Stationsgebouw Sint-Denijs-Boekel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Hogersluys

Stationsgebouw Sint-Denijs-Boekel

Bericht door Hogersluys »

Gisteren ben ik in Sint-Denijs-Boekel afgestapt. Onmiddellijk viel mij het relatief nieuwe verlaten stationsgebouw op. Volgens een bordje was het ingewijd in 1985 (door Herman De Croo nog wel). Inmiddels staat het zoals gezegd leeg (wat een zonde van het geld destijds), het boek 'Stationsarchitectuur in België' van Hugo De Bot vermelde reeds dat het leeg stond en dat boek is ook alweer ruim 5 jaar geleden verschenen. Mijn vraag is dus: hoelang staat het al leeg, waarom is het gesloten en wat is men er mee van plan?
Trammist

Re: Stationsgebouw Sint-Denijs-Boekel

Bericht door Trammist »

Geen idee, ik heb zelfs nog nooit van dat station/gemeente gehoord. Wat ik wél kan zeggen, is dat De Croo met opzet een (duur) stationsgebouw liet bouwen in een stationnetje dat hier helemaal geen nood aan had, en dus onmiddelijk een verliespost zou worden, zodat De Croo daarna triomfantelijk kon zeggen "awel sé, gooi alle stations maar dicht, er wordt toch geen gebruik van gemaakt!..." :evil:
Trammist

Bericht door Trammist »

Ook nog enkele foto's vanop Wikipedia, gemaakt door member 'Westermarck', ik vermoed, aangezien de foto's gisteren (18/06/09) geüpload zijn, dat dit onze vriend Hogersluys is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik heb daar enkele jaren geleden al eens gestaan (is maar een km of 7 van hier). Er waren twee loketten, deze zijn dichtgetimmerd en de wachtzaal is voor zover ik weet altijd potdicht. Er is daar ook een seinhuis, dus misschien was men van zin dat personeel ook het loket te laten bemannen (zoals in Burst).
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Na wat rondzoeken vermeldt deze site (die overigens de moeite is) het jaartal 1993. Dat betekent dat het nieuwe station allemaal samen 8 jaar open geweest is (1985-1993). Het zal wel niet toevallig geweest zijn zeker dat Herman De Croo uit de buurt komt zeker? In Munkzwalm hangt trouwens nog een plakkaat met zijn naam, daar betreft het de restauratie (in hetzelfde jaar nota bene) van een eveneens niet meer dienstdoend station (type 1893).
Plaats reactie