"Hallo NMBS, zijn wij dan uitschot misschien?"

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dcr

Bericht door dcr »

http://www.gva.be/antwerpen/herentals/h ... chien.aspx

08/09 In Herentals en Nijlen zitten de treinen richting Brussel ’s ochtends zó vol dat er reizigers op de perrons achterblijven. Langere treinen kunnen niet. De NMBS heeft geen extra-rijtuigen.

Herentals, 7.10u. In het station zijn alle klokken meer dan een maand na de brand in een seinhuis nog steeds stuk. De tv-schermen en de geluidsinstallatie werken evenmin. Een werkman van de NMBS schreeuwt ons van op het perron luidkeels toe: “Opstappen op de bus naar Lier vóór het station!”
Géén grap

“De trein is zo overbevolkt dat de NMBS vervangende bussen inzet van Herentals tot Lier", zegt ambtenaar Veerle Verhaegen uit Rijkevorsel. "Toen ik in Herentals opstapte vroeg de chauffeur, een geüniformeerde ambtenaar van de Lijn, of er iemand de weg wist naar Lier. Hij kende die niet! Wij dachten dat het om te lachen was. Maar het was géén grap."

Eens in Lier verging de busreizigers het lachen. Veerle Verhaegen: “Toen we het Lierse station binnenliepen, stond onze trein nog op het spoor. Tegen de tijd dat wij van spoor 1 naar spoor 3 gelopen waren, was daar niets meer. Die bus neem ik dus niet meer, want de NMBS kan de aansluiting in Lier niet verzekeren: aansluiting afhankelijk van het verkeer, melden ze er doodleuk bij.”
Cornedbeaftrein

Herentals, 7.16u. De reizigers wurmen zich op de trein naar Lier. Niemand kan zitten. We staan in het gangpad als sardientjes tegen elkaar. “Schuif een beetje door!” roept een treinbegeleidster van op het perron, “Excuses voor de te kleine samenstelling!” Daarmee wordt in mensentaal het tekort aan rijtuigen bedoeld.

Tientallen mensen staan recht in elke wagon. In het opstapcompartimentje, bij de deur, staat tien man. Jean Wynants (45) uit Turnhout schudt het hoofd. “Onverantwoord”, zegt de ambtenaar bij het ministerie van Financiën. “Wat gebeurt er als zo’n trein een noodstop moet maken? Dan plakken we allemaal ginder ver tegen het einde van dit rijtuig. De ‘cornedbeaftrein’ noem ik dit.”
Flauwgevallen

Marina Volckeryck uit Bouwel spoort naar Antwerpen. “In Nijlen blijven mensen soms op het perron achter wanneer de overvolle trein vanuit Herentals niet eens stopt. Trek uw plan, lijkt het motief van de NMBS."

"Een paar dagen geleden werkte de airco niet. Er viel een man flauw in het gangpad. Lijkbleek zag hij, er was geen zuurstof genoeg. We stonden zó dicht tegen elkaar dat die man niet eens omver kon vallen.”
NMBS: "Doen al het mogelijke"

De NMBS ziet geen veiligheidsprobleem op overvolle treinen. “Indien het niet veilig is, zouden we het niet toelaten”, zegt een woordvoerster. “Wij gaan onze reizigers zeker niet in gevaar brengen.”

"Door de brand in het seinhuis moeten wij in de Kempen met dieselstellen rijden", klinkt het bij de NMBS. "We doen al het mogelijke om de situatie van de reizigers te verbeteren.”
Marc HELSEN
Normaal gezien neem ik deze trein ook, maar sinds begin september is het echt niet meer te doen, dus sta ik nu telkens op om 05h30 :(
Laatst gewijzigd door dcr op 09 sep 2009, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo

Re: "Hallo NMBS, zijn wij dan uitschot misschien?"

