Antwerpen - Brussel
Antwerpen - Brussel
( ik hoop dat er niet al een topic was geopend, kon 1,2,3 niet iets vinden )
Ik vind het traject Antwerpen - Brussel erg verwaarloosd en een bottelnek voor het nieuwe hogesnelheids traject Adam - Parijs en het binnenlandse verkeer.
Ik zag hier en daar iets over een nieuw spoor tot Mechelen. Weet iemand meer?
Waarom weigeren ze een HSL aan te leggen?
Nu is een groot stuk gemaakt voor 160km/u maar in praktijk is het gemiddeld 100km/u.
Ik vind het traject Antwerpen - Brussel erg verwaarloosd en een bottelnek voor het nieuwe hogesnelheids traject Adam - Parijs en het binnenlandse verkeer.
Ik zag hier en daar iets over een nieuw spoor tot Mechelen. Weet iemand meer?
Waarom weigeren ze een HSL aan te leggen?
Nu is een groot stuk gemaakt voor 160km/u maar in praktijk is het gemiddeld 100km/u.
Re: Antwerpen - Brussel
Ze weigeren geen HSL, het is gewoon (nog) niet rendabel.
Op zo'n kort traject is de tijdswinst van een HSL tegenover een klassieke lijn minimaal, dus is de kost onverantwoord hoog. Wel wordt de snelheid op bijna heel het traject op 160 km/h gebracht (momenteel is dat nog maar een klein stukje). De inrit van Antwerpen is al sneller dan vroeger en aan de inrit van Brussel wordt gewerkt (via L25N en L36N). Deze werken hebben een veel grotere invloed op de reistijd dan een peperdure hsl. Pas wanneer de capaciteit echt een probleem wordt kan men een nieuwe spoorlijn Mechelen-Antwerpen overwegen. Die kan eventueel voor iets hogere snelheden geschikt gemaakt worden, maar een echte HSL is daar niet nodig/mogelijk
Op zo'n kort traject is de tijdswinst van een HSL tegenover een klassieke lijn minimaal, dus is de kost onverantwoord hoog. Wel wordt de snelheid op bijna heel het traject op 160 km/h gebracht (momenteel is dat nog maar een klein stukje). De inrit van Antwerpen is al sneller dan vroeger en aan de inrit van Brussel wordt gewerkt (via L25N en L36N). Deze werken hebben een veel grotere invloed op de reistijd dan een peperdure hsl. Pas wanneer de capaciteit echt een probleem wordt kan men een nieuwe spoorlijn Mechelen-Antwerpen overwegen. Die kan eventueel voor iets hogere snelheden geschikt gemaakt worden, maar een echte HSL is daar niet nodig/mogelijk

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_25N
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=2361
Ziehier zoveel mogelijk info over de nieuwe spoorlijn tussen Mechelen en Brussel. Verder: een echte bottleneck is dat niet hoor, dan zijn de noord-zuid verbinding in Brussel en de spoorlijn 50A Brussel-Denderleeuw nog een stuk erger. Maar zoals net gezegd wordt er vooral aan capaciteit en goed doorrijden gewerkt. Met ETCS zal trouwens op lijn 25N 200 km/h gereden kunnen worden en dat is toch ook wel al mooi.
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=2361
Ziehier zoveel mogelijk info over de nieuwe spoorlijn tussen Mechelen en Brussel. Verder: een echte bottleneck is dat niet hoor, dan zijn de noord-zuid verbinding in Brussel en de spoorlijn 50A Brussel-Denderleeuw nog een stuk erger. Maar zoals net gezegd wordt er vooral aan capaciteit en goed doorrijden gewerkt. Met ETCS zal trouwens op lijn 25N 200 km/h gereden kunnen worden en dat is toch ook wel al mooi.
dat wikipedia-kaartje klopt wel niet... L25N sluit in schaarbeek aan op L36N en zo op koker 1, niet op L25/koker 3 
edit: aangepast op wiki

