Lessines Lessines-Carrieres Ollignies

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
13'erke

Lessines Lessines-Carrieres Ollignies

Bericht door 13'erke »

Na mijn vorige bezoekje aan lijn 94 werd het nu eens tijd om de oude lijn 87 eens af te gaan.
Deze lijn takt net af voor het station van Houraing (bij Lessines) en loopt nu nog door tot aan het magnifieke stationsgebouw van Ollignies. Het enige treinverkeer dat op deze lijn nog voorkomt is het verkeer van en naar de betonfabriek Dupuis die betonnen dwarsliggers produceert. Een paar keer per week wordt het bedrijf dan ook bedient door een lok van de serie 73 en een sleep lange platte wagens.
We beginnen ons verhaal weer in het station van Lessines, daar staat lok 7376 ( de laatste actieve lok van het depot van Chaleroi, nog 7 actieve in totaal). Deze lok is juist toegekomen met de autotrein van Ghislenghien (zie vorig verslag) en rangeert vlug nog een paar platte wagens die mee moeten naar Ollignies. Afbeelding Het enige kunstwerk op lijn 94 bestaat uit een prachtige metalen vakwerkbrug over de dender, de brug is in bedenkelijke staat, getuige de vele losliggende platen. Afbeelding Van een vrije ruimteprofiel kan je ook amper spreken: Afbeelding Amper een kleine kilometer verderop komen het station van Ollignies al tegen, het stationsgebouw wordt thans gebruikt als kantoor voor de firma Dupuis, welke dus de betonnen dwarsliggers produceert. Een foto heb ik spijtig genoeg niet, gewoonweg vergeten. Afbeelding Op het terrein zelf is heel wat behendigheid vereist, aangezien er maar 2 sporen zijn om te rangeren. De lok komt binnen met de onbeladen wagons, de beladen stam wordt vooraan gekoppeld en verder geduwd naar de achterste uitwijkspoor. Daar wordt de onbeladen stam weer losgekoppeld en rijdt de lok via het tweede spoor terug in de richting van Lessines. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Wat verderop komen we terug het station van Lessines-Carrieres tegen, in betere tijden lag hier een spoorwegbundel van maar liefst 27 sporen! Thans rest enkel nog één spoor over, welke een werkplaats van Infrabel zelden eens bediend. Afbeelding Het spoor zelf komt tenslotte uit in het station van Houraing, een afbeelding zelf heb ik niet, wel een fotootje van de goederentrein 77051 die om de twee dagen het vervoer verzorg tussen Lessines en Monceau. Normaal wordt deze trein met 2 loks gereden maar gezien de beperkte last had men voldoende aan 1 lok. Afbeelding Ik zou graag een dienstregeling publiceren, maar dit is een facultatieve trein, wat dus wil zeggen dat die trein rijdt als em goesting heeft. Meestal wordt het bedrijf in de namiddag bediend, aangezien de lok in de voormiddag nodig is voor de dienst naar Ghislenghien, vaste rijdagen zijn er niet. Aan alle fotografen die nog loks van de reeks 73 op foto willen zetten, haast u want over 2 weken is het definitief gedaan, er blijven er nu nog 7 over. Je kan ze uiteraard wel nog regelmatig tegen komen op de dienst naar Ghislenghien, de dienstregeling heb ik vorige keer besproken en is nog steeds geldig.
Mijn oprechte dank aan Ben Lanoot en Corentin Cauwelier.
Meer info over lijn 87 kan u vinden op http://spoorwegknooppuntfgra.be/
Laatst gewijzigd door 13'erke op 20 jun 2009, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Joris
Contacteer:

Re: Lessines Lessines-Carrieres Ollignies

Bericht door Joris »

Hallo,
Schitterende platen! Waw!
Slechts 7 actieve 73'ers, en van Chalala rijdt enkel de 7376 nog?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Bibke

Bericht door Bibke »

13'erke schreef: Amper een kleine kilometer verderop komen het station van Ollignies al tegen, het stationsgebouw wordt thans gebruikt als kantoor voor de firma Dupuis, welke dus de betonnen dwarsliggers produceert. Een foto heb ik spijtig genoeg niet, gewoonweg vergeten.
Bedoel je het stationnetje linksachter op deze foto?:
http://s184.photobucket.com/albums/x212 ... 250161.jpg
Trammist

Bericht door Trammist »

Zeer mooi, inderdaad!
13'erke

Bericht door 13'erke »

Joris schreef:Hallo,
Schitterende platen! Waw!
Slechts 7 actieve 73'ers, en van Chalala rijdt enkel de 7376 nog?
Groeten,
Joris De Mol
Jep, nog 2 weken en dan is het gedaan met de 73 :(
13'erke

Bericht door 13'erke »

Bibke schreef:
13'erke schreef: Amper een kleine kilometer verderop komen het station van Ollignies al tegen, het stationsgebouw wordt thans gebruikt als kantoor voor de firma Dupuis, welke dus de betonnen dwarsliggers produceert. Een foto heb ik spijtig genoeg niet, gewoonweg vergeten.
Bedoel je het stationnetje linksachter op deze foto?:
http://s184.photobucket.com/albums/x212 ... 250161.jpg
Ja, dat is het. Ik zal nog eens moeten terugkeren om een fotootje te nemen, ik ben toch al van plan om in de loop van deze of volgende week nog eens terug te gaan naar lijn 94, en lijn 87 ligt daar nu niet zo ver van.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Heel mooi! :D
Plaats reactie