Pagina 1 van 2
Nieuwe concurrenten voor NMBS
Geplaatst: 25 mei 2006, 20:28
door Patrick
BRUSSEL - Dit jaar nog gaan de Britse spoorwegmaatschappij EWS en de Nederlandse sectorgenoot ACTS de concurrentie aan met de goederendochter van de NMBS. Daarmee zal B-Cargo, de goederenafdeling van de NMBS, tegen het einde van het jaar in ons land de degens moeten kruisen met vijf concurrenten.
De Belgische goederenvervoerder D&L Cargo is al enige jaren actief op de Belgische markt. SNCF Fret, de goederenafdeling van de Franse spoorwegen, rijdt sinds eind vorig jaar met een eigen trein naar Tessenderlo Chemie. De Duitse private spoorwegmaatschappij Rail4Chem heeft sinds begin deze maand de lijn Zeebrugge-Polen opgestart.
Daar komen dit jaar dus EWS en ACTS bij. ,,De dossiers zijn in behandeling'', zegt Luc Vansteenkiste, de directeur-generaal bij infrastructuurbeheerder Infrabel, verantwoordelijk voor de toegang tot het spoornet. Maar er zijn veel meer spoorwegmaatschappijen die al interesse getoond hebben. Onder meer European Rail Shuttle, Railion Nederland en Veolia Tranports, het vroeger Connex.
Bron:
http://www.standaard.be/Kanaal/Index.as ... 052006_028
Geplaatst: 25 mei 2006, 23:43
door Wover
"European Rail Shuttle"
is dat goederen of passagiers?
Geplaatst: 26 mei 2006, 00:51
door Steven
Wover schreef:"European Rail Shuttle"
is dat goederen of passagiers?
dat zal goederen moeten zijn want voor passagiers is de markt europees nog niet vrijgegeven

die regels moeten nog vastgelegd worden in brussel of straatsburg
Geplaatst: 26 mei 2006, 09:40
door AntiDLC
ERS is een vrij grote privé goederenvervoerder. Ze rijden hoofdzakelijk
vanaf Rotterdam naar Duitsland en verder. Ze rijden ook met class66. Enkele G2000 en G1206 loks hebben ze o0k in dienst.
Ze hebben zelfs een trein naar Athus die vanaf Kijfhoek door B-cargo gereden wordt.
Kijk maar eens op deze URL:
http://www.ersrail.com/
Geplaatst: 26 mei 2006, 14:26
door 't Seinerke
ACTS ?
rijden die niet in NL met combinatie electrische & diesel loc?
Geplaatst: 26 mei 2006, 15:00
door NSNMBS
Ja, dat klopt.
Geplaatst: 26 mei 2006, 15:42
door 't Seinerke
Misschien nog een leuk ideetje voor B-Cargo...
Geplaatst: 26 mei 2006, 16:29
door Trainspotterke
Hopelijk schieten ze nu wakker bij B-Cargo en gaan ze ook hun trafieken in het buitenland gaan verhogen!
Al was het maar om eens goed met SNCF te lachen!

Geplaatst: 26 mei 2006, 16:57
door Bastiaan
't Seinerke schreef:rijden die niet in NL met combinatie electrische & diesel loc?
Ja, maar de laatste tijd alleen nog voor de shuttle Rotterdam-Leeuwarden (met af en toe een uitstapje naar de Houtrakpolder in Amsterdam), en soms ook voor de Linz-shuttle tot aan Bentheim.
Hun materieelbestand bestaat uit vier elocs serie 1200, vier ex-NMBS HLD62'ers (waarvan één niet rijvaardig), drie ex-Britse class 58's, drie ex-Oostduitse V60'ers (waarvan één niet rijvaardig), één class 66 en vijf G1206'en.
B-cargo in Duitsland
Geplaatst: 27 mei 2006, 03:58
door Miljaarde
Vanaf maandag rijden er dagelijks treinen van B-cargo van de antwerpse haven naar Duisburg, B-cargo gaat internationaal. Straks kunnen we een valies voor 1 week gaan pakken
Geplaatst: 27 mei 2006, 12:33
door AntiDLC
Bij DLC werkt men zo al met gemiddeld 2 overnachtingen per week. En de Duitse tb's zijn gemiddeld 1 week van huis en zijn dan enkele dagen thuis en dan weer opnieuw 1 week weg.
Bij aflos in Aken West moet je die mannen helpen met hun bagage op de lok te krijgen!
En DLC werkt al met "goedkopere" ex Oost-Duitsers. Die komen allemaal van zéér ver. Van bv Berlijn, eerst zitten ze 8u in de trein om
naar Aken te komen dan rijden ze een trein en dan hotel in.
Dat is volgens mij de toekomst.
Geplaatst: 27 mei 2006, 12:44
door 't Seinerke
Onze Franse collega's gezien deze morgen in Brugge. Ne rode Astride - °36007 zoals jullie zeggen kwam van de lijn 66 in Brugge-Vorming toe. Losleggen en tegen de andere kant van de goederentrein erweer tegen. Die trein moest naar SOMAIN. Weet iemand dat liggen?
Geplaatst: 27 mei 2006, 12:51
door 1607
Geplaatst: 27 mei 2006, 13:32
door Elgar
Zou het niet Somain in het noorden van Frankrijk zijn?
Dat is een vormingstation ten westen van Valenciennes, ik geloof dat de reeks 12 van de NMBS ook naar ginder rijdt.
Kaart
Geplaatst: 27 mei 2006, 21:33
door Steven
Elgar schreef:Zou het niet Somain in het noorden van Frankrijk zijn?
Dat is een vormingstation ten westen van Valenciennes, ik geloof dat de reeks 12 van de NMBS ook naar ginder rijdt.
Kaart
dacht al zoiets

had er ook al van gehoord, zoals in belgie zal in frankrijk ook wel zoiets bestaan als twee plaats met dezelfde naam