Pagina 1 van 2
Monschau
Geplaatst: 25 okt 2009, 09:30
door Robin
is dit niet de stad in duitsland waar dat groot viaduct ligt? moresnet dacht ik niet?
ik ga binnekort naar de ardennen en we zouden naar die stad eens gaan dus ja kon ik daar is paseren he maar juist weet ik dat niet zijn

Re: Monschau
Geplaatst: 25 okt 2009, 11:57
door groentje
Monschau is het Duitse stadje met het voormalig station op de Vennbahn. De sporen zijn voor zover ik weet uitgebroken, maar de spoorbedding is wel nog steeds Belgisch grondgebied. Een van die anomalieën van na de Wereldoorlogen...
Re: Monschau
Geplaatst: 25 okt 2009, 12:35
door Bibke
Op Duits grondgebied is de Vehnbahn niet opgebroken. Ik heb de lijn van de zomer nog afgereden.
Re: Monschau
Geplaatst: 25 okt 2009, 13:10
door groentje
Bedankt voor de aanvulling. Hoedanook, er rijden geen treinen meer in Monschau (Montjoie), en voor het viaduct moet je inderdaad in Moresnet zijn.
Re: Monschau
Geplaatst: 12 nov 2009, 15:53
door Hogersluys
Bibke schreef:Op Duits grondgebied is de Vehnbahn niet opgebroken. Ik heb de lijn van de zomer nog afgereden.
Op Belgisch grondgebied dus want de Vennbahn loop naar mijn weten nergens door Duitsland.

Re: Monschau
Geplaatst: 13 nov 2009, 07:44
door Bibke
Hogersluys schreef:Bibke schreef:Op Duits grondgebied is de Vehnbahn niet opgebroken. Ik heb de lijn van de zomer nog afgereden.
Op Belgisch grondgebied dus want de Vennbahn loop naar mijn weten nergens door Duitsland.

In Kalterherberg gaat ze toch de grens over en zo naar Raeren.
Re: Monschau
Geplaatst: 13 nov 2009, 11:41
door Steven
De hele bedding is Belgisch grondgebied en daarop heeft men het. Dus dat is de reden waarom men zegt dat de Vehnbahn niet op Duits grondgebied ligt.
Re: Monschau
Geplaatst: 13 nov 2009, 19:19
door Bibke
OK sorry, nu heb ik hem.
Zolang de sporen niet opgebroken zijn/worden blijft het Belgisch grondgebied.
Re: Monschau
Geplaatst: 13 nov 2009, 23:36
door groentje
Zo was het oorspronkelijk bedoeld, maar Duitsland heeft -enige jaren terug- definitief afstand gedaan van de bedding, dus die zal Belgisch blijven.
Re: Monschau
Geplaatst: 14 nov 2009, 07:10
door Bibke
Groentje, thanks voor de laatste verduidelijking. Dat wist ik niet.
Nog ter informatie op uw eerdere post, daar waar België meandert

in Duitland, lagen de sporen, voor zover ik kon zien, nog. (toestand juli 2009).
Re: Monschau
Geplaatst: 14 nov 2009, 09:21
door Jérôme
De sporen liggen nog:
- tussen Eupen - Raeren en Stolberg,
- tussen Raeren en Sourbrodt m.u.v. het stukje tussen Monschau en Kalterherberg.
Voor de rest is alles opgebroken.
Re: Monschau
Geplaatst: 19 nov 2009, 15:54
door gerrit
Dus het stuk Raeren - Roetgen - Lammersdorf - Monschau is nog "intact"? Nu ja, intact zal dat wel niet meer zijn allicht.
Doet me met heimwee terugdenken aan een ritje Vennbahn, in december 2000 ofzo, Eupen - Monschau. Een veel te drukke kerstmarkt maar de treinreis ernaartoe maakte alles goed.
Re: Monschau
Geplaatst: 19 nov 2009, 18:02
door Jérôme
gerrit schreef:Dus het stuk Raeren - Roetgen - Lammersdorf - Monschau is nog "intact"? Nu ja, intact zal dat wel niet meer zijn allicht.
Ja, het stuk tussen Raeren en Monschau is nog intact. Alleen is de lijn niet meer per spoor bereikbaar... omdat de splitsing in Raeren is opgebroken.
Re: Monschau
Geplaatst: 19 nov 2009, 19:48
door Trammist
Gisteren per toeval ontdenkt via een duitse OV-planner: TEC-bus 385 Eupen-Monschau rijdt
enkel in het weekend !
Meestal is het omgekeerd...
Monschau zelf is een gezellig stadje, ben er een paar ween terug persoonlijk geweest. Op de befaamde spoorlijn heb ik (met de auto) overgestoken, en ik weet dat er een huisje stond. Het gras en onkruid tiert er welig...
Re: Monschau
Geplaatst: 19 nov 2009, 19:52
door gerrit
ik herinner me van die kerstmarkt-treinrit vooral dat het station een eindje buiten het stadje zelf gelegen is, en hogerop. Het vervoer van het station naar het (naar worst en glühwein ruikende) centrum werd per bus gedaan, en 's avonds hebben we een hele poos in de bijtende vrieskou moeten wachten omdat de bussen te laat waren of onderbemand waren. Maar de gezellige warmte, de bewasemde ruiten, de groene en rode fluwelen kussens van de K-rijtuigen... die maakten alles goed (heimwee heimwee snik snik

)