Ticket met MIVB-toeslag

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
kimba

Ticket met MIVB-toeslag

Bericht door kimba »

Ik ga van Groenendaal naar Brussel met de trein en stap daar over op de bus.

Is een ticket met een bijslag voor de MIVB heen-en terug?
Hogersluys

Re: Ticket met MIVB-toeslag

Bericht door Hogersluys »

Neen dat bestaat niet, je kan wel een Jumpticket kopen, maar dat geldt enkel voor verplaatsingen met trein, tram, metro en bus binnen Brussel zelf. Dus niet vanaf Groenendaal. De verschillende vervoersmaatschappijen in dit land zijn helaas eilanden, er zijn nauwelijks tariefafspraken.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

wat wel kan is een ticket groenendaal-brussel + MIVB toeslag kopen (met dat ticket mag je dan nog een hele dag van de MIVB gebruik maken)µ
http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/ticke ... /index.php
MIVB toeslag is €3,40
Afbeelding
Trammist

Bericht door Trammist »

krijg je daar dan ook een mobib kaartje bij?
treinbruno

Bericht door treinbruno »

nee, is een gewoon ticket waar dan opstaat dat het ook op het MIVB net geldig is :)
dit ticket zal wel afgeschaft worden als er alleen nog maar met mobib op de MIVB kan gereist worden lijkt me, want ik denk dat die MIVB toeslag niet vaak gekocht zal worden.
abonnementshouders met MIVB suplement zullen binnenkort een mobib ontvangen :)
Afbeelding
groentje

Bericht door groentje »

Met uitzondering van Brussel, daar bestaat wel een tariefintegratie (Jump). Niet alle vervoersbewijzen voor de MIVB zijn trouwens al MOBIB*, de maandabonnementen zijn dacht ik nog steeds in karton, althans, voor MTB. En aangezien ook de NMBS (en De Lijn en TEC) werken aan een gezamelijke chipkaart die uitwisselbaar zou moeten zijn, komt dat denk ik wel in orde.

*typfout verbeterd, met dank aan MIVB-reiziger
Laatst gewijzigd door groentje op 24 okt 2009, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

groentje schreef:Met uitzondering van Brussel, daar bestaat wel een tariefintegratie (Jump). Niet alle vervoersbewijzen voor de MIVB zijn trouwens al JUMP, de maandabonnementen zijn dacht ik nog steeds in karton, althans, voor MTB. En aangezien ook de NMBS (en De Lijn en TEC) werken aan een gezamelijke chipkaart die uitwisselbaar zou moeten zijn, komt dat denk ik wel in orde.
Over tien jaar of zo ja.

Ik ben helemaal voor technologische vooruitgang, maar daar gaan ook nadelen mee tegemoet.

De treinbegeleider zal bijvoorbeeld vanaf dan alle kaarten moeten inlezen van oa abonnementhouders die nu veel sneller visueel te controleren zijn.

Het apparaat dat deze chips leest moet bestand zijn tegen het lezen van honderden chips per dag. Zie je al een IC trein met 8 volzette M6'en gecontroleerd worden? Dat is qua zitplaatsen alleen al meer dan 1000 chipkaarten controleren. Als het apparaat het laat afweten, of de verbinding met de centrale server (als de chip op zich niet meer is dan een identificatiemiddel met een uniek ID dat dan online kan gechecked worden met aangekochte biljetten of abonnementen), dan kan de treinbegeleider niets controleren.

Ik ben persoonlijk meer voor een oplaadkaart / factuur systeem. Hierbij krijgt iedereen een kaart met chip in die men moet laten registreren bij het opstappen (of het betreden van het perron), en terug registreren als je afstapt (zonder de kaart ergens te moeten insteken, moet een chip zijn die op afstand afleesbaar is)
Steve

Bericht door Steve »

groentje schreef:Met uitzondering van Brussel, daar bestaat wel een tariefintegratie (Jump). Niet alle vervoersbewijzen voor de MIVB zijn trouwens al JUMP, de maandabonnementen zijn dacht ik nog steeds in karton, althans, voor MTB. En aangezien ook de NMBS (en De Lijn en TEC) werken aan een gezamelijke chipkaart die uitwisselbaar zou moeten zijn, komt dat denk ik wel in orde.
Opgelet, nu haal je Jump en MOBIB door elkaar. Jump is inderdaad de tariefintegratie. Vele vervoerbewijzen zijn dan ook Jump: rittenkaarten, de dagkaart enzovoort. Bij abonnementen wordt gesproken van MTB (zelfde geldigheid als Jump).

MOBIB is dan weer het nieuwe ticketsysteem (geen abonnement, enkel een houder). De maandabonnementen (zowel MIVB als MTB) hebben de overstap inderdaad nog niet gemaakt - dat is voor begin 2010.
groentje

Bericht door groentje »

Verbeterd :oops:
Plaats reactie