Bericht door dentheo »

Zou men "reserve" uit andere regio's naar de kempen gestuurd hebben of kan zoiets niet ?
Theo
Groeten vanop de Heide
stefanic

Bericht door stefanic »

dentheo schreef:Zou men "reserve" uit andere regio's naar de kempen gestuurd hebben of kan zoiets niet ?
Wees gerust dat dat bekeken is, en tevens met aandrang gevraagd. Enn uiteraard kan dat. Helaas zou weghalen van dieselmaterieel elders op die plaatsen tot te kleine treinsamenstellingen geleid hebben. En tevens: met 1 of 2 bijkomende motorwagens zouden we toch maar een druppel op een hete plaat hebben.
De IRe en L trein rijden (in normale omstandigheden) sowiezo al met een grote samenstelling (tot 5mw) op het moment dat er 5 relaties rijden tussen Lier en Herentals. En wat gebeurt er nu:
1) Alles moet terug diesel rijden (L-trein was sinds juni deels met electrisch materieel)
2) De 3 andere verbindingen tussen Herentals en Lier (IRg, IC-R en L Lier-Herentals) vallen weg dus al die reizigers willen ook nog mee met de 2 treinen die oevrblijven.

Ik vind het persoonlijk nogal gortig om nu via pers ed. dergelijke verwijten en insinuaties naar onze kop te krijgen. Alle begrip voor de miserie waarmee ze in De Kempen zitten hoor, en we doen al het mogelijke om de miserie te beperken, maar we hebben door de brand nu nog minder riemen om te roeien dan we zo al hadden... Ik zit hier bijna continu aan die 'klotepuzzel' voor de Kempen te werken, maar dergelijke berichtgeving is allerminst motiverend.
Schaamtelijk bovendien als we dan nog tot de vaststelling moeten komen dat er quasi NIEMAND op de snelbus stapt die we inleggen. Dat staat ook in een artikel in de Standaard van vandaag over de ervaring van een reporter die werd uitgenodigd mee te rijden op 'doemtrein' 3227 (die bijkomend stopt in de stations tussen Herentals en Lier): 'Nog voor het vertrek wijst de stationsomroeper op de touringcar die voor het station staat en de reizigers met eindbestemming Lier zonder stops naar het Lierse station brengt. Veel baat het niet. Als we op de trein stappen, zijn er enkel nog staanplaatsen vlakbij de deur.'.
.. de bus van 7.40 in Herentals (8u10 in Lier) is ondertussen al weer afgeschaft, wegens geen interesse vanwege de reizigers.
spoorwegrealist
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Gesteld dat er meer MW41 beschikbaar zou zijn, zouden combinaties met 6 motorwagens dan toegelaten zijn? Daar was toch eerder dit jaar een testrit voor gedaan?
Trammist

Bericht door Trammist »

Is er dan geen stroom meer op de bovenleiding tussen Lier en Herentals? En kunnen M4-rijtuigen niet aan een dieselloc gekoppeld worden?

En zit er ook geen volk op die snelbus Turnhout-Berchem ?

ps. wat is jouw functie exact, stefanic? Want ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Adler

Bericht door Adler »

FLV-FGSP schreef:Gesteld dat er meer MW41 beschikbaar zou zijn, zouden combinaties met 6 motorwagens dan toegelaten zijn? Daar was toch eerder dit jaar een testrit voor gedaan?
Volgens de Netverklaring is de maximale lengte van een trein samengesteld uit motorstellen 12 rijtuigen.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Ik zie net in het artikel in DS de uitleg van Van Aelst. De beperkende factor is volgens hem de perronlengte.
Nu hebben ze daar bij de P-trein Eeklo - Gent een oplossing voor gevonden: daar wordt 1 stel bij vertrek in Eeklo afgesloten, de perrons van Waarschoot en Sleidinge zijn namelijk te kort voor 3x MW41. Daarna gaat het achterste stel weer open.
dcr

Bericht door dcr »

FLV-FGSP schreef:Ik zie net in het artikel in DS de uitleg van Van Aelst. De beperkende factor is volgens hem de perronlengte.
Nu hebben ze daar bij de P-trein Eeklo - Gent een oplossing voor gevonden: daar wordt 1 stel bij vertrek in Eeklo afgesloten, de perrons van Waarschoot en Sleidinge zijn namelijk te kort voor 3x MW41. Daarna gaat het achterste stel weer open.
Volgens de technische gegevens van MW41 kunnen slechts 5 rijtuigen worden verbonden.
De perronlengte is niet het probleem, want ook in Olen, wordt deze truc toegepast (1 stel afsluiten).
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

