Monschau

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Robin

Monschau

Bericht door Robin »

is dit niet de stad in duitsland waar dat groot viaduct ligt? moresnet dacht ik niet?

ik ga binnekort naar de ardennen en we zouden naar die stad eens gaan dus ja kon ik daar is paseren he maar juist weet ik dat niet zijn :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje

Re: Monschau

Bericht door groentje »

Monschau is het Duitse stadje met het voormalig station op de Vennbahn. De sporen zijn voor zover ik weet uitgebroken, maar de spoorbedding is wel nog steeds Belgisch grondgebied. Een van die anomalieën van na de Wereldoorlogen...
Bibke

Bericht door Bibke »

Op Duits grondgebied is de Vehnbahn niet opgebroken. Ik heb de lijn van de zomer nog afgereden.
groentje

Bericht door groentje »

Bedankt voor de aanvulling. Hoedanook, er rijden geen treinen meer in Monschau (Montjoie), en voor het viaduct moet je inderdaad in Moresnet zijn.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Bibke schreef:Op Duits grondgebied is de Vehnbahn niet opgebroken. Ik heb de lijn van de zomer nog afgereden.
Op Belgisch grondgebied dus want de Vennbahn loop naar mijn weten nergens door Duitsland. :wink:
Bibke

Bericht door Bibke »

Hogersluys schreef:
Bibke schreef:Op Duits grondgebied is de Vehnbahn niet opgebroken. Ik heb de lijn van de zomer nog afgereden.
Op Belgisch grondgebied dus want de Vennbahn loop naar mijn weten nergens door Duitsland. :wink:
In Kalterherberg gaat ze toch de grens over en zo naar Raeren.
Steven

Bericht door Steven »

De hele bedding is Belgisch grondgebied en daarop heeft men het. Dus dat is de reden waarom men zegt dat de Vehnbahn niet op Duits grondgebied ligt.
Bibke

Bericht door Bibke »

OK sorry, nu heb ik hem.
Zolang de sporen niet opgebroken zijn/worden blijft het Belgisch grondgebied.
groentje

Bericht door groentje »

Zo was het oorspronkelijk bedoeld, maar Duitsland heeft -enige jaren terug- definitief afstand gedaan van de bedding, dus die zal Belgisch blijven.
Bibke

Bericht door Bibke »

Groentje, thanks voor de laatste verduidelijking. Dat wist ik niet.
Nog ter informatie op uw eerdere post, daar waar België meandert :wink: in Duitland, lagen de sporen, voor zover ik kon zien, nog. (toestand juli 2009).
Jérôme
Contacteer:

Bericht door Jérôme »

De sporen liggen nog:

- tussen Eupen - Raeren en Stolberg,
- tussen Raeren en Sourbrodt m.u.v. het stukje tussen Monschau en Kalterherberg.

Voor de rest is alles opgebroken.
Meer weten over museummaterieel?
https://materielhistorique.fr.gd
gerrit

Bericht door gerrit »

Dus het stuk Raeren - Roetgen - Lammersdorf - Monschau is nog "intact"? Nu ja, intact zal dat wel niet meer zijn allicht.
Doet me met heimwee terugdenken aan een ritje Vennbahn, in december 2000 ofzo, Eupen - Monschau. Een veel te drukke kerstmarkt maar de treinreis ernaartoe maakte alles goed.
Jérôme
Contacteer:

Bericht door Jérôme »

gerrit schreef:Dus het stuk Raeren - Roetgen - Lammersdorf - Monschau is nog "intact"? Nu ja, intact zal dat wel niet meer zijn allicht.
Ja, het stuk tussen Raeren en Monschau is nog intact. Alleen is de lijn niet meer per spoor bereikbaar... omdat de splitsing in Raeren is opgebroken.
Meer weten over museummaterieel?
https://materielhistorique.fr.gd
Trammist

Bericht door Trammist »

Gisteren per toeval ontdenkt via een duitse OV-planner: TEC-bus 385 Eupen-Monschau rijdt enkel in het weekend ! :mrgreen:
Meestal is het omgekeerd... :)

Monschau zelf is een gezellig stadje, ben er een paar ween terug persoonlijk geweest. Op de befaamde spoorlijn heb ik (met de auto) overgestoken, en ik weet dat er een huisje stond. Het gras en onkruid tiert er welig...
Laatst gewijzigd door Trammist op 19 nov 2009, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
gerrit

Bericht door gerrit »

ik herinner me van die kerstmarkt-treinrit vooral dat het station een eindje buiten het stadje zelf gelegen is, en hogerop. Het vervoer van het station naar het (naar worst en glühwein ruikende) centrum werd per bus gedaan, en 's avonds hebben we een hele poos in de bijtende vrieskou moeten wachten omdat de bussen te laat waren of onderbemand waren. Maar de gezellige warmte, de bewasemde ruiten, de groene en rode fluwelen kussens van de K-rijtuigen... die maakten alles goed (heimwee heimwee snik snik :wink:)
Plaats reactie