type 26 (BR52)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
exserco

type 26 (BR52)

Bericht door exserco »

Hallo,

Ik ga me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Dominiek, ben 40 jaar oud en woon te Oostende. Mijn 2 grote hobby's zijn computers en modelbouw.

Vandaag ben ik gestart met de bouw van een Duitse BR52 in de NMBS livrei (type 26).
Ik heb een vraagje voor de kenners, want foto's van de onderkant van deze loc heb ik nog niet kunnen vinden.
In de bijlage zie je het begin van de bouw van het chassis. Ik vroeg me af of dit normaal "gans" in het zwart werd gespoten, of als er eventueel andere kleuren werden gebruikt op het chassis.

Wie kan en wil me hier even helpen? Andere foto's van de type 26 zouden ook welkom zijn, want ze zijn niet dik te vinden op het net.

Alvast aan iedereen die probeert me te helpen, bedankt.

Groeten,
Dominiek
Bijlagen
Begin bouw chassis
Begin bouw chassis
exserco

Re: type 26 (BR52)

Bericht door exserco »

Ik heb hier ondertussen nog een bijkomende vraag bedacht.

Op enkele foto's heb ik gezien dat er op dit type loc 2 lampen staan op de bufferbalk vooraan. Eéntje aan elke zijde. Op andere pics heb ik dan gezien dat er slecht 1 staat, centraal op de bufferbalk vooraan.

Wie kan me uitsluitsel geven wat de juiste versie zou moeten zijn? Eventueel graag gestaafd aan de hand van bewijsmateriaal.

Dank u.
40.005

Bericht door 40.005 »

Wat betreft het chassis : voor zover ik weet was het chassis volledig zwart.
Wat de elektrische verlichting betreft: initiëel (van de indienststelling bij de NMBS in 1946-1947) was er één enkele lamp voorzien ,midden op de bufferbalk en één lamp midden tussen de buffers aan de achterkant op de tender. Later vanaf ongeveer 1957-1958 werd de verlichting vooraan en achteraan ontdubbeld .
De meeste loks type 26 waren toen reeds in park gesteld of buitendienst , zodat er slechts een dertigtal met die verlichtingscombinatie rondgereden hebben. De laatste loks type 26 zijn in 1963 buiten deinst geplaatst.
Succes met de bouw.
Afbeeldingen zijn terug te vinden in de boeken van Max Delie of in de volumes over stoom van de TSP.
exserco

Bericht door exserco »

Dank je wel voor het antwoord. Hier kan ik wat mee aanvangen.

Misschien nog een bijkomende vraag.
Dat zwarte chassis, was dit oorspronkelijk mat of glanzend? Op de zwart-wit foto's die ik al heb gevonden kan ik het niet duidelijk genoeg zien.
exserco

Bericht door exserco »

Kan er mij iemand vertellen of de stoomlocs van toendertijd, mat-zwart of glanzend zwart waren?
En was dit zo voor EN het chassis EN de bovenbouw?

Dank u.
Plaats reactie