Marina Volckeryck uit Bouwel spoort naar Antwerpen. “In Nijlen blijven mensen soms op het perron achter wanneer de overvolle trein vanuit Herentals niet eens stopt. Trek uw plan, lijkt het motief van de NMBS."
Kan dat? En wat als ik nu vanuit herentals naar Nijlen wil sporen dan kan ik daar niet uitstappen?
dcr

Bericht door dcr »

stefanic schreef:
dentheo schreef:Zou men "reserve" uit andere regio's naar de kempen gestuurd hebben of kan zoiets niet ?
Wees gerust dat dat bekeken is, en tevens met aandrang gevraagd. Enn uiteraard kan dat. Helaas zou weghalen van dieselmaterieel elders op die plaatsen tot te kleine treinsamenstellingen geleid hebben. En tevens: met 1 of 2 bijkomende motorwagens zouden we toch maar een druppel op een hete plaat hebben.
De IRe en L trein rijden (in normale omstandigheden) sowiezo al met een grote samenstelling (tot 5mw) op het moment dat er 5 relaties rijden tussen Lier en Herentals. En wat gebeurt er nu:
1) Alles moet terug diesel rijden (L-trein was sinds juni deels met electrisch materieel)
2) De 3 andere verbindingen tussen Herentals en Lier (IRg, IC-R en L Lier-Herentals) vallen weg dus al die reizigers willen ook nog mee met de 2 treinen die oevrblijven.

Ik vind het persoonlijk nogal gortig om nu via pers ed. dergelijke verwijten en insinuaties naar onze kop te krijgen. Alle begrip voor de miserie waarmee ze in De Kempen zitten hoor, en we doen al het mogelijke om de miserie te beperken, maar we hebben door de brand nu nog minder riemen om te roeien dan we zo al hadden... Ik zit hier bijna continu aan die 'klotepuzzel' voor de Kempen te werken, maar dergelijke berichtgeving is allerminst motiverend.
Schaamtelijk bovendien als we dan nog tot de vaststelling moeten komen dat er quasi NIEMAND op de snelbus stapt die we inleggen. Dat staat ook in een artikel in de Standaard van vandaag over de ervaring van een reporter die werd uitgenodigd mee te rijden op 'doemtrein' 3227 (die bijkomend stopt in de stations tussen Herentals en Lier): 'Nog voor het vertrek wijst de stationsomroeper op de touringcar die voor het station staat en de reizigers met eindbestemming Lier zonder stops naar het Lierse station brengt. Veel baat het niet. Als we op de trein stappen, zijn er enkel nog staanplaatsen vlakbij de deur.'.
.. de bus van 7.40 in Herentals (8u10 in Lier) is ondertussen al weer afgeschaft, wegens geen interesse vanwege de reizigers.
Beste Stefanic,

Ik waardeer alle inspanningen die jullie doen voor de treinreizigers.

Hopelijk beseffen ze nu in Brussel echter goed dat met een electrificatie van de lijn Mol-Herentals, de problemen er heel anders hadden uitgezien. Dan had men gewoon de dubbeldekker tot in Mol kunnen laten komen. Deze electrificatie moest al lang gebeurt zijn in het verleden, er zijn vroeger blijkbaar regelmatig plannen hiervoor geweest.

Ook vind ik het raar dat een belangrijk systeem (seinhuis Herentals) geen backup voorzien heeft (wat ergens anders in het forum al besproken is), maar dit staat los van jullie werk nu.

Dus als er een beslissing komt over de electrificatie....het imago van de NMBS mag wel eens opgepoetst worden in de Kempen!

