naam/nummer baanvakken in Belgien

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bahnrunner

naam/nummer baanvakken in Belgien

Bericht door bahnrunner »

Hallo,

zoals misschien bekend is heeft Duitsland zijn baanvakken nummers gegeven kort weg KBS nummers. is dit ook in Belgieen het geval? zo ja waar kan ik een lijst daarvan vinden?

mijn dank ik groot
Adler

Re: naam/nummer baanvakken in Belgien

Bericht door Adler »

Hallo,

Een lijst kan u hier vinden: (documenten onder 6: Benaming van de lijnen + kaarten)

https://www.railaccess.be/portal/page/p ... r2009_2010
groentje

Bericht door groentje »

Grotendeels zijn de lijnnummers uit het spoorboekje een vereenvoudiging van de technische lijnnummers, voor een reiziger maakt het niets uit of zijn trein over lijn 36 rijdt, of lijn 36N, hij wil gewoon van Leuven naar Brussel, of omgekeerd. Idem voor lijn 25 en lijn 27, de reiziger wil gewoon van Brussel naar Antwerpen vv.
In Duitsland werkt het gelijkaardig, KBS (KursBuchStrecke)-nummers komen dus overeen met de tabel in het Duitse spoorboekje. Maar er bestaan dus ook technische lijnnummers, ook in Duitsland.
De link van Adler is een link naar de technische lijnnummers in België.
Adler

Bericht door Adler »

groentje schreef:Grotendeels zijn de lijnnummers uit het spoorboekje...
Misschien nog een wetenswaardigheid over die lijnnummers.
Ergens in de jaren 80 of 90 (ik ben het juiste jaartal vergeten) is er iemand van de NMBS op het lumineuze idee gekomen om alle lijnnummers te veranderen.
Waarschijnlijk verveelde die man zich en heeft dan maar alle lijnen hernummerd met compleet andere nummers.
Die nieuwe nummers zijn ook 1 of 2 jaar zo in het spoorboekje gepubliceerd.
Omdat iedereen echter zo vertrouwd was met de bestaande nummers werden die nieuwe nummers door niemand, zowel binnen als buiten de NMBS, gebruikt en gaven alleen maar aanleiding tot grote verwarring.
Die nieuwe nummering is dan ook een stille dood gestorven.
Ik heb nooit begrepen waarom men dat toen heeft gedaan.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Adler schreef:
groentje schreef:Grotendeels zijn de lijnnummers uit het spoorboekje...
Misschien nog een wetenswaardigheid over die lijnnummers.
Ergens in de jaren 80 of 90 (ik ben het juiste jaartal vergeten) is er iemand van de NMBS op het lumineuze idee gekomen om alle lijnnummers te veranderen.
Waarschijnlijk verveelde die man zich en heeft dan maar alle lijnen hernummerd met compleet andere nummers.
Die nieuwe nummers zijn ook 1 of 2 jaar zo in het spoorboekje gepubliceerd.
Omdat iedereen echter zo vertrouwd was met de bestaande nummers werden die nieuwe nummers door niemand, zowel binnen als buiten de NMBS, gebruikt en gaven alleen maar aanleiding tot grote verwarring.
Die nieuwe nummering is dan ook een stille dood gestorven.
Ik heb nooit begrepen waarom men dat toen heeft gedaan.
Die wijziging is doorgevoerd in 1984, bij de invoering van het IC-IR-plan. Tegelijk werd het spoorboekje op een volledig nieuwe leest geschoeid, en had je naast het spoorboekje met lijntabellen zoals we dat nu (opnieuw) kennen, een eerste deel met een compleet andere aanpak. Ik gaf toen "gastcolleges" bij mijn collega's Nederlands van de eerste jaren van het secundair onderwijs, en moet zeggen dat de leerlingen na 2 lessen vrij vlot met het spoorboekje konden omspringen.
Ik ben er nog altijd van overtuigd dat het lezen van een spoorboekje tot de basisleerstof van het middelbaar onderwijs zou moeten behoren, maar spijtig genoeg vindt men het aanleren van het verkeersreglement én het afleggen van het theoretisch rij-examen veel belangrijker.
Maar wat de nieuwe nummering betreft: dat was inderdaad een ramp (al past men het systeem bij de NS al vele jaren toe, als ik me niet vergis). Na enkele jaren ging men dan ook weer over op de nummering die vrij goed overeenkomt met de lijnnummers zoals men die binnen de NMBS gebruikt.
Het systeem is dus op een fiasco uitgedraaid, maar het was niet eens zo gek, en dat wordt vandaag nog altijd bewezen met het IC-IR-boekje dat evenmin gebruik maakt van de lijnnummers.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik ken al die IC- en IR-verbindingen met hun letter nog steeds niet, al ken ik het spoorboekje van binnen en van buiten, en durf ik wedden dat ik voor vele verbindingen sneller en realistischer be, dan Aridisc. Maar als ik veel bijdragen in de fora lees dan blijkt een flink deel van de participanten toch liever met IC-X en IR-y te werken dan met de klassieke lijnnummers.
Met vriendelijke groet

