Binnenverlichting in de treinen
Binnenverlichting in de treinen
Reeds enkele jaren blijven de binnenverlichting in de rijtuigen ook in klaarlichte dag
branden en niet alleen in België, maar ook in Nederland en in Frankrijk
Is dat eigenlijk wel nodig?
Dat is toch energieverspilling?
Dat leidt bijgevolg tot hogere elektriciteit verbruik en de lampen moeten vaker vervangen
worden; geen wonder dat de treinticketten duur zijn
Tot de jaren 80 werd de binnenverlichting overdag uitgeschakeld
Waarom dat hedendaags anders is, dat begrijp ik niet zo goed
branden en niet alleen in België, maar ook in Nederland en in Frankrijk
Is dat eigenlijk wel nodig?
Dat is toch energieverspilling?
Dat leidt bijgevolg tot hogere elektriciteit verbruik en de lampen moeten vaker vervangen
worden; geen wonder dat de treinticketten duur zijn
Tot de jaren 80 werd de binnenverlichting overdag uitgeschakeld
Waarom dat hedendaags anders is, dat begrijp ik niet zo goed
Re: Binnenverlichting in de treinen
Het aandeel van de energie voor verlichting is maar een kleine fractie.
Laten we zeggen 1 Tl-lamp is 30 w >> 1 trein 1000 lampen = 30kW
> Trein laten op 120km laten rijden is meer als 1 MW = 1000kW
Je verlichting is dus maar 3% .
Een grotere verbruiker is verwarming, als je energie wilt besparen zet je dus beter de verwarming een graadje lager.
Laten we zeggen 1 Tl-lamp is 30 w >> 1 trein 1000 lampen = 30kW
> Trein laten op 120km laten rijden is meer als 1 MW = 1000kW
Je verlichting is dus maar 3% .
Een grotere verbruiker is verwarming, als je energie wilt besparen zet je dus beter de verwarming een graadje lager.
in de zomer de airco een beetje hoger zetten zal zo mogelijk nog meer besparen (afkoelen vraagt meer energie dan verwarmen).
30KW keer 200 treinen is toch al snel 6000 KW. Kunnen ze dus 6 treinen van gratis laten rijden.
Verwarming is toch wle handig, licht niet als er al licht is.
En in deze tijd is 3% al vrij veel.
Verwarming is toch wle handig, licht niet als er al licht is.
En in deze tijd is 3% al vrij veel.
-
treinbruno schreef:In het donker door tunnels, gezellig
Hierbij moet ik weer aan mijn eerste bezoek aan (toen nog) Tsjecho-Slowakije denken. En een daar toen populaire grap...
veel hangt ook van het treintype af
een M5 is zonder verlichting heb ik de indruk donkerder omdat er minder lichtinval is
ik heb overlaatst nog onder de Schelde in een trein gezeten die geen verlichting aan had, en dat is best donker voor langere tijd
en is een uitstekend moment voor gauwdieven
een M5 is zonder verlichting heb ik de indruk donkerder omdat er minder lichtinval is
ik heb overlaatst nog onder de Schelde in een trein gezeten die geen verlichting aan had, en dat is best donker voor langere tijd

o.a. op de IR-treinen Kortrijk-Leuven heb ik al gemerkt dat de lichten soms overdag uit zijn maar dat is toch eerder uitzonderlijk
ik ook, in een klassiekske dat uitzonderlijk de IC-G reed.Kristofke schreef:ik heb overlaatst nog onder de Schelde in een trein gezeten die geen verlichting aan had, en dat is best donker voor langere tijden is een uitstekend moment voor gauwdieven
In een MW41 heb ik het licht ook al uit geweten. En dat was toch (de zon scheen nochtans) een heel verschil met de lichten aan...
Ohh! Vertel!K V B schreef:Hierbij moet ik weer aan mijn eerste bezoek aan (toen nog) Tsjecho-Slowakije denken. En een daar toen populaire grap...
En in de film EuroTrip komt er ook zoiets voor...

onlangs ook eens een keer de Noord-Zuid verbinding gedaan in een donkere trein, en dat is ook wel leuk omdat je dan veel meer kan zien
Heb ook al dikwijls gereisd in een stel met de lichten uit. Dit maakt wel degelijk een verschil, zeker als je iets aan het lezen bent. In de NZV ook al eens in een Break zonder verlichting maar dat is ronduit een fout van de TBG.
Heeft het niet meer te maken met het gebruik van het type glas voor de ramen i.p.v. de binnenverlichting?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Vaak kom ik ook verlichting op 1/2 tegen, wat ik overdag prima vind voor veel treinen. Vaak is het bewolkt, wat donker glas of je zit beneden in een dubbeldekker,... en als je dan lekker wilt lezen is dat wel zo fijn.
GBA_ChilD kan dan nog 3 treinen gratis laten rijden.
GBA_ChilD kan dan nog 3 treinen gratis laten rijden.
Daarom vind ik de I6-en toffe rijtuigen....per compartiment kun je kiezen: licht aan of uit. Ik kies meestal voor "uit", veel rustgevender zo 's morgens vroeg 

Een paar weken terug had mijn Fyra een defect aan de verlichting in mijn rijtuig... vlak na Amsterdam Centraal viel die in zijn geheel uit! Ik ben wel blijven zitten, maar het was wel een beetje eng in die lange tunnels (Schiphol, Groene Harttunnel, bij Rotterdam)... je ziet echt niks buiten de voorbijflitsende noodverlichting. Daarom zal men de verlichting ook wel aanlaten, denk ik.
In de ICRm-rijtuigen is er nog een optie, dat slechts een deel van de verlichting brandt. Hierdoor heb je dus minder energieverbruik terwijl je in tunnels toch niet in het pikkedonker zit... ik weet niet welke Belgische treinen dat ook allemaal hebben?
In de ICRm-rijtuigen is er nog een optie, dat slechts een deel van de verlichting brandt. Hierdoor heb je dus minder energieverbruik terwijl je in tunnels toch niet in het pikkedonker zit... ik weet niet welke Belgische treinen dat ook allemaal hebben?