edit: aangepast op wiki

Laatst gewijzigd door Shrek op 21 sep 2009, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
uiteindelijk is antwerpen brussel maar 43 km per spoor en ligt het in een druk bebouwde regio, de prijs voor een echte hsl is een beetje zot ook al gezien de afstand, een lijn aan 200km/u is al schoon.
Allemaal te begrijpen.
Hsl is inderdaad wat overdreven van mij. Maar dat hij in praktijk vaak zo langzaam rijdt stoorde mij, wat dus al genoeg is is een aparte spoorbaan.
Als hij binnenkort kan door rijden en zelfs ooit 200 gaat rijden zal er toch wel minstens 10 min tijdwinst zijn.
Hsl is inderdaad wat overdreven van mij. Maar dat hij in praktijk vaak zo langzaam rijdt stoorde mij, wat dus al genoeg is is een aparte spoorbaan.
Als hij binnenkort kan door rijden en zelfs ooit 200 gaat rijden zal er toch wel minstens 10 min tijdwinst zijn.
tja je mag natuurlijk max snelheid en gemiddelde snelheid niet door elkaar gaan halen hoor. Op een lijn van 300 km/u naar Parijs is het gemiddelde ook lager. Het stuk Brussel Lembeek is ook maar 160 km/u en eens je van de hsl gaat in Frankrijk is de snelheid ook beduidend lager.
Op Brussel-Parijs was er ook een vrij grote tijdswinst (+-5minuten) door een relatief traag viaduct (90 km/h dacht ik) te bouwen aan de inrit.
De gemiddelde snelheid kan je vooral verhogen op de traagste stukken, de snelle stukken nog sneller maken levert minder winst op
Op Antwerpen-Brussel is het net hetzelfde, de inrit van Brussel, de doortocht van Mechelen en de brug in Duffel gaan veel meer winst opleveren dan een HSL daar ooit zou kunnen opbrengen 
De gemiddelde snelheid kan je vooral verhogen op de traagste stukken, de snelle stukken nog sneller maken levert minder winst op

de thalys rijd dan ook nog is over L27 en deze passeerd mechelen aan hooguit 50km/h.

Ondanks al de al uitgevoerde werken doet een trein er tegenwoordig langer over van Antwerpen naar Brussel dan 20 jaar geleden. Uit discussies hier (en de lijnschema's die ik heb) leid ik af dat de hoofdreden is dat een aantal verkeerstromen elkaar nogal in de weg zitten tussen Schaarbeek en Vilvoorde... Dat en Infrabel die tegenwoordig nogal goed in "ass covering" geworden is.Shrek schreef:Ze weigeren geen HSL, het is gewoon (nog) niet rendabel.
Maar Lijn 25N zal dat inderdaad oplossen, als die tenminste in de Westelijke koker van de NZV uitkomt...
De bedoeling is om alle INT (dus thalys ICE en Fyra) te bundelen aan dezelfde kant van de NZV Brussel, Alsook de grote IC assen, Oostende Eupen en Brussel Maastricht moeten aan die kant komen te zitten. Voor dat dit alles op zijn pootjes valt zal de aankomst van de L50A met de nieuwe L50N in Brussel zuid nog voor de nodige verandering zorgen. Aan de kant van Brussel noord moet de nieuwe tunnel van de L28 nog in dienst komen zodat de gelijkgrondse kruising aldaar niet meer echt nodig is (deze kruist momenteel de L36N)
Over lijn 25 en 27 rijdt men vandaag de dag meestal "slechts" 120km/u (of dat zie ik toch op de borden langs de sporen). Er zijn enkele korte stukken aan 140km/u en 1 deel aan 160km/u (Hove - Berchem is dat denk ik). Men heeft wel recent een hoop sporen vervangen, dus wie weet kan men die snelheidslimiet verhogen - alhoewel snelheidslimieten natuurlijk ook van andere factoren dan enkel het spoor afhangt en ik geen idee heb hoe ver ze zouden staan met andere aanpassingen voor snelheidsverhoging...
Je kan ook veel informatie en foto's van het Diabolo-project terugvinden op SkyScraperCity: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=477300
Greetings,
Glodenox
Je kan ook veel informatie en foto's van het Diabolo-project terugvinden op SkyScraperCity: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=477300
Greetings,
Glodenox
lijn 25
brussel noord schaarbeek = 100
schaarbeek vilvoorde = 120
vilvoorde mechelen = 140
station mechelen = 100
mechelen kontich = 140
kontich berchem = 160
lijn 27
brussel noord schaarbeek = 80
schaarbeek vilvoorde = 120 en 80
vilvoorde mechelen = 120
station mechelen is = 60
mechelen hove = 120 (fly over = 90 en de weren in duffel = 90)
hove mortsel liersesteenweg = 80
vertaking = 60
mortsel berchem = 110
brussel noord schaarbeek = 100
schaarbeek vilvoorde = 120
vilvoorde mechelen = 140
station mechelen = 100
mechelen kontich = 140
kontich berchem = 160
lijn 27
brussel noord schaarbeek = 80
schaarbeek vilvoorde = 120 en 80
vilvoorde mechelen = 120
station mechelen is = 60
mechelen hove = 120 (fly over = 90 en de weren in duffel = 90)
hove mortsel liersesteenweg = 80
vertaking = 60
mortsel berchem = 110
ze zijn dan nog is aan het werken in berchem waar door de treinen nu al 40 moeten vanaf mortsel deurnesesteenweg.