Hoe kunnen NMBS TBG's eigelijk een mobib abonnement controleren?
(als dat niet gaat is het wel een handige manier om zwart te rijden niet dat ik het doe )
Sabin S'Heeren zegt in zijn filmpje op NMBS-TV dat een eerste toepassing van Mobib in samenwerking met de MIVB binnenkort van start zal gaan.
Wat dat dan precies zal zijn, zegt hij niet.
Waarschijnlijk gaan de haltes in de zone Brussel worden uitgerust met Mobib-ontwaarders. Momenteel vind je bij mijn weten enkel deze van Prodata voor papieren biljetten.
Hoe ze het nu doen weet ik niet. Ik denk dat je voor de moment nog verplicht bent een dagpas in biljetvorm te nemen wil je ook de trein nemen.
Klopt allemaal. Maar zo'n dagkaart op je Mobibkaart is -voolopig- alleen maar geldig voor het MIVB-net. Alleen de papieren tickets zijn voor alle OV in Brussel.
De MOBIB-contracten "per prestatie" (x ritten of x dagen) zijn NIET Jump, dus ze kunnen enkel bij de MIVB gebruikt worden. Dat geldt ook voor alle abonnementscontracten; inderdaad met uitzondering van het (jaarlijkse) MTB-abonnement, maar in dat geval hoort er een speciaal kaartje bij voor De Lijn / TEC / NMBS.