Depot
Re: Depot
Uit mijn geheugen: Gent-St-Pieters, Dendermonde, Aalst, Geraardsbergen, Oudenaarde en Sint-Niklaas. Merelbeke is officieel ook nog een depot, als ik me niet vergis, maar de activiteit is daar fel teruggelopen, alsook het aantal bestuurders.
In West-Vlaanderen: Oostende, Brugge, Zeebrugge, De Panne, Poperinge en Kortrijk; in Antwerpen: A'pen Centraal en Noord, Turnhout en Mol; in Limburg: Hasselt en Genk Goederen; in Brabant: Leuven, Aarschot, Brussel-Zuid, Landen, en nog een uitstervende depot in Schaarbeek.
Ik weet niet direct een lijst te vinden op het internet, dus dit is uit het hoofd. Er kunnen dus nog fouten in zitten, waarvoor mijn excuses. Ook zijn niet alle depots voor zowel bestuurders als treinbegeleiders.
In West-Vlaanderen: Oostende, Brugge, Zeebrugge, De Panne, Poperinge en Kortrijk; in Antwerpen: A'pen Centraal en Noord, Turnhout en Mol; in Limburg: Hasselt en Genk Goederen; in Brabant: Leuven, Aarschot, Brussel-Zuid, Landen, en nog een uitstervende depot in Schaarbeek.
Ik weet niet direct een lijst te vinden op het internet, dus dit is uit het hoofd. Er kunnen dus nog fouten in zitten, waarvoor mijn excuses. Ook zijn niet alle depots voor zowel bestuurders als treinbegeleiders.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Depot
In feite zijn de treinbestuurders van de "depot" FGSP van Merelbeke. Want FGSP is nooit als officiele depot erkend sinds 1988.Ik dacht net zoals de "depot" Gent-Zeehaven.groentje schreef:Uit mijn geheugen: Gent-St-Pieters, Dendermonde, Aalst, Geraardsbergen, Oudenaarde en Sint-Niklaas. Merelbeke is officieel ook nog een depot, als ik me niet vergis, maar de activiteit is daar fel teruggelopen, alsook het aantal bestuurders.
Maar u hebt natuurlijk gelijk ,het aantal bestuurders die hun dienst aanvangen in FKR is beperkt.
Ik heb nog weet van 500 bestuurders in FKR DT en ET.
Re: Depot
Voor wat betreft de treinbegeleiders zijn er een aantal CT's (cel treinbegeleiding), elk met 1 of meer depots.
CT Brussel: Brussel-Zuid.
CT Kortrijk: De Panne, Poperinge, Kortrijk.
CT Brugge: Brugge, Oostende.
CT Gent: Aalst, Dendermonde, Gent, Sint-Niklaas, Zottegem, Oudenaarde, Geraardsbergen.
CT Antwerpen: Antwerpen, Essen.
CT Hasselt: Aarschot, Hasselt, Landen, Leuven, Mol.
CT Luik: Gouvy, Luik-Guillemins, Welkenraedt.
CT Charleroi: Charleroi, La Louvière Sud, Mariembourg, Tamines, Walcourt.
CT Bergen: Aat, ‘s Gravenbrakel, Bergen, Saint-Ghislain, Doornik.
CT Namen: Hoei, Namen, Ottignies.
CT Aarlen: Aarlen, Bertrix, Jemelle, Virton.
CT Brussel: Brussel-Zuid.
CT Kortrijk: De Panne, Poperinge, Kortrijk.
CT Brugge: Brugge, Oostende.
CT Gent: Aalst, Dendermonde, Gent, Sint-Niklaas, Zottegem, Oudenaarde, Geraardsbergen.
CT Antwerpen: Antwerpen, Essen.
CT Hasselt: Aarschot, Hasselt, Landen, Leuven, Mol.
CT Luik: Gouvy, Luik-Guillemins, Welkenraedt.
CT Charleroi: Charleroi, La Louvière Sud, Mariembourg, Tamines, Walcourt.
CT Bergen: Aat, ‘s Gravenbrakel, Bergen, Saint-Ghislain, Doornik.
CT Namen: Hoei, Namen, Ottignies.
CT Aarlen: Aarlen, Bertrix, Jemelle, Virton.
Re: Depot
Even de lijnfolder van lijn 132 erbij genomen. Het depot van Walcourt zal toch wel erg klein zijn? Ze hebben daar nauwelijks startende treinen. Denk meer dat dat is voor de TB en TBG's uit die streek die anders naar Charleroi of mariembourg zouden moeten?Adler schreef:Voor wat betreft de treinbegeleiders zijn er een aantal CT's (cel treinbegeleiding), elk met 1 of meer depots.
CT Brussel: Brussel-Zuid.
CT Kortrijk: De Panne, Poperinge, Kortrijk.
CT Brugge: Brugge, Oostende.
CT Gent: Aalst, Dendermonde, Gent, Sint-Niklaas, Zottegem, Oudenaarde, Geraardsbergen.
CT Antwerpen: Antwerpen, Essen.
CT Hasselt: Aarschot, Hasselt, Landen, Leuven, Mol.
CT Luik: Gouvy, Luik-Guillemins, Welkenraedt.
