baanmachinist - rangeerder
baanmachinist - rangeerder
Hallo,
Kunnen baanmachinisten ingezet worden als rangeerder en rangeerders als baanmachinisten of is dit volledig uit den boze?
mvg
tsjoek
Kunnen baanmachinisten ingezet worden als rangeerder en rangeerders als baanmachinisten of is dit volledig uit den boze?
mvg
tsjoek
Re: baanmachinist - rangeerder
ik denk dat rangeerders, met een speciale opleiding, eventueel wel kunnen ingezet worden als baanmachinist.
Ik zou denken als "rangeer machinist" maar baanmachinist ?Nekvin schreef:ik denk dat rangeerders, met een speciale opleiding, eventueel wel kunnen ingezet worden als baanmachinist.
Ik denk ten andere niet dat de flexibiliteit bij NMBS al zo ver gaat.
Ik meen dat men bij B-cargo als machinist al een paar handschoenen en een helm meekrijgt, dus af en toe wordt er blijkbaar een ingreep verwacht...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
je hebt drie soorten beroepen tegenwoordig.
1) Rangeerbestuurder
2) operator besturing cargo
3) treinbestuurder
nummer 1 en 2 zijn op gebied van brevet hetzelfde, nr 3 heeft een brevet dat hoger is in rang. Je kan en mag dus als rangeerbestuurder nooit dezelfde taken krijgen als een treinbestuurder.
wat is nu het verschil tussen nr 1 en 2.
De actieradius tov zijn depot (voor de meeste is dus antwerpen noord aangezien zijn het meeste van dit type werknemers telt).
De uit te voeren taken, naast het rangeerwerk zelf met de loc moet hij zelf ook kunnen aan en afhaken, zelf een remproef kunnen uitvoeren (volgens de geldende regels) wat extra adiministratieve taken op zich nemen (die anders door een factagepersoneelslid werd gedaan).
de rangeerbestuurder mag aan max 60 km/u rijden en als ik me niet vergis heeft men dit voor de OBC veranderd naar 80 km/u
een treinbestuurder heeft tov een rangeerbestuurder altijd meer lijnkennis, meer reglementering te kennen. Eventueel kent deze ook vreemde netten (zoals NL of D of L), de actieradius van een treinbestuurder is altijd maximaal.
Laat me duidelijk zijn dat de verschillen tussen 1 en 2 iets is dat recentelijk ontstaan is, bij de privebedrijven zal je dit normaal niet zien. Het brevet is en blijft idem voor beide personen. Het is gewoon een overgangsfase, naar de toekomst toe zal men voor b-cargo waarschijnlijk nog enkel beroep doen OBC's. Het verschil zit hem dus in de extra's die de OBC moet kunnen uitvoeren naast de taak als rangeerbestuurder.
1) Rangeerbestuurder
3) treinbestuurder
nummer 1 en 2 zijn op gebied van brevet hetzelfde, nr 3 heeft een brevet dat hoger is in rang. Je kan en mag dus als rangeerbestuurder nooit dezelfde taken krijgen als een treinbestuurder.
wat is nu het verschil tussen nr 1 en 2.
De actieradius tov zijn depot (voor de meeste is dus antwerpen noord aangezien zijn het meeste van dit type werknemers telt).
De uit te voeren taken, naast het rangeerwerk zelf met de loc moet hij zelf ook kunnen aan en afhaken, zelf een remproef kunnen uitvoeren (volgens de geldende regels) wat extra adiministratieve taken op zich nemen (die anders door een factagepersoneelslid werd gedaan).
de rangeerbestuurder mag aan max 60 km/u rijden en als ik me niet vergis heeft men dit voor de OBC veranderd naar 80 km/u
een treinbestuurder heeft tov een rangeerbestuurder altijd meer lijnkennis, meer reglementering te kennen. Eventueel kent deze ook vreemde netten (zoals NL of D of L), de actieradius van een treinbestuurder is altijd maximaal.
Laat me duidelijk zijn dat de verschillen tussen 1 en 2 iets is dat recentelijk ontstaan is, bij de privebedrijven zal je dit normaal niet zien. Het brevet is en blijft idem voor beide personen. Het is gewoon een overgangsfase, naar de toekomst toe zal men voor b-cargo waarschijnlijk nog enkel beroep doen OBC's. Het verschil zit hem dus in de extra's die de OBC moet kunnen uitvoeren naast de taak als rangeerbestuurder.
In de vorige berichten sprak men van "rangeerder" dat is toch nog iets anders....Steven schreef:je hebt drie soorten beroepen tegenwoordig.
