Trammist schreef:Is er dan geen stroom meer op de bovenleiding tussen Lier en Herentals? En kunnen M4-rijtuigen niet aan een dieselloc gekoppeld worden?
En zit er ook geen volk op die snelbus Turnhout-Berchem ?
ps. wat is jouw functie exact, stefanic? Want ik ben eigenlijk wel benieuwd.
1) natuurlijk is er stroom op de bovenleiding. Maar je moet Herentals momenteel zien als een station zonder wissels (behoudens 1 wissel om van spoor 2, zijnde het spoor richting Mol, naar Turnhout te rijden)
De treinen moeten dus, als ze uit Lier komen, doorrijden naar Mol. Praktisch zou je ook kunnen doorrijden naar Turnhout.
Maat vanuit Turnhout kom je in Herentals toe op spoor 2 (tegenspoor dus). Je kan doorrijden naar Lier, maar dan moet je tot Y-Nazareth (vertakking L15/L16) tegenspoor rijden. Tot deze trein daar is kan er dus niets richting Herentals rijden...
dus is er beslist: alles uit Lier moet door naar Mol, en gezien er vanaf Herentals geen draad meer hangt ben je dus wel verplicht om diesel te rijden.
1bis) Er zijn geen diesellocs -meer- bij de NMBS die de nodige electrische voeding kunnen voorzien voor de rijtuigen (eender welk type). Je zou kunnen rijden met een blauwe 55 (heb ik nog voorgesteld lang geleden, om het tekort aan MW te verhelpen) maar die moesten buiten dienst (totaal afgeleefd). Nog een mogelijkheid zou zijn met generatorwagen (en dan met een T77 of zo) maar dat mag dan weer niet. Materiaal gaan huren neemt teveel tijd in beslag.
2) van de bezetting van de snelbussen Turnhout-berchem (en omgekeerd) heb ik geen idee. Dat wordt opgevolgt lokaal in Antwerpen waar ze zonodig bijsturen.
ps) Ik ben verantwoordelijk (enfin, ik mag suggereren...) voor de planning van de treindienst in de regio Noordoost (Prov Antwerpen/Limburg en regio Leuven). Anders gezegd: wij proberen iets ineen te puzzelen dat voldoet aan:
-de wensen van de reizigers
-de beperkingen van materieel en personeel (keertijden, materieel beschikbaar, personeel beschikbaar)
-de beperkingen opgelegd door Infrabel (rijpaden, maar tegenwoordig vooral: werken, werken en werken (en ah ja, werken!))
Voor elke partner die meewerkt aan deze puzzel liggen de prioriteiten anders:
voor ons (Reizigers Nationaal) zijn dat de reizigers (ondanks dat de meeste reizigers daaraan twijfelen)
voor TP (materieel en treinpersoneel) zijn dat de beperkingen qua productiemiddelen. Zij kunnen geen materieel/personeel toveren. Voor personeel kunnen ze evtl. zelf nog zorgen op lange termijn door ze zelf te 'kweken'.
voor Infrabel: rijpaden verkopen, zorgen dat alles op tijd kan rijden (zij worden afgerekend op regelmaat) dus desnoods steken ze nog een minuutje rittijd bij op een bepaalde sectie...
Helaas zijn technische- en materieelbeperkingen niet flexibel, dus als het ergens niet lukt, zijn het wij die meestal dienen te buigen: Een reiziger kan een andere trein nemen maar een trein kan geen onbestaand spoor volgen, laat staan met een onbestaande trein of zonder bestuurder...
Ah ja, wij doen dit alles op middellange termijn (lees: de -half-jaarlijkse aanpassingen). Andere diensten houden zich bezig met lange termijn (het team met de kristallen bol, zeg maar) en korte termijn (festivaltreintjes, speciale evenementen)