CT Charleroi: Charleroi, La Louvière Sud, Mariembourg, Tamines, Walcourt.
CT Bergen: Aat, ‘s Gravenbrakel, Bergen, Saint-Ghislain, Doornik.
CT Namen: Hoei, Namen, Ottignies.
CT Aarlen: Aarlen, Bertrix, Jemelle, Virton.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Depot
In feite wordt het woord "depot"enkel gebruikt voor treinbestuurders.Adler schreef:Voor wat betreft de treinbegeleiders zijn er een aantal CT's (cel treinbegeleiding), elk met 1 of meer depots.
CT Brussel: Brussel-Zuid.
CT Kortrijk: De Panne, Poperinge, Kortrijk.
CT Brugge: Brugge, Oostende.
CT Gent: Aalst, Dendermonde, Gent, Sint-Niklaas, Zottegem, Oudenaarde, Geraardsbergen.
CT Antwerpen: Antwerpen, Essen.
CT Hasselt: Aarschot, Hasselt, Landen, Leuven, Mol.
CT Luik: Gouvy, Luik-Guillemins, Welkenraedt.
CT Charleroi: Charleroi, La Louvière Sud, Mariembourg, Tamines, Walcourt.
CT Bergen: Aat, ‘s Gravenbrakel, Bergen, Saint-Ghislain, Doornik.
CT Namen: Hoei, Namen, Ottignies.
CT Aarlen: Aarlen, Bertrix, Jemelle, Virton.
Daar vroeger treinbestuurders werden beheerd door de hoofd ingenieur van een locomotievenwerkplaats of locomotievendepot => WDT of werkplaats voor dieseltraktie. Die hoofdingenieur had 1 ingenieur voor de technische kant van zijn werkplaats en 1 voor de omkadering van instrukteurs en bestuurders.De bestuurders melden zich aan in een koerdienst.De uitbereiding van de electrische traktie heeft de nodige aanpassingen teweeg gebracht satelieten enz.
Bv Werkplaats elektrische traktie Oostende met zijn bestuurders koerdienst aan de inrit van de perrons / Antwerpen-Centraal hing af van Antwerpen Dam /FBMZ hing af van Vorst enz..
Gardes ,chef gardes en nu treinbegeleiders waren onder de bevoegheid van de stations-chef en dus altijd tewerkgesteld in een station in hun "bureau v/h station" maar geen depot. Ze waren stationspersonneel.Eind jaren 80 hebben ze een proef gedaan om treinbestuurders onder te brengen bij een station maar dit is niet goed afgelopen... en dus terug na af na enkele jaren.
Re: Depot
Nochtans spreekt men in de NMBS gids "Treinbegeleider, een beroep als geen ander" ook van depots.nighttrain schreef:In feite wordt het woord "depot"enkel gebruikt voor treinbestuurders.
Waar zal ik werken?
Als je begint, word je aangesteld in één van de grootste depots, met name Antwerpen‑Centraal of Brussel‑Zuid.
Van zodra je bent aangeworven (bericht van indiensttreding), kan je je overplaatsing aanvragen naar elk gewenst depot.
De overplaatsing is afhankelijk van het aantal openstaande plaatsen.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Depot
Laten we mischien zeggen dat de "depot" is geevalueerd zoals hun jobbenaming van wachter /hoofdwachter naar treinbegeleider.Adler schreef:Nochtans spreekt men in de NMBS gids "Treinbegeleider, een beroep als geen ander" ook van depots.nighttrain schreef:In feite wordt het woord "depot"enkel gebruikt voor treinbestuurders.
Waar zal ik werken?
Als je begint, word je aangesteld in één van de grootste depots, met name Antwerpen‑Centraal of Brussel‑Zuid.
Van zodra je bent aangeworven (bericht van indiensttreding), kan je je overplaatsing aanvragen naar elk gewenst depot.
De overplaatsing is afhankelijk van het aantal openstaande plaatsen.
daarom is het nuttig om soms met insiders en oude ratten te spreken over het "waaron" van dergelijke ogenschijnlijke veranderingen van jobtitles en de evoluties!
Persoonlijk heb ik er niks op tgen dat we nu een depot ook gebruiken voor de "kaartjesknippers"!
klein voorbeeldje: vroeger moest een treinbestuurder met een reserve periode in zijn dienst zich aanbieden bij de koermeestergast en wachten in de "loge" van de "depot".
Dit was niet het geval voor de wachter/hoofdwachter die moest zich aanbieden bij de stationschef -o/ stchf) en eventueel wachten in "het bureau" want de heren waren "bedienden" t.o.v. de treinbestuurder die arbeider was. nuance.
Etymologie zoals Robert Long zo mooi kon zeggen.
Re: Depot
Ondertussen is ook de benaming treinbegeleider al voorbijgestreefd, tegenwoordig noem je zo iemand een boordchefnighttrain schreef:Laten we mischien zeggen dat de "depot" is geevalueerd zoals hun jobbenaming van wachter /hoofdwachter naar treinbegeleider.

Re: Depot
eigenlijk is het omgekeerd. De functie treinbegeleider (zoals ze nog steeds op de vacature staat) is vrij recent in gebruik bij de NMBS, zowel treinchef als boordchef gebruikt men al veel langer (vooral in het franstalige gedeelte dan).