En... nogmaals bedankt voor de reeds getroffen maatregelingen.
Laatst gewijzigd door dcr op 09 sep 2009, 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.
dcr

Bericht door dcr »

Stijn014 schreef:
Kan dat? En wat als ik nu vanuit herentals naar Nijlen wil sporen dan kan ik daar niet uitstappen?
Ik kan maar één raad geven: neem niet trein 3227 !!!
dentheo

Bericht door dentheo »

stefanic schreef:
Wees gerust dat dat bekeken is, en tevens met aandrang gevraagd. Enn uiteraard kan dat. Helaas zou weghalen van dieselmaterieel elders op die plaatsen tot te kleine treinsamenstellingen geleid hebben. quote]

Logisch , maar als men overal mee wil denken heb je misschien een treintje extra... een groot onderhoud een of twee maanden opschuiven is toch ook maar een kleine zonde...

Ik was een paar weken geleden in Berlin (S-bahn problemen), dan zat ik een stelletje van Stuttgart en een uur later in eentje van München.
Op een andere lijn reed er dan weer eentje van NRW tussen...
Maar ja, daar zat de grote baas van de DB zelf met problemen, dan kan er overal veel.

Stel dat de patron van de NMBS in Herentals woonde...
Theo
Groeten vanop de Heide
stefanic

Bericht door stefanic »

Trammist schreef:Is er dan geen stroom meer op de bovenleiding tussen Lier en Herentals? En kunnen M4-rijtuigen niet aan een dieselloc gekoppeld worden?

En zit er ook geen volk op die snelbus Turnhout-Berchem ?

ps. wat is jouw functie exact, stefanic? Want ik ben eigenlijk wel benieuwd.
1) natuurlijk is er stroom op de bovenleiding. Maar je moet Herentals momenteel zien als een station zonder wissels (behoudens 1 wissel om van spoor 2, zijnde het spoor richting Mol, naar Turnhout te rijden)
De treinen moeten dus, als ze uit Lier komen, doorrijden naar Mol. Praktisch zou je ook kunnen doorrijden naar Turnhout.
Maat vanuit Turnhout kom je in Herentals toe op spoor 2 (tegenspoor dus). Je kan doorrijden naar Lier, maar dan moet je tot Y-Nazareth (vertakking L15/L16) tegenspoor rijden. Tot deze trein daar is kan er dus niets richting Herentals rijden...
dus is er beslist: alles uit Lier moet door naar Mol, en gezien er vanaf Herentals geen draad meer hangt ben je dus wel verplicht om diesel te rijden.

1bis) Er zijn geen diesellocs -meer- bij de NMBS die de nodige electrische voeding kunnen voorzien voor de rijtuigen (eender welk type). Je zou kunnen rijden met een blauwe 55 (heb ik nog voorgesteld lang geleden, om het tekort aan MW te verhelpen) maar die moesten buiten dienst (totaal afgeleefd). Nog een mogelijkheid zou zijn met generatorwagen (en dan met een T77 of zo) maar dat mag dan weer niet. Materiaal gaan huren neemt teveel tijd in beslag.

2) van de bezetting van de snelbussen Turnhout-berchem (en omgekeerd) heb ik geen idee. Dat wordt opgevolgt lokaal in Antwerpen waar ze zonodig bijsturen.

ps) Ik ben verantwoordelijk (enfin, ik mag suggereren...) voor de planning van de treindienst in de regio Noordoost (Prov Antwerpen/Limburg en regio Leuven). Anders gezegd: wij proberen iets ineen te puzzelen dat voldoet aan:
-de wensen van de reizigers
-de beperkingen van materieel en personeel (keertijden, materieel beschikbaar, personeel beschikbaar)
-de beperkingen opgelegd door Infrabel (rijpaden, maar tegenwoordig vooral: werken, werken en werken (en ah ja, werken!))

Voor elke partner die meewerkt aan deze puzzel liggen de prioriteiten anders:
voor ons (Reizigers Nationaal) zijn dat de reizigers (ondanks dat de meeste reizigers daaraan twijfelen)
voor TP (materieel en treinpersoneel) zijn dat de beperkingen qua productiemiddelen. Zij kunnen geen materieel/personeel toveren. Voor personeel kunnen ze evtl. zelf nog zorgen op lange termijn door ze zelf te 'kweken'.
voor Infrabel: rijpaden verkopen, zorgen dat alles op tijd kan rijden (zij worden afgerekend op regelmaat) dus desnoods steken ze nog een minuutje rittijd bij op een bepaalde sectie...

