"Hallo NMBS, zijn wij dan uitschot misschien?"
Geplaatst: 09 sep 2009, 11:20
http://www.gva.be/antwerpen/herentals/h ... chien.aspx

Normaal gezien neem ik deze trein ook, maar sinds begin september is het echt niet meer te doen, dus sta ik nu telkens op om 05h30"Hallo NMBS, zijn wij dan uitschot misschien?"
08/09 In Herentals en Nijlen zitten de treinen richting Brussel ’s ochtends zó vol dat er reizigers op de perrons achterblijven. Langere treinen kunnen niet. De NMBS heeft geen extra-rijtuigen.
Herentals, 7.10u. In het station zijn alle klokken meer dan een maand na de brand in een seinhuis nog steeds stuk. De tv-schermen en de geluidsinstallatie werken evenmin. Een werkman van de NMBS schreeuwt ons van op het perron luidkeels toe: “Opstappen op de bus naar Lier vóór het station!”
Géén grap
“De trein is zo overbevolkt dat de NMBS vervangende bussen inzet van Herentals tot Lier", zegt ambtenaar Veerle Verhaegen uit Rijkevorsel. "Toen ik in Herentals opstapte vroeg de chauffeur, een geüniformeerde ambtenaar van de Lijn, of er iemand de weg wist naar Lier. Hij kende die niet! Wij dachten dat het om te lachen was. Maar het was géén grap."
Eens in Lier verging de busreizigers het lachen. Veerle Verhaegen: “Toen we het Lierse station binnenliepen, stond onze trein nog op het spoor. Tegen de tijd dat wij van spoor 1 naar spoor 3 gelopen waren, was daar niets meer. Die bus neem ik dus niet meer, want de NMBS kan de aansluiting in Lier niet verzekeren: aansluiting afhankelijk van het verkeer, melden ze er doodleuk bij.”
Cornedbeaftrein
Herentals, 7.16u. De reizigers wurmen zich op de trein naar Lier. Niemand kan zitten. We staan in het gangpad als sardientjes tegen elkaar. “Schuif een beetje door!” roept een treinbegeleidster van op het perron, “Excuses voor de te kleine samenstelling!” Daarmee wordt in mensentaal het tekort aan rijtuigen bedoeld.
Tientallen mensen staan recht in elke wagon. In het opstapcompartimentje, bij de deur, staat tien man. Jean Wynants (45) uit Turnhout schudt het hoofd. “Onverantwoord”, zegt de ambtenaar bij het ministerie van Financiën. “Wat gebeurt er als zo’n trein een noodstop moet maken? Dan plakken we allemaal ginder ver tegen het einde van dit rijtuig. De ‘cornedbeaftrein’ noem ik dit.”
Flauwgevallen
Marina Volckeryck uit Bouwel spoort naar Antwerpen. “In Nijlen blijven mensen soms op het perron achter wanneer de overvolle trein vanuit Herentals niet eens stopt. Trek uw plan, lijkt het motief van de NMBS."
"Een paar dagen geleden werkte de airco niet. Er viel een man flauw in het gangpad. Lijkbleek zag hij, er was geen zuurstof genoeg. We stonden zó dicht tegen elkaar dat die man niet eens omver kon vallen.”
NMBS: "Doen al het mogelijke"
De NMBS ziet geen veiligheidsprobleem op overvolle treinen. “Indien het niet veilig is, zouden we het niet toelaten”, zegt een woordvoerster. “Wij gaan onze reizigers zeker niet in gevaar brengen.”
"Door de brand in het seinhuis moeten wij in de Kempen met dieselstellen rijden", klinkt het bij de NMBS. "We doen al het mogelijke om de situatie van de reizigers te verbeteren.”
Marc HELSEN
