waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
COCOKEN007

waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?

Bericht door COCOKEN007 »

Hallo TBs,

een klein vraagje, hoe komt het dat de voorste panto van de locos moet opgelicht zijn
en niet meer de achterste.Wat is de voornaamste reden voor.
Het zicht om nu naar een loco te kijken vind ik raar met die voorste panto op.
Graag een antwoord aub :?:
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?

Bericht door poyaud »

Voorkomen dat deeltjes koolstof van het sleepstuk op de;
-stuurrijtuigen
-loco's op sleep of in dienst
-goederenwagons beladen met auto's

op de kopruiten achter de loc belanden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?

Bericht door Steven »

Dat is correct. Vroeger was dat de uitzondering, nu heeft men daar de basisregel van gemaakt. Veel logischer om te onthouden.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?

Bericht door TrainzDr3ver »

Ik zie er af en toe toch nog rijden met de achterste panto omhoog :lol:
Snaaip

Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?

Bericht door Snaaip »

TrainzDr3ver schreef:Ik zie er af en toe toch nog rijden met de achterste panto omhoog :lol:
Inderdaad. :lol:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?

Bericht door HLE 2302 »

TrainzDr3ver schreef:Ik zie er af en toe toch nog rijden met de achterste panto omhoog :lol:
dat kan zijn omdat de voorste panto te veel slijtage heeft, en er niet meer mag worden op gereden, in dat geval wordt de achterste gelicht ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
K V B
Berichten: 3385
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?

Bericht door K V B »

HLE 2302 schreef:
TrainzDr3ver schreef:Ik zie er af en toe toch nog rijden met de achterste panto omhoog :lol:
dat kan zijn omdat de voorste panto te veel slijtage heeft, en er niet meer mag worden op gereden, in dat geval wordt de achterste gelicht ...
Je gaat dat nog meer zien. Want locs die in verschillende landen rijden hebben vaak maar een pantograaf voor elk net...
pietje

Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?

Bericht door pietje »

bij nen 13 heb je ook al de keuze niet, 1 panto voor 3kV, 1 voor 25kV
Bij nen 28 zal het iets gelijkaardigs zijn
en zoals hierboven gezegd hebben de meeste internationale loks 1 panto per type bovenleiding, dus geen keuze.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?

Bericht door Steven »

een reeks 28 kan voor 1500V en 3000v kiezen, voorste of achterste stroomafnemer, voor 25kV en 15kV bestaat die keuze dan weer niet.
pietje

Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?

Bericht door pietje »

Steven schreef:een reeks 28 kan voor 1500V en 3000v kiezen, voorste of achterste stroomafnemer, voor 25kV en 15kV bestaat die keuze dan weer niet.
... dus zoals bij de meeste 4 spanningslocs.
Heeft volgens mij te maken dat vooral bij 1500V bij het aanzetten beide DC panto's gelijktijdig gebruikt kunnen worden om de stroom te verdelen.
Bij 15 en 25 kV is de maximale stroom een pak lager, dus minder risico op beschadiging van de bovenleiding
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?

Bericht door Marianne »

Wat is eigenlijk een 4-spanningslocomotief?

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?

Bericht door Steven »

een locomotief die op vier verschillende spanningen kan werken
1500V (NL, FR)
3000V (B, I)
15.000V (D, CH)
25.000V (B, NL, L, F)
om de meest courante spanningen in europa op te noemen in Belgie en andere buurlanden op te noemen.
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?

Bericht door Marianne »

Hoe wordt er dan geschakeld tussen die verschillende voltages?

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?

Bericht door Steven »

Die keuze maakt de bestuurder door de juiste knoppen te bedienen in de stuurpost. In de laatste nieuwe locomotieven is dit via de software van de locomotief.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?

Bericht door groentje »

En op de HSL gebeurt dit in principe automatisch, door impulsen aan de boordcomputer van de trein door de bakens in het spoor.
Plaats reactie