overweg13
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Als je spreekt over IC- en IR-treinen dan is de benaming met de letter toch nog het handigste denk ik.

Voor mijn eigen thuisstad zou ik kunnen spreken over de IC die over lijn 69, 89, 50A, enz gaat, maar "IC L" is korter. ;)
bahnrunner

Bericht door bahnrunner »

oke, aan welke lijn ligt Ekeren? ik bedoel dan het stuk vanaf de Antwerpse haven naar Antwerpen Luchtbal
banaan

Bericht door banaan »

bahnrunner schreef:oke, aan welke lijn ligt Ekeren? ik bedoel dan het stuk vanaf de Antwerpse haven naar Antwerpen Luchtbal
Ekeren ligt aan lijn 12. Maar dat is niet de haven; de lijn uit de haven richting Antwerpen stad is lijn 27A. Beide komen samen aan station Noorderdokken.
am62

Bericht door am62 »

overweg13 schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar ik ken al die IC- en IR-verbindingen met hun letter nog steeds niet, al ken ik het spoorboekje van binnen en van buiten, en durf ik wedden dat ik voor vele verbindingen sneller en realistischer be, dan Aridisc. Maar als ik veel bijdragen in de fora lees dan blijkt een flink deel van de participanten toch liever met IC-X en IR-y te werken dan met de klassieke lijnnummers.
Ow13, ik zit elke dag een respectabel aantal uren op de trein, maar ik ken in de verste verte niet de letters van al die IC/IR verbindingen. Ik hou het op de treinnummers, maar IR-d en IC-L neen, dat spreekt me niet aan, ondanks het veelvuldig gebruik op de fora.
Jacobdlb

Bericht door Jacobdlb »

groentje schreef:Grotendeels zijn de lijnnummers uit het spoorboekje een vereenvoudiging van de technische lijnnummers, voor een reiziger maakt het niets uit of zijn trein over lijn 36 rijdt, of lijn 36N, hij wil gewoon van Leuven naar Brussel, of omgekeerd. Idem voor lijn 25 en lijn 27, de reiziger wil gewoon van Brussel naar Antwerpen vv.
In Duitsland werkt het gelijkaardig, KBS (KursBuchStrecke)-nummers komen dus overeen met de tabel in het Duitse spoorboekje. Maar er bestaan dus ook technische lijnnummers, ook in Duitsland.
De link van Adler is een link naar de technische lijnnummers in België.
Wat is het verschil tussen lijn 36 en 36N?
Steven

Bericht door Steven »

36N = spoor 2 en 3 (twee middelste sporen dus)
36 = spoor 1 en 4 (twee buitenste sporen)
groentje

Bericht door groentje »

Wat Steven zei. De 36N is bedoeld voor het snelle verkeer, en zou dan ook op termijn op 200 km/h worden gebracht (al is er geen termijn op geplakt). Vandaar ook dat men nu alle perrons aan het afschermen is met hekwerk.
Steven

Bericht door Steven »

Die 200 km/u zal op basis van etcs zijn en ik denk dat ze dit pas zullen toepassen na voldoende ervaring te hebben opgedaan op die andere lijnen.
peejee2

Bericht door peejee2 »

Niet helemaal juist.
L36/L36N zal één van de eerste implementaties zijn ETCS/TBL1+ zijn en is normaal gepland voor 2010 al
Steven

Bericht door Steven »

De eerste zijn ze al niet, er zijn al andere baanvakken (te Tielen, Beernem, ...) waar TBL1+ actief is, weliswaar altijd een klein stuk en dus nog geen volledige lijn.
Plaats reactie