Binnenverlichting in de treinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
apestaart
Berichten: 311
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Binnenverlichting in de treinen

Bericht door apestaart »

Reeds enkele jaren blijven de binnenverlichting in de rijtuigen ook in klaarlichte dag
branden en niet alleen in België, maar ook in Nederland en in Frankrijk
Is dat eigenlijk wel nodig?
Dat is toch energieverspilling?
Dat leidt bijgevolg tot hogere elektriciteit verbruik en de lampen moeten vaker vervangen
worden; geen wonder dat de treinticketten duur zijn
Tot de jaren 80 werd de binnenverlichting overdag uitgeschakeld
Waarom dat hedendaags anders is, dat begrijp ik niet zo goed
Knipex
Berichten: 369
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Binnenverlichting in de treinen

Bericht door Knipex »

Het aandeel van de energie voor verlichting is maar een kleine fractie.

Laten we zeggen 1 Tl-lamp is 30 w >> 1 trein 1000 lampen = 30kW
> Trein laten op 120km laten rijden is meer als 1 MW = 1000kW

Je verlichting is dus maar 3% .

Een grotere verbruiker is verwarming, als je energie wilt besparen zet je dus beter de verwarming een graadje lager.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenverlichting in de treinen

Bericht door Steven »

in de zomer de airco een beetje hoger zetten zal zo mogelijk nog meer besparen (afkoelen vraagt meer energie dan verwarmen).
GBA_ChilD

Re: Binnenverlichting in de treinen

Bericht door GBA_ChilD »

30KW keer 200 treinen is toch al snel 6000 KW. Kunnen ze dus 6 treinen van gratis laten rijden.

Verwarming is toch wle handig, licht niet als er al licht is.

En in deze tijd is 3% al vrij veel.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Binnenverlichting in de treinen

Bericht door treinbruno »

In het donker door tunnels, gezellig :P
Afbeelding
K V B
Berichten: 3387
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Binnenverlichting in de treinen

Bericht door K V B »

treinbruno schreef:In het donker door tunnels, gezellig :P


Hierbij moet ik weer aan mijn eerste bezoek aan (toen nog) Tsjecho-Slowakije denken. En een daar toen populaire grap...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Binnenverlichting in de treinen

Bericht door Kristofke »

veel hangt ook van het treintype af

een M5 is zonder verlichting heb ik de indruk donkerder omdat er minder lichtinval is

ik heb overlaatst nog onder de Schelde in een trein gezeten die geen verlichting aan had, en dat is best donker voor langere tijd ;) en is een uitstekend moment voor gauwdieven
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: Binnenverlichting in de treinen

Bericht door tomdg »

o.a. op de IR-treinen Kortrijk-Leuven heb ik al gemerkt dat de lichten soms overdag uit zijn maar dat is toch eerder uitzonderlijk
Trammist

Re: Binnenverlichting in de treinen

Bericht door Trammist »

Kristofke schreef:ik heb overlaatst nog onder de Schelde in een trein gezeten die geen verlichting aan had, en dat is best donker voor langere tijd ;) en is een uitstekend moment voor gauwdieven
ik ook, in een klassiekske dat uitzonderlijk de IC-G reed.

In een MW41 heb ik het licht ook al uit geweten. En dat was toch (de zon scheen nochtans) een heel verschil met de lichten aan...
K V B schreef:Hierbij moet ik weer aan mijn eerste bezoek aan (toen nog) Tsjecho-Slowakije denken. En een daar toen populaire grap...
Ohh! Vertel!

En in de film EuroTrip komt er ook zoiets voor... :P
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Binnenverlichting in de treinen

Bericht door Kristofke »

onlangs ook eens een keer de Noord-Zuid verbinding gedaan in een donkere trein, en dat is ook wel leuk omdat je dan veel meer kan zien
Dietrich

Re: Binnenverlichting in de treinen

Bericht door Dietrich »

Heb ook al dikwijls gereisd in een stel met de lichten uit. Dit maakt wel degelijk een verschil, zeker als je iets aan het lezen bent. In de NZV ook al eens in een Break zonder verlichting maar dat is ronduit een fout van de TBG.
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Binnenverlichting in de treinen

Bericht door LML »

Heeft het niet meer te maken met het gebruik van het type glas voor de ramen i.p.v. de binnenverlichting?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
kika
Berichten: 2865
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Binnenverlichting in de treinen

Bericht door kika »

Vaak kom ik ook verlichting op 1/2 tegen, wat ik overdag prima vind voor veel treinen. Vaak is het bewolkt, wat donker glas of je zit beneden in een dubbeldekker,... en als je dan lekker wilt lezen is dat wel zo fijn.

GBA_ChilD kan dan nog 3 treinen gratis laten rijden.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 493
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Binnenverlichting in de treinen

Bericht door Merijn »

Daarom vind ik de I6-en toffe rijtuigen....per compartiment kun je kiezen: licht aan of uit. Ik kies meestal voor "uit", veel rustgevender zo 's morgens vroeg :-)
AlexNL
Berichten: 2294
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Binnenverlichting in de treinen

Bericht door AlexNL »

Een paar weken terug had mijn Fyra een defect aan de verlichting in mijn rijtuig... vlak na Amsterdam Centraal viel die in zijn geheel uit! Ik ben wel blijven zitten, maar het was wel een beetje eng in die lange tunnels (Schiphol, Groene Harttunnel, bij Rotterdam)... je ziet echt niks buiten de voorbijflitsende noodverlichting. Daarom zal men de verlichting ook wel aanlaten, denk ik.

In de ICRm-rijtuigen is er nog een optie, dat slechts een deel van de verlichting brandt. Hierdoor heb je dus minder energieverbruik terwijl je in tunnels toch niet in het pikkedonker zit... ik weet niet welke Belgische treinen dat ook allemaal hebben?
Plaats reactie