1) Rangeerbestuurder
3) treinbestuurder
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
als men het over treinbestuurder & 'rangeerder' heeft mag je er vanuit gaan dat men dan wel degelijk bestuurder rangeringen bedoelddentheo schreef:In de vorige berichten sprak men van "rangeerder" dat is toch nog iets anders....Steven schreef:je hebt drie soorten beroepen tegenwoordig.
1) Rangeerbestuurder
3) treinbestuurder

zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Inderdaad, maar dat woord is al meermaals verkeerdelijk gebruikt voor rangeerbestuurder. Het mag klaar en duidelijk zijn dat een rangeer met geen enkele trein mag rijden aangezien deze daar geen opleiding voor heeft gekregen. Deze staat enkel in voor het aan en afhaken van rijtuigen/wagens. Indien nodig zal deze in kleine vormingen met handbediende wissels de wisselstraat bedienen. Verdere kan deze nog andere kleine tussenkomsten doen aan een trein.dentheo schreef:In de vorige berichten sprak men van "rangeerder" dat is toch nog iets anders....Steven schreef:je hebt drie soorten beroepen tegenwoordig.
1) Rangeerbestuurder
3) treinbestuurder
Mag ik vragen wat precies de taken zijn van de operator besturing cargo?
En is een treinbestuurder ook automatisch een rangeerbestuurder? Moet die ook zulke taken uitvoeren?
Groeten,
Marianne
En is een treinbestuurder ook automatisch een rangeerbestuurder? Moet die ook zulke taken uitvoeren?
Groeten,
Marianne

Wat een obc extra doet tov een rangeerbestuurder heb ik hier iets hoger al aangehaald.
Mag verder rijden vanaf zijn depot. Dus een grotere actieradius en met een iets hogere snelheid. Verder moet hij zelf een trein kunnen vast maken en terug los. Ook moet hij in bepaalde gevallen alleen een remproef kunnen uitvoeren of samen met een collega obc.
Mag verder rijden vanaf zijn depot. Dus een grotere actieradius en met een iets hogere snelheid. Verder moet hij zelf een trein kunnen vast maken en terug los. Ook moet hij in bepaalde gevallen alleen een remproef kunnen uitvoeren of samen met een collega obc.
ik denk dat hij de bestuurders bedoeld die met speciale ritten rijden, zoals onderstoppers of ballastploegen en dan vooral van en naar buitendienstgestelde sporen
Dat zijn geen nmbs bestuurders. Die vallen onder infrabel en tucrail. De bestuurders van onderstoppers, spoorwegkranen, ... Hebben een afzonderlijk brevet en zijn geen treinbestuurder noch rangeerbestuurder.
-
Tja, dat kan er ook nog wel bij. Omdat Infrabel (of TUC Rail) de infrastructuur beheert en zodoende aan de baan werkt, dus de zichtbare bovenbouw (ballastbed, dwarsliggers, rails, bovenleiding) spreken de Infrastructuurgebruikers (de spooroperatoren zoals NMBS, Crossrail, SNCF Fret, en noemt u maar op) wel van de Mannen Van De Baan.
Daarbij zijn (dacht ik) ook bestuurders van hormachines, onderstoppers, en wat dies meer zij, al zie ik dat niet bij de categorieën van vergunning (zie verderop). En bestuurders van bijvoorbeeld 62'ers voor werktreinen. Die kun je dus ook bestuurders "van De Baan" noemen, maar het zijn dus geen baanbestuurders in de zin van treinbestuurders voor het ganse spoorwegnet (in tegenstelling tot de in o.a. actieradius beperkte rangeerbestuurders).
De term baanbestuurder zal denk ik meestal slaan op treinbestuurders die vooral op de baan rijden op "onbeperkte" afstand, maar soms kan hij dus betrekking hebben op werkzaamheden AAN de baan.
Hieronder de aanduidingen van de categorieën van "vergunning van bestuurder":
A1 = Bestuurder van locomotieven voor rangeringen, voor de bediening van een installatie en gelijkgestelde bewegingen.
A2 = Bestuurder van locomotieven voor werktreinen.
A3 = Bestuurder van locomotieven voor werktreinen die enkel op buiten dienst gesteld spoor rijden.
A4 = Werkplaatsbestuurder / bestuurder van een spooraansluiiting.
B1 = Bestuurder voor personenvervoer.
B2 = Bestuurder voor goederenvervoer.
Een NMBS-rangeerbestuurder heet officieel Bestuurder Rangeringen en heeft een vergunning A1. Maximaal 60 km/u en binnen een straal van 25 km.
