Mol = versterkte burcht...

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
LML

Mol = versterkte burcht...

Bericht door LML »

Naar jaarlijkse gewoonte is in en rond het station van Mol deze week weer vollop bewaking van spoorwegpolitie en B-security. Via de nadar-hekken zijn de veiligheidsdiensten weer druk in de weer om het festivalgeweld - gisteren Pennenzakkenrock in Mol, vanaf vandaag en het hele weekend Graspop in Dessel - van de trein naar de bus te begeleiden...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Glodenox
Contacteer:

Re: Mol = versterkte burcht...

Bericht door Glodenox »

Yep, ik was er aanwezig vanwege Graspop :)

Op zich was het allemaal redelijk goed geregeld, enkel een valse noot doordat iemand met een sigarettenpeuk erin slaagde een houten dwarsligger te laten roken en daardoor de hele trein die er ondertussen op stond kon laten ontruimen :? De situatie werd wel professioneel opgelost: trein ontruimen, achteruit rijden, daarna proberen met een brandblusser = geen effect en daarna een emmertje water over de rook = meteen gedaan met de miserie.

Gebeuren zulke brandjes eigenlijk regelmatig? Is dit de hoofdreden waarom nieuwe dwarsliggers meestal van beton zijn nu of zijn er nog redenen?

Greetings,
Glodenox
elriverslide

Bericht door elriverslide »

Glodenox schreef:Yep, ik was er aanwezig vanwege Graspop :)

Op zich was het allemaal redelijk goed geregeld, enkel een valse noot doordat iemand met een sigarettenpeuk erin slaagde een houten dwarsligger te laten roken en daardoor de hele trein die er ondertussen op stond kon laten ontruimen :? De situatie werd wel professioneel opgelost: trein ontruimen, achteruit rijden, daarna proberen met een brandblusser = geen effect en daarna een emmertje water over de rook = meteen gedaan met de miserie.

Gebeuren zulke brandjes eigenlijk regelmatig? Is dit de hoofdreden waarom nieuwe dwarsliggers meestal van beton zijn nu of zijn er nog redenen?

Greetings,
Glodenox
Mol is een station zonder bovenleiding, en een knooppunt. er staan dus vaak dieseltreinen langdurig stil. gevolg het hele spoor ligt er vol met een laagje vettigheid die waarscheinlijk uit olie en diesel bestaat. 3 jaar geleden zijn het merendeel van de dwarsliggers er vervangen door betonnen. En momenteel zien die er allemaal zwart uit. ik denk ook dat die laag vuiligheid de brand/rook heeft veroorzaakt en niet de houten dwarsligger zelf.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Glodenox schreef:Yep, ik was er aanwezig vanwege Graspop :)

Greetings,
Glodenox
In het stoomtijdperk was het schering en inslag. Ik woonde aan een OW en het gebeurde regelmatig dat pa of ma met een emmer water de smeulende dwarsligger moesten blussen. Het is typisch dat men daar in de 21ste eeuw eerst een brandblusser op leegspuit, en dan pas naar het gezonde verstand, in casu een emmer water, grijpt.
Met vriendelijke groet

overweg13
elriverslide

Bericht door elriverslide »

overweg13 schreef: In het stoomtijdperk was het schering en inslag. Ik woonde aan een OW en het gebeurde regelmatig dat pa of ma met een emmer water de smeulende dwarsligger moesten blussen. Het is typisch dat men daar in de 21ste eeuw eerst een brandblusser op leegspuit, en dan pas naar het gezonde verstand, in casu een emmer water, grijpt.
wat jij gezond verstand noemt, moet ik na mijn cursus VOL-VCA helaas onbezonnen noemen. Als de brand veroorzaakt wordt door olie, mag je dat nooit met water blussen, maar moet je dat blussen door er zand over te strooien zodat de zuurstoftoevoer afgesloten wordt en het vuur dus vanzelf uit zal gaan.
indien je met water blust, en de olie (de bron van het vuur) heeft een hoge temperatuur, dan zal als je er water over goet, dit water meteen in volume toenemen en verdampen. hierdoor is er een grote kans dat de persoon die wil blussen zelf zwaar verbrand geraakt.

