Pagina 1 van 2
waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?
Geplaatst: 05 okt 2009, 14:31
door COCOKEN007
Hallo TBs,
een klein vraagje, hoe komt het dat de voorste panto van de locos moet opgelicht zijn
en niet meer de achterste.Wat is de voornaamste reden voor.
Het zicht om nu naar een loco te kijken vind ik raar met die voorste panto op.
Graag een antwoord aub

Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?
Geplaatst: 05 okt 2009, 17:41
door poyaud
Voorkomen dat deeltjes koolstof van het sleepstuk op de;
-stuurrijtuigen
-loco's op sleep of in dienst
-goederenwagons beladen met auto's
op de kopruiten achter de loc belanden.
Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?
Geplaatst: 05 okt 2009, 19:00
door Steven
Dat is correct. Vroeger was dat de uitzondering, nu heeft men daar de basisregel van gemaakt. Veel logischer om te onthouden.
Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?
Geplaatst: 06 okt 2009, 21:50
door TrainzDr3ver
Ik zie er af en toe toch nog rijden met de achterste panto omhoog

Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?
Geplaatst: 06 okt 2009, 21:56
door Snaaip
TrainzDr3ver schreef:Ik zie er af en toe toch nog rijden met de achterste panto omhoog

Inderdaad.

Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?
Geplaatst: 07 okt 2009, 14:10
door HLE 2302
TrainzDr3ver schreef:Ik zie er af en toe toch nog rijden met de achterste panto omhoog

dat kan zijn omdat de voorste panto te veel slijtage heeft, en er niet meer mag worden op gereden, in dat geval wordt de achterste gelicht ...
Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?
Geplaatst: 07 okt 2009, 18:31
door K V B
HLE 2302 schreef:TrainzDr3ver schreef:Ik zie er af en toe toch nog rijden met de achterste panto omhoog

dat kan zijn omdat de voorste panto te veel slijtage heeft, en er niet meer mag worden op gereden, in dat geval wordt de achterste gelicht ...
Je gaat dat nog meer zien. Want locs die in verschillende landen rijden hebben vaak maar een pantograaf voor elk net...
Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?
Geplaatst: 07 okt 2009, 20:08
door pietje
bij nen 13 heb je ook al de keuze niet, 1 panto voor 3kV, 1 voor 25kV
Bij nen 28 zal het iets gelijkaardigs zijn
en zoals hierboven gezegd hebben de meeste internationale loks 1 panto per type bovenleiding, dus geen keuze.
Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?
Geplaatst: 07 okt 2009, 20:16
door Steven
een reeks 28 kan voor 1500V en 3000v kiezen, voorste of achterste stroomafnemer, voor 25kV en 15kV bestaat die keuze dan weer niet.
Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?
Geplaatst: 07 okt 2009, 20:35
door pietje
Steven schreef:een reeks 28 kan voor 1500V en 3000v kiezen, voorste of achterste stroomafnemer, voor 25kV en 15kV bestaat die keuze dan weer niet.
... dus zoals bij de meeste 4 spanningslocs.
Heeft volgens mij te maken dat vooral bij 1500V bij het aanzetten beide DC panto's gelijktijdig gebruikt kunnen worden om de stroom te verdelen.
Bij 15 en 25 kV is de maximale stroom een pak lager, dus minder risico op beschadiging van de bovenleiding
Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?
Geplaatst: 08 okt 2009, 17:09
door Marianne
Wat is eigenlijk een 4-spanningslocomotief?
Groeten,
Marianne
Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?
Geplaatst: 08 okt 2009, 17:20
door Steven
een locomotief die op vier verschillende spanningen kan werken
1500V (NL, FR)
3000V (B, I)
15.000V (D, CH)
25.000V (B, NL, L, F)
om de meest courante spanningen in europa op te noemen in Belgie en andere buurlanden op te noemen.
Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?
Geplaatst: 10 okt 2009, 17:11
door Marianne
Hoe wordt er dan geschakeld tussen die verschillende voltages?
Groeten,
Marianne
Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?
Geplaatst: 10 okt 2009, 18:15
door Steven
Die keuze maakt de bestuurder door de juiste knoppen te bedienen in de stuurpost. In de laatste nieuwe locomotieven is dit via de software van de locomotief.
Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?
Geplaatst: 11 okt 2009, 00:58
door groentje
En op de HSL gebeurt dit in principe automatisch, door impulsen aan de boordcomputer van de trein door de bakens in het spoor.