Met een extra cursus gericht op de neventaken bij Cargo mag hij meer polyvalent ingezet worden en heet dan Operator Besturing Cargo.
Met nog meer bijkomende opleiding wordt hij "OB80" genoemd (Operator Besturing 80 km/u), dus polyvalent en rijdend met maximaal 80 km/u binnen een straal van 35 km van de standplaats.
Daarbij zijn (dacht ik) ook bestuurders van hormachines, onderstoppers, en wat dies meer zij, al zie ik dat niet bij de categorieën van vergunning (zie verderop). En bestuurders van bijvoorbeeld 62'ers voor werktreinen. Die kun je dus ook bestuurders "van De Baan" noemen, maar het zijn dus geen baanbestuurders in de zin van treinbestuurders voor het ganse spoorwegnet (in tegenstelling tot de in o.a. actieradius beperkte rangeerbestuurders).
De term baanbestuurder zal denk ik meestal slaan op treinbestuurders die vooral op de baan rijden op "onbeperkte" afstand, maar soms kan hij dus betrekking hebben op werkzaamheden AAN de baan.
Hieronder de aanduidingen van de categorieën van "vergunning van bestuurder":
A1 = Bestuurder van locomotieven voor rangeringen, voor de bediening van een installatie en gelijkgestelde bewegingen.
A2 = Bestuurder van locomotieven voor werktreinen.
A3 = Bestuurder van locomotieven voor werktreinen die enkel op buiten dienst gesteld spoor rijden.
A4 = Werkplaatsbestuurder / bestuurder van een spooraansluiiting.
B1 = Bestuurder voor personenvervoer.
B2 = Bestuurder voor goederenvervoer.
Een NMBS-rangeerbestuurder heet officieel Bestuurder Rangeringen en heeft een vergunning A1. Maximaal 60 km/u en binnen een straal van 25 km.
Met een extra cursus gericht op de neventaken bij Cargo mag hij meer polyvalent ingezet worden en heet dan Operator Besturing Cargo.
Met nog meer bijkomende opleiding wordt hij "OB80" genoemd (Operator Besturing 80 km/u), dus polyvalent en rijdend met maximaal 80 km/u binnen een straal van 35 km van de standplaats.
Nekvin schreef:ik denk dat hij de bestuurders bedoeld die met speciale ritten rijden, zoals onderstoppers of ballastploegen en dan vooral van en naar buitendienstgestelde sporen
Op heden heet dit 'bankwerker bestuurder' (62,82,73) of 'adjunct drijver speciale voertuigen van de baan' (onderstoppers e.d.) . Deze bestuurders vallen volledig onder Infrabel.
Deze term zou in 2010 vervangen worden door operator besturing infra , of toch iets in die aard.
Deze 2 soorten hebben de vergunning A1/A2 en krijgen dezelfde opleiding als een rangeer-bestuurder.

dwz. er zijn drie soorten A1 rangeermachinisten ?Bordensteker schreef:
Een NMBS-rangeerbestuurder heet officieel Bestuurder Rangeringen en heeft een vergunning A1. Maximaal 60 km/u en binnen een straal van 25 km. Met een extra cursus gericht op de neventaken bij Cargo mag hij meer polyvalent ingezet worden en heet dan Operator Besturing Cargo. Met nog meer bijkomende opleiding wordt hij "OB80" genoemd (Operator Besturing 80 km/u), dus polyvalent en rijdend met maximaal 80 km/u binnen een straal van 35 km van de standplaats.
1) nen echte
2) OBC
3) OB80
Hoe zit het met die rangeertractoren in de haven ? Leeft dat projekt nog ?
Die rangeermachinisten moesten dus nog rijbewijs voor de weg hebben ? of ging dat zonder zoals de landbouwers ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
ja, maar dat kunnen in principe toch ook gewone rangeerders van infrabel zijn die die vergunning verkrijgen? Of niet?poyaud schreef:Nekvin schreef:ik denk dat hij de bestuurders bedoeld die met speciale ritten rijden, zoals onderstoppers of ballastploegen en dan vooral van en naar buitendienstgestelde sporen
Op heden heet dit 'bankwerker bestuurder' (62,82,73) of 'adjunct drijver speciale voertuigen van de baan' (onderstoppers e.d.) . Deze bestuurders vallen volledig onder Infrabel.
Deze term zou in 2010 vervangen worden door operator besturing infra , of toch iets in die aard.
Deze 2 soorten hebben de vergunning A1/A2 en krijgen dezelfde opleiding als een rangeer-bestuurder.