Mol = versterkte burcht...
Mol = versterkte burcht...
Naar jaarlijkse gewoonte is in en rond het station van Mol deze week weer vollop bewaking van spoorwegpolitie en B-security. Via de nadar-hekken zijn de veiligheidsdiensten weer druk in de weer om het festivalgeweld - gisteren Pennenzakkenrock in Mol, vanaf vandaag en het hele weekend Graspop in Dessel - van de trein naar de bus te begeleiden...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Mol = versterkte burcht...
Yep, ik was er aanwezig vanwege Graspop 
Op zich was het allemaal redelijk goed geregeld, enkel een valse noot doordat iemand met een sigarettenpeuk erin slaagde een houten dwarsligger te laten roken en daardoor de hele trein die er ondertussen op stond kon laten ontruimen
De situatie werd wel professioneel opgelost: trein ontruimen, achteruit rijden, daarna proberen met een brandblusser = geen effect en daarna een emmertje water over de rook = meteen gedaan met de miserie.
Gebeuren zulke brandjes eigenlijk regelmatig? Is dit de hoofdreden waarom nieuwe dwarsliggers meestal van beton zijn nu of zijn er nog redenen?
Greetings,
Glodenox

Op zich was het allemaal redelijk goed geregeld, enkel een valse noot doordat iemand met een sigarettenpeuk erin slaagde een houten dwarsligger te laten roken en daardoor de hele trein die er ondertussen op stond kon laten ontruimen

Gebeuren zulke brandjes eigenlijk regelmatig? Is dit de hoofdreden waarom nieuwe dwarsliggers meestal van beton zijn nu of zijn er nog redenen?
Greetings,
Glodenox
Re: Mol = versterkte burcht...
Mol is een station zonder bovenleiding, en een knooppunt. er staan dus vaak dieseltreinen langdurig stil. gevolg het hele spoor ligt er vol met een laagje vettigheid die waarscheinlijk uit olie en diesel bestaat. 3 jaar geleden zijn het merendeel van de dwarsliggers er vervangen door betonnen. En momenteel zien die er allemaal zwart uit. ik denk ook dat die laag vuiligheid de brand/rook heeft veroorzaakt en niet de houten dwarsligger zelf.Glodenox schreef:Yep, ik was er aanwezig vanwege Graspop
Op zich was het allemaal redelijk goed geregeld, enkel een valse noot doordat iemand met een sigarettenpeuk erin slaagde een houten dwarsligger te laten roken en daardoor de hele trein die er ondertussen op stond kon laten ontruimenDe situatie werd wel professioneel opgelost: trein ontruimen, achteruit rijden, daarna proberen met een brandblusser = geen effect en daarna een emmertje water over de rook = meteen gedaan met de miserie.
Gebeuren zulke brandjes eigenlijk regelmatig? Is dit de hoofdreden waarom nieuwe dwarsliggers meestal van beton zijn nu of zijn er nog redenen?
Greetings,
Glodenox
Re: Mol = versterkte burcht...
In het stoomtijdperk was het schering en inslag. Ik woonde aan een OW en het gebeurde regelmatig dat pa of ma met een emmer water de smeulende dwarsligger moesten blussen. Het is typisch dat men daar in de 21ste eeuw eerst een brandblusser op leegspuit, en dan pas naar het gezonde verstand, in casu een emmer water, grijpt.Glodenox schreef:Yep, ik was er aanwezig vanwege Graspop
Op zich was het allemaal redelijk goed geregeld, enkel een valse noot doordat iemand met een sigarettenpeuk erin slaagde een houten dwarsligger te laten roken en daardoor de hele trein die er ondertussen op stond kon laten ontruimenDe situatie werd wel professioneel opgelost: trein ontruimen, achteruit rijden, daarna proberen met een brandblusser = geen effect en daarna een emmertje water over de rook = meteen gedaan met de miserie.
Gebeuren zulke brandjes eigenlijk regelmatig? Is dit de hoofdreden waarom nieuwe dwarsliggers meestal van beton zijn nu of zijn er nog redenen?
Greetings,
Glodenox
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Mol = versterkte burcht...
wat jij gezond verstand noemt, moet ik na mijn cursus VOL-VCA helaas onbezonnen noemen. Als de brand veroorzaakt wordt door olie, mag je dat nooit met water blussen, maar moet je dat blussen door er zand over te strooien zodat de zuurstoftoevoer afgesloten wordt en het vuur dus vanzelf uit zal gaan.overweg13 schreef: In het stoomtijdperk was het schering en inslag. Ik woonde aan een OW en het gebeurde regelmatig dat pa of ma met een emmer water de smeulende dwarsligger moesten blussen. Het is typisch dat men daar in de 21ste eeuw eerst een brandblusser op leegspuit, en dan pas naar het gezonde verstand, in casu een emmer water, grijpt.
indien je met water blust, en de olie (de bron van het vuur) heeft een hoge temperatuur, dan zal als je er water over goet, dit water meteen in volume toenemen en verdampen. hierdoor is er een grote kans dat de persoon die wil blussen zelf zwaar verbrand geraakt.
Enkel vaste stoffen (hout, plastic, stof, ...) mag je blussen met water, vanaf het moment dat er gassen of vloeistoffen bij de brand betrokken zijn (hier olie) mag je NOOIT met water blussen.
Re: Mol = versterkte burcht...
Het viel me inderdaad op dat er nogal veel zwarte smurrie op de dwarsliggers lag. Mja, als men met water de temperatuur van die olie laag genoeg krijgt, dan kan met het vuur zo ook blussen (zuurstof even weg door water + geen onstekingstemperatuur meer). Er waren geen vlammen te zien en het brandde nog niet zo lang, dus echt hoge temperaturen waren er denk ik toch niet. Op zich heb je echter wel gelijk: beter "blussen" met zand.
Maar dus uiteindelijk zullen deze problemen zich dus ook nog altijd kunnen voordoen bij betonnen dwarsliggers? Want het is de olie die erop ligt die aan het smeulen was. De enige oplossing die ik dan zie is ervoor zorgen dat er geen diesel op de sporen kan gemorst worden.
Ik heb er ook een foto van gemaakt, maar de zon stond daarvoor zeer slecht, dus de kwaliteit trekt op niet veel:
Greetings,
Glodenox
Maar dus uiteindelijk zullen deze problemen zich dus ook nog altijd kunnen voordoen bij betonnen dwarsliggers? Want het is de olie die erop ligt die aan het smeulen was. De enige oplossing die ik dan zie is ervoor zorgen dat er geen diesel op de sporen kan gemorst worden.
Ik heb er ook een foto van gemaakt, maar de zon stond daarvoor zeer slecht, dus de kwaliteit trekt op niet veel:

Glodenox
Re: Mol = versterkte burcht...
Foto is in Herentals genomen. Daar liggen idd. nog houten dwarsliggers. In Mol daarentegen zijn de houten exemplaren allemaal vervangen door betonnen toen de perrons verhoogd/verlengd/vernieuwd werden, 3 à 4j geleden. Maar zoals hier enkele reracties eerder al vermeld: de betonnen dwarsliggers hangen al vol zwarte smurrie...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Mol = versterkte burcht...
Morgen zal het in Leuven wellicht nog erger zijn, traditiegetrouw overnachten dan massas Werchtergangers in het station, op de perrons, de onderdoorgang...
Re: Mol = versterkte burcht...
Hoi,
Toen ik vanmorgen rond 06u25 in Leuven Station aankwam met de bus uit Rotselaar zag ik vermoeide festivalgangers in de reizigerstunnel op de grond hun festivalroes uitslapen.Ook op mijn bus die uit Werchter (Werchter is een deelgemeente van Rotselaar) kwam zag ik festivalgangers die terug naar huis gingen.
Lukas
Toen ik vanmorgen rond 06u25 in Leuven Station aankwam met de bus uit Rotselaar zag ik vermoeide festivalgangers in de reizigerstunnel op de grond hun festivalroes uitslapen.Ook op mijn bus die uit Werchter (Werchter is een deelgemeente van Rotselaar) kwam zag ik festivalgangers die terug naar huis gingen.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Re: Mol = versterkte burcht...
't Begon in Mol, nu zitten we al richting Werchter en Leuven... Volgende richting: Dour? 

Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Mol = versterkte burcht...
Tja, je had het toch over de menigten die door het festival werden veroorzaakt?
Re: Mol = versterkte burcht...
Klopt... in Mol. Het wordt precies weer de ronde van Vlaanderen/België...groentje schreef:Tja, je had het toch over de menigten die door het festival werden veroorzaakt?

Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Mol = versterkte burcht...
Awel, probeer dat thuis eens met een frietketel. Met water 'de temperatuur van de olie laag genoeg krijgen' bezorgt je een oneway ticket naar Neder-over-Heembeek.Glodenox schreef:Mja, als men met water de temperatuur van die olie laag genoeg krijgt, dan kan met het vuur zo ook blussen
Re: Mol = versterkte burcht...
en het zal geen kort verblijf zijnJeroen schreef:Awel, probeer dat thuis eens met een frietketel. Met water 'de temperatuur van de olie laag genoeg krijgen' bezorgt je een oneway ticket naar Neder-over-Heembeek.Glodenox schreef:Mja, als men met water de temperatuur van die olie laag genoeg krijgt, dan kan met het vuur zo ook blussen

Re: Mol = versterkte burcht...
Duh. Dat weet ik nu ook wel...Jeroen schreef:Awel, probeer dat thuis eens met een frietketel. Met water 'de temperatuur van de olie laag genoeg krijgen' bezorgt je een oneway ticket naar Neder-over-Heembeek.Glodenox schreef:Mja, als men met water de temperatuur van die olie laag genoeg krijgt, dan kan met het vuur zo ook blussen
Het verschil met een frietketel is wel enorm hier: de quantiteit van de olie en de temperatuur liggen véél lager

Greetings,
Glodenox