Oude bovenleiding

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Shrek

Oude bovenleiding

Bericht door Shrek »

Vroeger werd er een ander soort bovenleiding gehangen, namelijk met een dwarkabel waar de rijdraden aan bevestigd waren (zie onderstaande foto van S de Schuiteneer).
Dit systeem is reeds lang vervangen.
Weet iemand van jullie wanneer men hiervan is afgestapt en waarom? Afbeelding
13'erke

Re: Oude bovenleiding

Bericht door 13'erke »

-De rijdraad die via de Y-vorken gemakkenlijker uit te richten is (ov as spoor).
-Opspannen van de rijdraden (2onderste) is een probleem. De armen aan de Y-vorken laten wel een horizontale beweging toe in de richting van de rijdraden (uitzetting).
-Bij kabelbreuk of hakende panto's kan de bovenleiding van de naburige sporen in dienst blijven.
Shrek

Bericht door Shrek »

13'erke schreef:-De rijdraad die via de Y-vorken gemakkenlijker uit te richten is (ov as spoor).
-Opspannen van de rijdraden (2onderste) is een probleem. De armen aan de Y-vorken laten wel een horizontale beweging toe in de richting van de rijdraden (uitzetting).
-Bij kabelbreuk of hakende panto's kan de bovenleiding van de naburige sporen in dienst blijven.
Er was volgens mij wel elektrische isolatie tussen de sporen hoor. De rijdraad hing ook niet vast aan de dwarskabels. De draad er vlak boven wel dus die kon natuurlijk minder opgespannen worden.
Ik kan me natuurlijk wel inbeelden dat hoge snelheden met zo'n systeem niet mogelijk zijn.

Weet nog iemand er iets over?
13'erke

Bericht door 13'erke »

Shrek schreef:
13'erke schreef:-De rijdraad die via de Y-vorken gemakkenlijker uit te richten is (ov as spoor).
Er was volgens mij wel elektrische isolatie tussen de sporen hoor. De rijdraad hing ook niet vast aan de dwarskabels. De draad er vlak boven wel dus die kon natuurlijk minder opgespannen worden.
Ik kan me natuurlijk wel inbeelden dat hoge snelheden met zo'n systeem niet mogelijk zijn.

Weet nog iemand er iets over?
1) Ik heb nergens geschreven dat er geen isolatie zou tussenzitten, wel dat indien de pantograaf blijft hangen, je bij de oude uitvoering de hele draagstructuur mee naar beneden trekt.
De rijdraad zelf is aan de draagkabel inderdaad niet bevestigd, de hulpdrager wel. Deze twee kabels worden echter tesamen opgespannen. De derde dient om het eigengewicht en het gepaarde doorzakken van de onderste twee te compenseren, deze wordt niet opgespannen. De reden dat er een tweede (hulpdrager) wordt gebruikt is om kleine schommelingen alsnog weg te werken.
Bij grotere snelheden is dit principe niet mogenlijk, en is men verplicht alle kabels op te spannen (en hogere spanning). Dit met de reden dat de pantograaf anders het contact met de rijdraad bij een bepaalde snelheid (afh van de afstand tussen twee portieken) dreigt te verliezen. In de rijdraad ontstaat dan een sinusoidale golf (hij begint dus vertikaal te schommelen). Wanneer je je dan in de marges van deze snelheid bevindt, verlies je het contact met de rijdraad even, wat voor vlambogen zorgt, dewelke dan weer verantwoordelijk zijn voor vroegtijdige slijtage.
Plaats reactie