Helaas zijn technische- en materieelbeperkingen niet flexibel, dus als het ergens niet lukt, zijn het wij die meestal dienen te buigen: Een reiziger kan een andere trein nemen maar een trein kan geen onbestaand spoor volgen, laat staan met een onbestaande trein of zonder bestuurder...

Ah ja, wij doen dit alles op middellange termijn (lees: de -half-jaarlijkse aanpassingen). Andere diensten houden zich bezig met lange termijn (het team met de kristallen bol, zeg maar) en korte termijn (festivaltreintjes, speciale evenementen)
spoorwegrealist
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

dcr schreef:
FLV-FGSP schreef:Ik zie net in het artikel in DS de uitleg van Van Aelst. De beperkende factor is volgens hem de perronlengte.
Volgens de technische gegevens van MW41 kunnen slechts 5 rijtuigen worden verbonden.
De perronlengte is niet het probleem, want ook in Olen, wordt deze truc toegepast (1 stel afsluiten).
Ik begrijp werkelijk niet waarom de NMBS zich altijd probeert weg te steken achter het feit dat bepaalde treinseries niet verlengd kunnen worden wegens te korte perrons.
De NMBS doet er dan ook zeer weinig aan om die perrons te verlengen, neem nu lijn 50 tussen Jette en Denderleeuw,
zouden die verhoogde perrons daar treinen in max. samenstelling van 12 rijtuigen kunnen ontvangen?

Dit wil bijvoorbeeld zeggen dat alle P-treinen die in Brussel-Congres stoppen maximaal 6 tot 7 rijtuigen mogen hebben.
Een voorbeeld een P-trein rijdt van Châtelet naar Schaarbeek en stopt 's morgens niet in Congres, 's avonds bij de terugrit wel dus is het excuus van de NMBS om die trein niet te verlengen tot bijvoorbeeld 10 rijtuigen want hij stopt in Congres en een ander station waar er ook maar 7 rijtuigen aan de perrons komen.

Voor mij is daar maar één oplossing voor dat is dat er voldoende moet gecommuniceerd worden over die beperkingen,
wat in de praktijk niet of nauwelijks gebeurt.In welk station hanger er nog lijsten uit van beperkingen op sommige treinen?
Hoe dikwijls wordt erover gecommuniceerd??? In het station en op de trein?

Ik krijg tegenwoordig meer de indruk dat bepaalde treinbegleiders zich nooit laten zien of horen op de trein, vind ik wel triestig
sommige treinbegleider lijken enkel portier te zijn. Deuren open doen en dicht doen maar voor de rest zie je ze niet of hoor je ze niet, het
merendeel van de treinen zijn uitgerust met een geluidsinstallatie en toch blijven bepaalde treinbegleiders volharden in de boosheid.

Een aantal maanden terug heb ik op de IRh trein eens een treinbegleider proficiaat gewenst voor het feit dat die blijkbaar wel
bij dat klein % treinbegleiders hoort die zijn werk wel naar behoren doet..
K V B

Bericht door K V B »

stefanic schreef: 1) natuurlijk is er stroom op de bovenleiding. Maar je moet Herentals momenteel zien als een station zonder wissels (behoudens 1 wissel om van spoor 2, zijnde het spoor richting Mol, naar Turnhout te rijden)
De treinen moeten dus, als ze uit Lier komen, doorrijden naar Mol. Praktisch zou je ook kunnen doorrijden naar Turnhout.
Maat vanuit Turnhout kom je in Herentals toe op spoor 2 (tegenspoor dus). Je kan doorrijden naar Lier, maar dan moet je tot Y-Nazareth (vertakking L15/L16) tegenspoor rijden. Tot deze trein daar is kan er dus niets richting Herentals rijden...
dus is er beslist: alles uit Lier moet door naar Mol, en gezien er vanaf Herentals geen draad meer hangt ben je dus wel verplicht om diesel te rijden.
Had men ook niet gewoon alles kunnen breken in Herentals? Een Pendel Antwerpen - Lier - Herentals met M6 op maximale lengte, en dan vanuit Herentals een pendel (met MW41) naar Neerpelt en een pendel met electrische stellen naar Turnhout.
Plaats reactie