Treindeur verwondt uitstappende reizigster

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Molenbruch Y.

Treindeur verwondt uitstappende reizigster

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Hieronder een artikel over een ongeluk bij het uitstappen. Het gaat waarschijnlijk over de deuren van een AM Q, die inderdaad snel en zonder geluidssignaal sluiten.
Na te lezen op www.nieuwsblad.be

ZWIJNDRECHT - Een uitstapje naar de zee met haar man, dochter en kleinzoon is Patricia Van Hoylandt uit Zwijndrecht slecht bekomen. Toen ze van de trein wilde stappen, ging de deur plots dicht. Patricia raakte ernstig gewond aan haar been.

'Nooit krijgen ze me nog in een trein', zegt Patricia Van Hoylandt (48). Ze ligt met haar linkerbeen omhoog op de zetel in haar woning in Zwijndrecht. Minstens twee weken lang mag ze haar been niet belasten. 'En onze vakantie begon net', zegt ze zuchtend. Haar man Marcel Aelbrecht was net aan de eerste dag van zijn drie weken vakantie begonnen. 'Die is eraan', zegt hij. 'Gelukkig hadden we niks geboekt. We zouden we een last minute nemen.'

Het ongeval gebeurde zaterdagavond. 'We kwamen terug van Blankenberge', zegt Patricia. 'Omdat we weten dat we snel moeten zijn in het station van Zwijndrecht, stonden we klaar. Mijn man met de buggy, mijn dochter Debbie met de tassen en ik met mijn kleinzoon Aidan van drie.'

Patricia en haar dochter stappen samen uit. Ze hebben nog maar een stap op de tree gezet of de deur zwaait weer dicht. 'Ik kon nog net mijn rechterbeen wegtrekken', herinnert Patricia zich. Met haar linkerbeen lukt dat niet. 'Het scharnier van de deur sneed door mijn onderbeen.'

Als Patricia en haar dochter de deur weer open krijgen, rijt die opnieuw haar been open. De twee vrouwen strompelen het perron op. Nog voor echtgenoot Marcel kan uitstappen, vertrekt de trein. 'Met openstaande deuren', zegt Patricia verschrikt.

Het gezin is er nog altijd niet goed van. 'Wat als zoiets gebeurt bij een gezin met kinderen?', vraagt Marcel Aelbrecht. 'Of wat als Aidan eerst uitstapte? De wonde in mijn been is dieper dan zijn beentjes dik zijn', zegt Patricia Van Hoylandt.

Wat er precies is gebeurd en hoe het kon gebeuren, weet nog niemand. 'Er moet technisch iets zijn misgelopen', zegt Jochem Govaerts, woordvoerder van de NMBS. 'We onderzoeken het. Dit is in ieder geval niet normaal. Precies daarom zullen we alles heel grondig bekijken.' Volgens de woordvoerder zal de verzekering de schade van de familie vergoeden.

Govaerts excuseert zich in naam van de NMBS 'bij de vrouw en haar familie'. Maar Patricia zelf heeft nog niets gehoord van de NMBS. En daar is ze toch wat boos om.

De spoorwegen hebben geen al te beste voorgeschiedenis als het om in- en uitstappen gaat. Half juni meldde Het Nieuwsblad/De Gentenaar nog dat je met een eenvoudige sleutel of zelfs gewoon met je vinger een klaarstaande trein het vertreksein kan geven. Einde mei verloor een treinbegeleider in Dinant zijn benen toen hij onder een vertrekkende trein belandde omdat een reiziger er nog op wou springen.
Presario

Re: Treindeur verwondt uitstappende reizigster

Bericht door Presario »

Onbegrijpelijk dat dit anno 2009 nog kan gebeuren. Idee welk materiaal het was?
treinbruno

Bericht door treinbruno »

AM Q
zaterdag rijden daar geen varkentjes, dus het moet wel een sprinter zijn :)
Afbeelding
Henk

Bericht door Henk »

treinbruno schreef:
AM Q
Ze kwamen van Blankenberge, dus was het wellicht de ICT 6756, die stopt in Zwijndrecht. Ik vermoed dat dat wel een AM Q is?
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

het waren M6 rijtuigen ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dentheo

Bericht door dentheo »

treinbruno schreef:
AM Q
Hé rijden onze varkentjes 's zaterdags niet door naar Gent ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

zover ik te weten ben gekomen van ander personeel gaat het om M6 waarbij een van de deuren waarschijnlijk weer kuren vertoonde.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

dentheo schreef:
treinbruno schreef:
AM Q
Hé rijden onze varkentjes 's zaterdags niet door naar Gent ?
nee, beervelde wordt niet bediend op zaterdag,zondag en feestdagen
dan rijd de L trein slechts tussen Lokeren en Antwerpen (zoals vroeger ook in de week) en met sprinters.

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie