rondrit 10 (30 september 2009)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
overweg13

rondrit 10 (30 september 2009)

Bericht door overweg13 »

Dag

Stilaan beginnen al de lijnen op het kaartje waarop ik mijn esbattementen bijhoud te kleuren. Voor wie dit nog niet beu is: hier volgt het verslagje van dag 10.

De ritten:

1. Halle - Geraardsbregen 3577 7:13 7:44 +1 (917)
2. Geraardsbergen - Denderleeuw 5208 8:15 8:33 stipt (631)
3. Denderleeuw - Braine-l'Alleud 2179 8:38 9:46 + 3 (644)
4. Braine-l'Alleud - Luttre 4530 9:50 10:08 +4 (2739 - 61056)
5. Luttre - Braine-le-Comte 4361 10:52 11:24 +10 (163)
6. Braine-le-Comte - Brussel-Zuid 3911 11:56 12:19 +1 (835)
7. Brussel-Zuid - Tongeren 1511 12:30 14:20 stipt (2753 - 61032)
8. Tongeren - Liège (Place Saint-Lambert) bus 74 14:31 15:13 stipt (ab 4421-65)
9.Liège-Palais - Namur 938 15:34 16:27 +1 (480)
10. Namur - Gembloux 6287 16:32 16:52 stipt (811)
11. Gembloux - Jemeppe-sur-Sambre 8691 17:02 17:17 +3 (774)
12. Jemeppe-sur-Sambre - Namur 5688 17:23 17:45 +2 (645)
13. Namur - Brussel-Noord 2438 17:51 18:48 stipt (369)
14. Brussel-Noord - Halle 3740 18:53 19:13 +2 (478)

De commentaar:

1. Eigenlijk had het ook gekund met de CR Dendermonde - Geraardsbergen, maar qua aanvoerbus bleef het toch hetzelfde, en het gaf me een veel ruimere aansluiting in Geraardsbergen. Lijn 123 wordt vernieuwd tussen Edingen en Herne (o.a. ook de OW in Herne). De snelheid is tot Herne beperkt tot 80 km/u, maar dat zorgt niet voor noemenswaardige problemen.

2. Ook hier heb ik de keuze tussen 2 P-treinen, eentje met een TD M4-stel (7023), die als stoptrein rijdt tot Denderleeuw, en een wat klassiekere CR die alleen in Ninove stopt. Al die tussenstops overslaan zie ik wel zitten, en daarom kies ik de laatste. Dit deel van de CR mag dan wel op tijd zijn, het gedeelte uit Zottegem heeft 12 minuten vertraging.
In Denderleeuw staat P-trein 7909 met een reeks 11 ervoor, maar ik heb spijtig genoeg geen tijd om hem te fotograferen. En veel licht is er evenmin.

3. We wachten op aansluiting van de 2258 en vertrekken met 4 minuten vertraging. Het aantal overstappers is inderdaad vrij groot. Deze vertraging zullen we houden tot Linkebeek, waar er tussen Sint-Job en Linkebeek 3 minuten ineens afgaan. Dat we toch nog met vertraging aankomen in Braine-l'Alleud, heeft te maken met de vertraging van IC 2009 en van CR 4209. De 2de trein moet ons eerst kruisen, pas dan kunnen we Braine-l'Alleud binnenrijden.
Tijdens de rit merk ik opgeknapte en verhoogde perrons in Essene-Lombeek, Sint-Martens-Bodegem, Dilbeek en Groot-Bijgaarden. Ook in Etterbeek schieten de werken goed op, al blijven perrons 1 en 2 voorlopig nog extreem laag.

4. Ik kan nu eigenlijk kiezen tussen IC4530 en 2030, maar kies uiteraard voor de eerste mogelijkheid, om de aansluiting in Luttre wat zekerder te maken. De trein heeft de vertraging van mijn CR overgenomen en rijdt zelf ook met 3 minuten vertraging. In Nivelles is er een lange vertragingszone. Enkele dagen geleden verscheen in het Staatsblad ook een KB dat het afschaffen van de beruchte overweg aan het Nijvelse station toelaat. Vooral de werken in Nivelles zorgen voor een extra minuut vertraging.

5. In Luttre krijg ik een duidelijk beeld van de dienstregeling op lijn 117: een L-trein naar La Louvière-Sud staat er te wachten op perron 5; later komt de L-trein naar Braine-le-Comte op spoor 4. Beide treinen rijden met een verschil van 4 minuten naar Manage, en bedienen alle tussenstations. Daardoor krijgen die dus 2 treinen in 4 minuten tijd en dan weer 56 minuten niets meer.
De IC 2030 heeft door problemen met het materieel 15 à 20 minuten vertraging. De L naar La Louvière vertrekt op tijd, maar die naar Braine-le-Comte wacht wel op aansluiting, en dat 12 minuten lang. Dat is nog eens een goede ouderwetse aansluiting; ik had dit helemaal niet verwacht. In Manage is de aansluiting geslonken tot 9 minuten, en ik begin te hopen dat ik de aansluiting in Braine-le-Comte toch nog haal. Maar bij de Y. Familleureux moeten we voorrang verlenen aan IR 3931 naar Binche, die zelf met enkele minuten vertraging rijdt. Bovendien is er een werf en wordt er gewerkt aan de OW in Familleureux. We rijden opnieuw met 12 minuten vertraging, 11 bij aankomst in Braine-le-Comte. Ik zie niet eens de eindseinen van de IR naar de Luchthaven meer: die moet wel erg stipt vertrokken zijn. Ik schat dat zo'n 6-tal reizigers met hetzelfde probleem als ik opgezadeld zitten, al kunnen de gevolgen voor hen belangrijker zijn dan voor mij, treintoerist.
Mijn bedoeling was de 3710 te nemen tot de Luchthaven en vandaar verder te sporen naar Leuven met de 4211. Dat ommetje langs de Luchthaven kan ik dus vergeten, en lijn 36 C en 36C/1 zijn eerder tijdens een gewone reis al aan bod gekomen, geen man overboord, dus.

6-7. Het wordt dus de IR naar LLN-Université tot Brussel, en dan de 1511 naar Tongeren, die ik vanaf Leuven toch al wilde nemen. Veel valt er niet over te vertellen: beide treinen rijden zo goed als stipt.

8. Het zou nu voor de hand liggen om in Tongeren de IR Antwerpen - Liège te nemen, maar erg veel vertrouwen in de aansluiting tussen deze trein en de IC naar Lille-Flandres heb ik niet, en die is cruciaal omdat ik de hele dag uitgetekend heb in functie van de schaarse P-treinen op lijn 144. Het wordt dus een bus van De Lijn, die o.a. langs de oude NMVB-stelplaats van Wihogne en het TEC-depot van Rocourt rijdt. Deze lijn is goed beklant, zelfs halfweg de namiddag.

9. In Liège-Guillemins vertrekt de IC stipt; ik zie wel dat de IR uit Antwerpen ook ongeveer stipt gereden moet hebben, maar 3 minuten overstaptijd lijkt me in dit imposante station, waar ik nog niet blindelings het snelste traject kan uitstippelen, niet echt veel.
Ondanks een gesloten sein in Hermalle-sous-Huy, opgeheven stopplaats, en werken voor Huy, bereiken we Namur met slechts 1 minuut vertraging.

10. Dan wordt het een stoptrein tot Gembloux, met een vierledig stel. De rit verloopt stipt; in elke halte stappen behoorlijk veel reizigers uit, en dan is er nog niet eens de drukte van een schooldag.

11. Met 2 P-treinen op lijn 144 mag er niet veel verkeerd lopen. De treinen uit Brussel hebben lichte vertragingen; het is wachten op P 8600 en IC 2416, die laatste met 6 minuten vertraging, en met M6-rijtuigen. We vertrekken met 3 minuten vertraging door de aansluiting (zowat alle reizigers van deze P-trein zijn overstappers!). In Jemeppe-Froidmont is het nog even wachten op een kruisende goederentrein met 2 13'en. De lijn lijkt me volledig vernieuwd, en er is opnieuw verkeer over beide sporen. Bij de opening van lijn 147 opperden pessimisten nog de mogelijkheid dat deze lijn wel eens enkelsporig zou kunnen worden. Zo ziet het er op dit ogenblik alvast niet uit.

12. L 5688 heeft 3 minuten vertraging opgelopen in het zog van de IC naar Herstal die zelf met wat vertraging rijdt. De vertraging blijft beperkt, zodat ik in Namur nog gemakkelijk de aansluiting naar Brussel haal. Het is jaren geleden dat ik nog gestopt ben in Ham-sur-Sambre, echt op een boogscheut van Jemeppe. In de jaren 1970 ben ik hier zelfs eens uitgestapt voor een fotosafari langs lijn 130. In Moustier zijn de perrons vernieuwd.

14. In Brussel-Noord staat IR 3740 zowaar al aan het perron, en de trein rijdt stipt tot net voor Brussel-Zuid, waar het even hapert. De vertraging blijft beperkt tot een minuut. Daar komt nog een minuutje bij omdat we blijkbaar nog een trein moeten laten voorgaan die van lijn 96 A komt, al zou ik niet meteen weten welke trein dat dan wel zou moeten zijn.

Enkele foto's, van de 2 L-treinen broederlijk naast elkaar in Luttre en van de P-trein in Jemeppe-sur-Sambre.
Afbeelding Afbeelding
Met vriendelijke groet

overweg13
Molenbruch Y.

Re: rondrit 10 (30 september 2009)

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,
Voor wie dit nog niet beu is: hier volgt het verslagje van dag 10
Wees maar gerust, van zulke reportages krijg je niet snel genoeg.

Het was ongetwijfeld een slimme zet om bus 74 in te plannen tussen Tongeren en Luik. Hoewel de aansluiting in principe op hetzelfde perron voorzien wordt (sporen 6 en 7), blijft het een kwestie van geluk hebben. Als de IR c enkele minuten te laat is, kan je ervan uitgaan dat de IC D niet wacht. Blijkbaar is dit geen officiële aansluiting; ze staat dan ook niet in de elektronische planner.

Wat Luttre betreft, heb ik ook goede ervaringen met het verzekeren van de overstaps. Men is daar wel een en ander gewoon, want vertragingen zijn voor de IC's N en I dagelijkse kost. Jammer dat men in Braine-le-Compte niet meewerkt. De IR j kan wel enkele minuutjes wachten zonder al te grote gevolgen.

Groeten.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Molenbruch Y. schreef:Dag,
Voor wie dit nog niet beu is: hier volgt het verslagje van dag 10
Hoewel de aansluiting in principe op hetzelfde perron voorzien wordt (sporen 6 en 7), blijft het een kwestie van geluk hebben. Als de IR c enkele minuten te laat is, kan je ervan uitgaan dat de IC D niet wacht. Blijkbaar is dit geen officiële aansluiting; ze staat dan ook niet in de elektronische planner.

Wat Luttre betreft, heb ik ook goede ervaringen met het verzekeren van de overstaps. Men is daar wel een en ander gewoon, want vertragingen zijn voor de IC's N en I dagelijkse kost. Jammer dat men in Braine-le-Compte niet meewerkt. De IR j kan wel enkele minuutjes wachten zonder al te grote gevolgen.

Groeten.
Wat Liège betreft: de IR kwam niet op het perron van de IC. Dat was gereserveerd voor de IR uit Luxemburg; de aansluiting tussen IR uit Luxemburg en IC naar Lille verliep dan ook perfect. En eerlijk gezegd, als men toch moet kiezen, lijkt dat de juiste keuze.
Wat Braine-le-Comte betreft: de IR staat meestal 5 minuten stil in Halle, waar geen enkele aansluiting verzekerd moet worden. Mijn suggestie zou dan ook zijn: verschuif die uitgebreide buffertijd in Halle naar Braine-le-Comte; daar kan hij beter van pas komen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

De voorziene perronbezetting op de gele affiches is nochtans als volgt: IC D naar Lille op spoor 6, IR c uit Antwerpen op spoor 7 en IR m uit Luxemburg op spoor 9. Misschien had de IR m vandaag enige vertraging, en dan is het inderdaad aangewezen deze aansluiting te garanderen dankzij een overstap op hetzelfde perron. Je merkt het: het omwisselen van IR c en IC D beperkt enerzijds een aantal vertragingen, maar is anderzijds nog lang niet perfect.

Wat je suggestie over de IR j betreft: volledig akkoord.

Groeten,
Plaats reactie