"stillere" containerwagens

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo

"stillere" containerwagens

Bericht door dentheo »

Deze morgen een verrassend "stille" containertrein zien rijden...wagens donkerblauw (zuiver-nieuw ?).
zeer geluidsarm,... de Thalys daarna rammelde harder...

Was mij al eens eerder opgevallen, dat in een DLC trein, een deel der wagens bijna geen lawaai maakten.... het kan dus.

Lok niet gezien, wel containers NYK.... SNCFF trein ? (op woensdag ?)
Theo
Groeten vanop de Heide
Adler

Re: "stillere" containerwagens

Bericht door Adler »

Het lawaai van goederenwagons wordt voornamelijk veroorzaakt doordat klassieke remblokken na een tijd groeven trekken in de loopvlakken van de wielen.
Daarom gaat men meer en meer zogenaamde K-remzolen gebruiken die bestaan uit een komposietmateriaal die het loopvlak van de wielen niet meer beschadigt waardoor deze glad blijven en veel minder lawaai maken.
Sinds 2001 schaft Railion enkel nog goederenwagons aan met deze K-remblokken.
Het ombouwen van een bestaande wagon kost ongeveer 4000 euro.
Bijlagen
k_rem.jpg
OMC

Bericht door OMC »

dentheo schreef:Deze morgen een verrassend "stille" containertrein zien rijden...wagens donkerblauw (zuiver-nieuw ?).
zeer geluidsarm,... de Thalys daarna rammelde harder...

Was mij al eens eerder opgevallen, dat in een DLC trein, een deel der wagens bijna geen lawaai maakten.... het kan dus.

Lok niet gezien, wel containers NYK.... SNCFF trein ? (op woensdag ?)
Ben die wagens ook al enkele malen tegengekomen, als ik me niet vergis heeft DLC/Crossrail BNL enkele van deze wagens
13'erke

Bericht door 13'erke »

Bedoel je deze?
Afbeelding
dentheo

Bericht door dentheo »

13'erke schreef:Bedoel je deze?
Kleur van de wagens klopt in elk geval.... bepaalde lease maatschappij of eigendom van DLC ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Tim

Bericht door Tim »

dentheo schreef:
13'erke schreef:Bedoel je deze?
Kleur van de wagens klopt in elk geval.... bepaalde lease maatschappij of eigendom van DLC ?
Die wagens zijn eigendom van Crossrail, zijn nog maar een dik jaar oud :wink:
Shrek

Bericht door Shrek »

Tim schreef: Die wagens zijn eigendom van Crossrail, zijn nog maar een dik jaar oud :wink:
Voel je verschil als je er mee rijdt? :P
dekooiker

Bericht door dekooiker »

De trein.
Alleen voor durvers.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:Het lawaai van goederenwagons wordt voornamelijk veroorzaakt doordat klassieke remblokken na een tijd groeven trekken in de loopvlakken van de wielen.
Daarom gaat men meer en meer zogenaamde K-remzolen gebruiken die bestaan uit een komposietmateriaal die het loopvlak van de wielen niet meer beschadigt waardoor deze glad blijven en veel minder lawaai maken.
Sinds 2001 schaft Railion enkel nog goederenwagons aan met deze K-remblokken.
Het ombouwen van een bestaande wagon kost ongeveer 4000 euro.
Enige nuance toch bij "het geluid"
U toont een geluidscurve tijdens de remming dacht ik.
Maar deze heeft niets te maken met het geproduceerde geluid van een trein in het algemeen bij gewone doorrit.
Betreffende die "beschadiging" van de wielen: er bestaan systemen die dienen net om de wielen te "beschadigen" tttz ze gaan gedurende enkele miliseconden via de druk in de remcylinder het wiel laten "glijden" om zo micro vlakjes op de wielband te vormen die de adhesie moeten verbeteren. Het verbeteren van die adhesie gaat ervoor zorgen dat de "anti-skid" uitrusting minder zal moeten tussenkomen bij normale dienst remmingen. Dit "anti-skid" systeem en de andere zoals weegkleppen en andere inteligente apparatuur zal ervoor zorgen dat altijd de juiste druk naar de remcylinders word gestuurd om platte vlakken te voorkomen.
Het zijn juist die platte vlakken die de oorzaak zijn van het hoge geluidsniveau en schade aan de rollagers van de assen => detektie warme asbus en vastlopers. ook is het element afvering niet te verwaarlozen bij geluidshinder bij geladen (overladen) wagons.
het remmen (via gietijzeren zolen)zelf ligt niet aan de oorsprong van misvormingen op de wielband die herproffilering nodig maken en dit tov de tussentijdse voorziene onderhoudsbeurten.
Dus hier moet je de afweging makentussen eventuele "slijtage" door het remmen met gietijzer en het beschadigen door slechte of mindere adhesie met K remzolen, met het oog op eventuele tussentijdse profiel reparaties.
Adler

Bericht door Adler »

nighttrain schreef: Enige nuance toch bij "het geluid"
Maar deze heeft niets te maken met het geproduceerde geluid van een trein in het algemeen bij gewone doorrit.
De grafiek is wel degelijk een geluidscurve bij doortocht, niet bij remming.
De uitleg die ik heb gegeven komt van een DB-site.
Volgens hen zijn het de gietijzeren zolen die putjes en groeven trekken in de loopvlakken, dit geeft dan bij normaal rijden veel meer lawaai.
K-zolen zouden dus veel minder het loopvlak beschadigen.
Bijlagen
remmen.jpg
nighttrain

Adler schreef:
Volgens hen zijn het de gietijzeren zolen die putjes en groeven trekken in de loopvlakken, dit geeft dan bij normaal rijden veel meer lawaai.
Het is natuurlijk weer zo iets dat de ene verantwoordelijke " milieu" zal moeten uitspelen tegen de de verantwoordelijke "materiaal".
daaarom zou het nuttig zijn over de andere parameters te bschikken zoals kostprijs per 100000km , schade aan de wielbanden door slechter adhesie want properder, remafstand ,slijtage op het remhangwerk /remlongen door waarschinlijke een hogere druk. enz .
nighttrain

Adler schreef:
Die linkse foto kan je ook verkrijgen door te zware of overbeladen wagons die de laterale beweging gaan belemmeren van de bogie te vergelijken met de spoorvorming op de autoegen van vrachtwagens.Als je een as gaat nemen van bv ertswagens die veel overbeladen zijn(gebrek aan controle) kan je dat ook zien.
Dus ik aanvaard natuurlijk hun zienswijze he ,maar het is ook soms en kwestie van wie heeft de meeste invloed om een bepaald systeem door te drukken en dan enige tijd later geruisloos te verdwijnen.
TrainzDr3ver

Bericht door TrainzDr3ver »

Hier hoor je het zeer duidelijk, die wagons passeren op 0:25

http://www.youtube.com/watch?v=EKhZ4J8LTP0
Laatst gewijzigd door TrainzDr3ver op 20 sep 2009, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo

Bericht door dentheo »

TrainzDr3ver schreef:Hier hoor je het zeer duidelijk, die wagons passeren op 0:25

Ik hoor niks... :( :( :(
Theo
Groeten vanop de Heide
TrainzDr3ver

Bericht door TrainzDr3ver »

dentheo schreef:
TrainzDr3ver schreef:Hier hoor je het zeer duidelijk, die wagons passeren op 0:25

Ik hoor niks... :( :( :(
Nu wel :D :wink:
Plaats reactie