deutschland-/Interrail-)pass. Ik neem aan dat dit nog steeds zo is? (Want wat is ICE-tarief anders dan NTR-SCIC?) Indien niet, dan hoor ik het graag!
Ik kan daar alleen uit afleiden dat er voor de ICE geen speld is tussen te krijgen en aan TCV Brussel - Aachen Süd gewoon moet kunnen (mits aan de laatste voorwaarden is voldaan). Enfin, ik zal een dezer dagen aan het loket in Brussel-Zuid mijn licht opsteken. Alles wat ze me meer of minder willen aanrekenen als € 19,20 (incl. Railplus) is verdacht. Alternatief kan ik het nodige nog altijd bij DB bestellen, dat levert dan ook nog bonuspunten op voor mijn BC 25Rechtstreekse vervoerbewijzen
Er worden rechtstreekse vervoerbewijzen uitgegeven naar de bestemmingen die in de elektronische systemen opgenomen zijn.
Een rechtstreeks vervoerbewijs is een vervoerbewijs dat wordt uitgegeven bij vertrek uit een Belgisch station of zone naar een buitenlands station (vb. Brussel Zone - Interlaken Ost) of vice versa. Ook een vervoerbewijs beperkt tot één of meerdere buitenlandse netten (vb. een vervoerbewijs van Bettembourg (fr.) naar Basel (fr.)) is een rechtstreeks vervoerbewijs.
Bij bepaling van de netten, moet men er rekening mee houden dat Thalys en Eurostar als zelfstandige netten beschouwd worden en dat de vertrek- en aankomststations van deze treinen als grenspunten beschouwd worden.
Het betreft:
l de Belgische stations Antwerpen-Berchem, Brussel-Zuid, Charleroi-Sud, Gent-St-Pieters, Luik-Guillemins, Bergen en Namen;
l het Franse station Paris-Nord;
l het Britse station London St. Pancras International;
l het Duitse station Köln Hbf.
Daaruit volgt dat:
l de vervoerbewijzen uit een Belgisch station en naar een vertrekstation van Thalys of Eurostar en
l de vervoerbewijzen uit Parijs en Keulen, in aansluiting met Thalys en de biljetten bij vertrek uit Londen in aansluiting met Eurostar,
beschouwd worden als rechtstreekse internationale vervoerbewijzen (ook add-on genoemd).
Opgelet: een vervoerbewijs naar of van een grenspunt mag echter maar uitgegeven worden indien:
l de reiziger in het bezit is van een vervoerbewijs voor het aansluitende traject (verder of naar een grenspunt);
l de reiziger, voor een buitenlandse net, een vermindering geniet die in België niet kan uitgegeven worden.