Enkel vaste stoffen (hout, plastic, stof, ...) mag je blussen met water, vanaf het moment dat er gassen of vloeistoffen bij de brand betrokken zijn (hier olie) mag je NOOIT met water blussen.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Het viel me inderdaad op dat er nogal veel zwarte smurrie op de dwarsliggers lag. Mja, als men met water de temperatuur van die olie laag genoeg krijgt, dan kan met het vuur zo ook blussen (zuurstof even weg door water + geen onstekingstemperatuur meer). Er waren geen vlammen te zien en het brandde nog niet zo lang, dus echt hoge temperaturen waren er denk ik toch niet. Op zich heb je echter wel gelijk: beter "blussen" met zand.

Maar dus uiteindelijk zullen deze problemen zich dus ook nog altijd kunnen voordoen bij betonnen dwarsliggers? Want het is de olie die erop ligt die aan het smeulen was. De enige oplossing die ik dan zie is ervoor zorgen dat er geen diesel op de sporen kan gemorst worden.

Ik heb er ook een foto van gemaakt, maar de zon stond daarvoor zeer slecht, dus de kwaliteit trekt op niet veel: Afbeelding Greetings,
Glodenox
LML

Bericht door LML »

Foto is in Herentals genomen. Daar liggen idd. nog houten dwarsliggers. In Mol daarentegen zijn de houten exemplaren allemaal vervangen door betonnen toen de perrons verhoogd/verlengd/vernieuwd werden, 3 à 4j geleden. Maar zoals hier enkele reracties eerder al vermeld: de betonnen dwarsliggers hangen al vol zwarte smurrie...
groentje

Bericht door groentje »

Morgen zal het in Leuven wellicht nog erger zijn, traditiegetrouw overnachten dan massas Werchtergangers in het station, op de perrons, de onderdoorgang...
Lukas

Bericht door Lukas »

Hoi,

Toen ik vanmorgen rond 06u25 in Leuven Station aankwam met de bus uit Rotselaar zag ik vermoeide festivalgangers in de reizigerstunnel op de grond hun festivalroes uitslapen.Ook op mijn bus die uit Werchter (Werchter is een deelgemeente van Rotselaar) kwam zag ik festivalgangers die terug naar huis gingen.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
LML

Bericht door LML »

't Begon in Mol, nu zitten we al richting Werchter en Leuven... Volgende richting: Dour? :roll:
groentje

Bericht door groentje »

Tja, je had het toch over de menigten die door het festival werden veroorzaakt?
LML

Bericht door LML »

groentje schreef:Tja, je had het toch over de menigten die door het festival werden veroorzaakt?
Klopt... in Mol. Het wordt precies weer de ronde van Vlaanderen/België... :mrgreen:
Asterix

Bericht door Asterix »

Glodenox schreef:Mja, als men met water de temperatuur van die olie laag genoeg krijgt, dan kan met het vuur zo ook blussen
Awel, probeer dat thuis eens met een frietketel. Met water 'de temperatuur van de olie laag genoeg krijgen' bezorgt je een oneway ticket naar Neder-over-Heembeek.
Steven

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:
Glodenox schreef:Mja, als men met water de temperatuur van die olie laag genoeg krijgt, dan kan met het vuur zo ook blussen
Awel, probeer dat thuis eens met een frietketel. Met water 'de temperatuur van de olie laag genoeg krijgen' bezorgt je een oneway ticket naar Neder-over-Heembeek.
en het zal geen kort verblijf zijn ;-)
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Jeroen schreef:
Duh. Dat weet ik nu ook wel...
Het verschil met een frietketel is wel enorm hier: de quantiteit van de olie en de temperatuur liggen véél lager ;) Als je te maken hebt met een vlam op olie, moet je geen water proberen. Maar in dat geval was het maar een prutsje olie (nog niet eens genoeg om een vlam te krijgen, het smeulde alleen maar), dus dan kon water nog als oplossing dienen (na een brandblusser te hebben geprobeerd).

Greetings,
Glodenox
Plaats reactie